Pirouette

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jerryx
2nd Gear member
Berichten: 144
Lid geworden op: 09.01.2007 - 19:45
Locatie: Noord nl

afgelopen zaterdag verliet ik in de miezerregen de snelweg en reed met normale snelheid de afrit af. Voordat ik het door had stond ik achterste voren. Ik had een pirouette gemaakt!!!

Nog steeds verbaas ik me over het gemak waarmee mijn achterwielen hun grip verloren! Ok, het was nat en het was een scherpe bocht, maar ik weet zo langzamerhand de grenzen van grip wel. Die grens had ik gevoelsmatig nog niet voor de helft benaderd..

Vóór heb ik 2 maanden oude Uniroyal (‘the raintire’) en achter Semperit met nog aardig wat profiel.. Sinds ik die Uniroyals vóór heb voel ik me een stuk zekerder in de regen, maar zit er nu aan te denken om ook die Semperit maar om te ruilen voor Uniroyal.
Of lag er gewoon olie in de bocht??
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Achter altijd je beste banden met het meeste profiel plaatsen om dit soort verrassingen te voorkomen. Voor voel je verlies van grip aankomen door onderstuur, even gas loslaten en je auto volgt het spoor weer. Achter verlies je ineenkeer de grip zonder waarschuwing door overstuur zoals je gemerkt hebt. En dat is veel moeilijker te corrigeren. Zet je banden om en je rijd een stuk veiliger.
Het verlies van grip kan ook komen door versleten schokbrekers waardoor de banden slechter contact met de weg houden, zeker in het nat.
Gebruikersavatar
Jolly Breeze Racing
5th Gear member
Berichten: 1324
Lid geworden op: 16.10.2007 - 10:25
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Ben met mijn 440 ooit 2 keer in de rondte gegaan op de snelweg, harde zijwind en een grote waterplas. Ik had niks in te brengen, net de vangrail geschampt met de achterkant, dat was dan weer balen.
Jolle

1999 V70 2.5D (570.000 km)
1998 V70 10 V (400.000 km)
1998 V70 2.5 20 V (363.500 km)
2014 VW Golf 1.2 TSI DSG (4400 km)
2010 Fiat 500 1.2 Lounge Start&Sto (122.000 km)
2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid (10.300 km)
2009 V50 D5 R-design (103.500 km)
2004 V50 2.0D momentum, BSR tuned (136.000 km)
2007 C30 1.6B momentum en bodykit (36.000 km)
1996 S40 1.8 LPI (370.000 km)
1989 440 1.7 GLE LPG (377.000 km)
1989 440 1.7 GLE injection LPG (89.000 km)

Jolly Breeze Racing
www.jollybreezeracing.nl
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Tja, dat is een beetje de 460 eigen. Goede merk banden en goed uit laten lijnen zorgen voor heel goed weggedrag. Heb t al 2x gehad met de 460 dat ik achterste voren stond. Ene keer op een verhoogde rotonde die uit een soort beton bestond.

Met de 740 of 240 nog nooit gegleden, maakt niet uit hoe hard het regent en hoe lomp ik het stuur omgooi in de bocht. Uiteraard geen gas bijtrappen want dan wil de kont door de achteraanwieldrijving natuurlijk wel verdwijnen, maar dat heeft niks met de regen te maken.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Gebruikersavatar
lesterh2
2nd Gear member
Berichten: 144
Lid geworden op: 18.01.2009 - 17:10
Locatie: Ruurlo

Tjonge jullie rijden flink door zo te zien. "ergste" wat mij is overkomen is onderstuur in de regen op een rotonde. Was ook in de 3 met een redelijk vaartje. Achter heb ik nog nooit iets voelen uitbreken o.i.d.
Afbeelding
Volvo 460 2.0 '95 -satnav, pictor velgen, spoiler, half leder, 4x schijfrem, 2x tweeter 4x standaard 1x Pioneer TS-WX205-, 1x pioneer 6800mp
Foto's Project
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Viel wel mee, had dat in t eerste uuurtje dat ik in de 460 reed al gemerkt. Dat was terug in maart 2002. SIndsdien in iedere bocht als t nat weer is voor gezorgd dat de auto niet teveel kantelde in bochten om zo op alle wielen genoeg druk te houden.

Verlagen en strakkere veren zal ook veel verandering brengen.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Bij mij niet iig ! Ik heb gele koni's op medium staan met 40mm verlaging. En alsnog 180 graden gedraait op een afrit ! Dat was echt dood eng :lol:
Zaten met 3 man in de auto en we wisten alle 3 niet wat ons overkwam !

