Electrisch probleem <opgelost>

Geproduceerd bij NedCar in Born
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Waar zit deze?
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Lijkt me ook op de dynamo (weet het niet zeker bij een S40), dus moet hij er alsnog af vermoed ik. Meestal is het inderdaad de spanningsregelaar of de koolborstels (indien van toepassing). Als je handig bent kun je je op die manier aardig wat geld besparen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Als je de regelaar in je handen hebt, zie je wel dat dat eigenlijk niets voorstelt.
Ik kon zo gauw niets anders vinden dan dit, nummer 7:
Afbeelding
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
vin940
4th Gear member
Berichten: 709
Lid geworden op: 05.03.2009 - 22:15
Locatie: Den Haag

100% dynamo, die stuk is, hij laad nog wel bij, maar er is een wikkeling stuk. Er zit met een moderne dynamo geen losse spangsregelaar meer op. Compleet vervangen kan je er weer jaren tegen.
Een dag niet gereden in een Volvo, is niet geleefd.
VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW

__________________________________________________
Afbeelding
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

(ik leer graag bij, dus...)
Als er een wikkeling stuk is, dan slaat de dynamo toch vast?

Ik rijdt een 940 met een Bosch dynamo, met een losse standaard 14.4 spanningsregelaar erop. Vanaf welk jaar zijn ze verdwenen?
De auto uit dit topic is ook uit 96, dus denk ik dat er nog een losse regelaar op zit.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
vin940
4th Gear member
Berichten: 709
Lid geworden op: 05.03.2009 - 22:15
Locatie: Den Haag

rond 1995, en als er in de koper wikkeling een onder breking in zit, is je spannings veld niet goed. Dan loopt hij dus niet aan. Dat zijn je lagers, of je koolborstels. Wat je zou kunnen doen hoevel amp laad hij bij. Wat is je spanning die je dynamo nog vrij geeft. Het klop ook dat de oudere 700 en 900 een losse spanningsregelaar hadden. De moderne auto zit het verwerkt in de dynamo
Een dag niet gereden in een Volvo, is niet geleefd.
VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW

__________________________________________________
Afbeelding
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Maar als er een wikkeling in de rotor los zit, dan wordt die door middelpunt vliedende kracht toch naar buiten geslingerd en loopt de dynamo toch vast of heb ik niet op zitten letten bij energietechniek?
In de stator maakt het niet uit, klopt.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
vin940
4th Gear member
Berichten: 709
Lid geworden op: 05.03.2009 - 22:15
Locatie: Den Haag

Baseman schreef:Maar als er een wikkeling in de rotor los zit, dan wordt die door middelpunt vliedende kracht toch naar buiten geslingerd en loopt de dynamo toch vast of heb ik niet op zitten letten bij energietechniek?
In de stator maakt het niet uit, klopt.
ja dat klopt, was gister ook een beetje moe lange dag gehadt. En weer een dag met veel rare storingen etc. Maar blijf erbij dat de dynamo stuk is. :fadein:
Een dag niet gereden in een Volvo, is niet geleefd.
VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW

__________________________________________________
Afbeelding
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

vin940 schreef:Maar blijf erbij dat de dynamo stuk is. :fadein:
Dat kan natuurlijk alsnog.

Meten is in dit geval weten, waarbij dat meten een verschil kan uitmaken van ongeveer 150 euro....;-)
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
vin940
4th Gear member
Berichten: 709
Lid geworden op: 05.03.2009 - 22:15
Locatie: Den Haag

Natuurlijk is meten is weten, maar ik zag de km stand dan kan wel een dynamo op zijn hoor. Ben eigenlijk alleen maar benieuwd of de dynamo wel bekrachtigt wordt.
Een dag niet gereden in een Volvo, is niet geleefd.
VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW

__________________________________________________
Afbeelding
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Bagger... Nu zit er een dynamo in, die een aanlopende / gierend geluid maakt. Ik vermoed de lagers. En hij laad maar 13.8 volt. Das ook niet goed!
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Andere dynamo erop, goede spanning. Alleen na 2 dagen ging het ding erg geluid maken. Dynamo eraf, en een andere gehaald. Gemonteerd, mooi geen geluidjes!