Toen zaten er nog de balon bandjes onder, sinds ik de 205/40 NOKIA bandjes eronder heb zitten heb ik nergens last meer van.
midwestern
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 02.02.2009 - 19:38
Locatie: Uedem (DE)

Als de 440 niet verlaagd is en nog op de originele maat banden onderweg is, is de wagen erg gevoelig voor zijwind en onverwachte stuurbewegingen. Altijd zorgen dat het meeste profiel achterop zit en goede merkbanden monteren.
Maar ja ESP, zoals nu op de meeste nieuwe voertuigen zit, heeft de 440/460/480 niet. Jammer ? Nee.
gvanminnen
4th Gear member
Berichten: 566
Lid geworden op: 06.06.2007 - 21:10

Heb het ook een keer gehad met een afrit, schrok me de .......!

Sinds ik de veerpootbrug heb voel ik ook meer het gevoel in de achterkant. Als ik echt hard door een bocht gaat lijkt het ook of de achterkant wil gaan driften.
Volvo 480 turbo 1993 Boosted project / daily / opknapper /
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Bandenmaat heeft ook veel invloed, niet voor niks dat de standaard maat in 95 van 14/185 naar 15/195 is gegaan.

Want mijn 95 met aluvelgen rijdt vele malen prettiger dan zijn voorganger.

Verder is het merk banden zo belangrijk, vreemd genoeg heb ik in de winter met de winterbanden eigenlijk nergens last van. Ook niet op sneeuw, ga 3x jaarlijks op wintersport met de 460.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
midwestern
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 02.02.2009 - 19:38
Locatie: Uedem (DE)

inderdaad zijn winterbanden een goed alternatief in koudere jaargetijde en net als aangegeven geen probleem meer met grip. Overigens doen winterbanden het ook goed in zomer alleen slijten zo snel.
ALF
4th Gear member
Berichten: 678
Lid geworden op: 29.03.2008 - 21:37
Locatie: Veenendaal

Poika schreef:Toen zaten er nog de balon bandjes onder, sinds ik de 205/40 NOKIA bandjes eronder heb zitten heb ik nergens last meer van.
Ik denk dat je NOKIAN bandenmerk bedoeld? het is zo lastig he, bijna dezelfde naam als een telefoonfabrikant...

Verder, hoe bevallen deze banden jou?
V70 D5 163PK 2002 AUT5, Moondust, HU-803 Dolby Pro Logic
Nessie
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 11.11.2008 - 19:21
Locatie: Utrecht

NOKIAN of NOKIA is 't zelfde, NOKIAN betekend letterlijk : Nokia's in het Fins ;)
Nokia was ooit ook begonnen met regenlaarzen en autobanden.. ver voor de mobieltjes gekte :)
Volvo 850 estate AUT LPG
Gebruikersavatar
jerryx
2nd Gear member
Berichten: 144
Lid geworden op: 09.01.2007 - 19:45
Locatie: Noord nl

gister heb ik mijn banden weer eens op spanning gemeten, in mijn rechterachterband zat 1.2!!!! ipv de 2.4 die ik er normaal in heb.. kan dat ook de oorzaak van die pirouette zijn?
Gebruikersavatar
dash
3rd Gear member
Berichten: 438
Lid geworden op: 06.12.2006 - 18:43

Denk dat een aantal van de slippertjes ook wel is terug te voeren op het monteren van bredere banden, met regen werkt dat juist tegen je.
jerryx schreef:gister heb ik mijn banden weer eens op spanning gemeten, in mijn rechterachterband zat 1.2!!!! ipv de 2.4 die ik er normaal in heb.. kan dat ook de oorzaak van die pirouette zijn?
Kan, hoe groter het bandoppervlak wat op de weg staat, des te minder druk er per deel ruber op staat, waardoor die eerder zijn grip verliest in het nat.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

PALF schreef:
Poika schreef:Toen zaten er nog de balon bandjes onder, sinds ik de 205/40 NOKIA bandjes eronder heb zitten heb ik nergens last meer van.
Ik denk dat je NOKIAN bandenmerk bedoeld? het is zo lastig he, bijna dezelfde naam als een telefoonfabrikant...

Verder, hoe bevallen deze banden jou?
bevallen me heel goed ! Hebben super grip, zijn niet lawaaierig, en tot nu toe cuppen ze ook niet :)
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”