Echter hele zwik aan lampjes weer aan. Spanning bedroeg 11volt. PFFF.
Ding eraf en maar losgesloop

Afbeelding

Afbeelding

Kap eraf;

Afbeelding

Spanningsregelaar eraf;

Afbeelding

Deze is nog goed;

Afbeelding

Deze niet;

Afbeelding

Alles omgewisseld, start de auto. Geen herrie en 14.2 volt HEHE, eindelijk.
Echter, me fan ging als een dolle blazen meteen en een motorstoring.

1+1=2. Bij de pomp, en dynamo zit de thermostaat. Hier zit een voelertje in.

Afbeelding

Maar zo doet die weinig. Hersteld, gestart, EINDELIJK 100% in orde.
Gebruikersavatar
DirkT4
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 06.04.2008 - 14:31
Locatie: Breda
Contacteer:

FIjn om te lezen dat het opgelost is!!
Ik had ook hetzelfde probleem bij mijn T4, na een diagnose van 160 euro
bij de Volvo dealer bleek de dynamo niet goed te zijn.

Deze is vervangen wat ook nog wat centen heeft gekost.

Twee weken later precies dezelfde kerstboom op het dashboard!

Toen zou de accu niet goed zijn (nieuwe Varta was er in de zomer 2008 in gegaan).
Accu vervangen.

Een week later wederom dezelfde problemen.

Wat blijkt nu....
- de plus accuklem is geoxideerd vanuit de kern en daar kwam dus het
probleem vandaan.

Voor 2,5 euro een nieuwe klem gekocht en geen problemen meer!

De accu nalaten kijken bij Johson Controls Batteries (Varta) en deze bleek helemaal goed te zijn!
De oude dynamo na laten kijken en deze bleek ook helemaal goed te zijn.

Kortom een hele dure accuklem!

Check bij dit soort problemen dus eerst eventje de aansluitingen bij en rondom de accu.
";Op electriciteit moet je koken en op gas moet je rijden";
- Volvo V40 T4 '98 LPi (daily driver)
- VW Golf Mk 1 '76 (daily summer driver)
Dries77
3rd Gear member
Berichten: 416
Lid geworden op: 05.08.2008 - 18:45
Locatie: NH

Sowieso is het bij elke vage elektrische storing verstandig om alle kabels ff na te lopen.
Accu kabels en Massa kabels zitten soms net niet goed vast, waardoor ze zo nu en dan geen contact maken.

Spreek ook uit ervaring.....
An3s
V50 2.0D, 2006, 117k
Volvo S60 Bifuel edition, 2004 en 163k
Gebruikersavatar
laheije
4th Gear member
Berichten: 814
Lid geworden op: 15.04.2006 - 15:39
Locatie: Schimmert gemeente Nuth

DirkT4 schreef:FIjn om te lezen dat het opgelost is!!
Ik had ook hetzelfde probleem bij mijn T4, na een diagnose van 160 euro
bij de Volvo dealer bleek de dynamo niet goed te zijn.

Deze is vervangen wat ook nog wat centen heeft gekost.
Mag ik vragen wat die dynamo heeft gekost?
Huub
Wie schrijffouten vindt mag ze houden
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Nou het mag onderhand wel

Dynamo eruit
Dynamo erin
Dynamo eruit
Dynamo erin
Dynamo eruit
Dynamo erin

PFFF
vin940
4th Gear member
Berichten: 709
Lid geworden op: 05.03.2009 - 22:15
Locatie: Den Haag

Mooi dat het gelukt is, succes en geniet van je auto
Een dag niet gereden in een Volvo, is niet geleefd.
VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW

__________________________________________________
Afbeelding
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Ja nog ff, want hij gaat eruit :D
schaefer
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 17.02.2008 - 19:47

en wat volgt dan?
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Een Volvo

OF een 850R
OF een S70
OF een C70
OF een S60

De laatste drie zijn momenteel de grootste kanshebbers.

Wil perse nu automaat. De S60 icm gas en betaalbaar is niet te vinden
De C70 en S70 wel.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”