afgelopen zaterdag verliet ik in de miezerregen de snelweg en reed met normale snelheid de afrit af. Voordat ik het door had stond ik achterste voren. Ik had een pirouette gemaakt!!!
Nog steeds verbaas ik me over het gemak waarmee mijn achterwielen hun grip verloren! Ok, het was nat en het was een scherpe bocht, maar ik weet zo langzamerhand de grenzen van grip wel. Die grens had ik gevoelsmatig nog niet voor de helft benaderd..
Vóór heb ik 2 maanden oude Uniroyal (‘the raintire’) en achter Semperit met nog aardig wat profiel.. Sinds ik die Uniroyals vóór heb voel ik me een stuk zekerder in de regen, maar zit er nu aan te denken om ook die Semperit maar om te ruilen voor Uniroyal.
Of lag er gewoon olie in de bocht??
Pirouette
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Achter altijd je beste banden met het meeste profiel plaatsen om dit soort verrassingen te voorkomen. Voor voel je verlies van grip aankomen door onderstuur, even gas loslaten en je auto volgt het spoor weer. Achter verlies je ineenkeer de grip zonder waarschuwing door overstuur zoals je gemerkt hebt. En dat is veel moeilijker te corrigeren. Zet je banden om en je rijd een stuk veiliger.
Het verlies van grip kan ook komen door versleten schokbrekers waardoor de banden slechter contact met de weg houden, zeker in het nat.
Het verlies van grip kan ook komen door versleten schokbrekers waardoor de banden slechter contact met de weg houden, zeker in het nat.
- Jolly Breeze Racing
- 5th Gear member
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: 16.10.2007 - 10:25
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Ben met mijn 440 ooit 2 keer in de rondte gegaan op de snelweg, harde zijwind en een grote waterplas. Ik had niks in te brengen, net de vangrail geschampt met de achterkant, dat was dan weer balen.
Jolle
1999 V70 2.5D (570.000 km)
1998 V70 10 V (400.000 km)
1998 V70 2.5 20 V (363.500 km)
2014 VW Golf 1.2 TSI DSG (4400 km)
2010 Fiat 500 1.2 Lounge Start&Sto (122.000 km)
2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid (10.300 km)
2009 V50 D5 R-design (103.500 km)
2004 V50 2.0D momentum, BSR tuned (136.000 km)
2007 C30 1.6B momentum en bodykit (36.000 km)
1996 S40 1.8 LPI (370.000 km)
1989 440 1.7 GLE LPG (377.000 km)
1989 440 1.7 GLE injection LPG (89.000 km)
Jolly Breeze Racing
www.jollybreezeracing.nl
1999 V70 2.5D (570.000 km)
1998 V70 10 V (400.000 km)
1998 V70 2.5 20 V (363.500 km)
2014 VW Golf 1.2 TSI DSG (4400 km)
2010 Fiat 500 1.2 Lounge Start&Sto (122.000 km)
2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid (10.300 km)
2009 V50 D5 R-design (103.500 km)
2004 V50 2.0D momentum, BSR tuned (136.000 km)
2007 C30 1.6B momentum en bodykit (36.000 km)
1996 S40 1.8 LPI (370.000 km)
1989 440 1.7 GLE LPG (377.000 km)
1989 440 1.7 GLE injection LPG (89.000 km)
Jolly Breeze Racing
www.jollybreezeracing.nl
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Tja, dat is een beetje de 460 eigen. Goede merk banden en goed uit laten lijnen zorgen voor heel goed weggedrag. Heb t al 2x gehad met de 460 dat ik achterste voren stond. Ene keer op een verhoogde rotonde die uit een soort beton bestond.
Met de 740 of 240 nog nooit gegleden, maakt niet uit hoe hard het regent en hoe lomp ik het stuur omgooi in de bocht. Uiteraard geen gas bijtrappen want dan wil de kont door de achteraanwieldrijving natuurlijk wel verdwijnen, maar dat heeft niks met de regen te maken.
Met de 740 of 240 nog nooit gegleden, maakt niet uit hoe hard het regent en hoe lomp ik het stuur omgooi in de bocht. Uiteraard geen gas bijtrappen want dan wil de kont door de achteraanwieldrijving natuurlijk wel verdwijnen, maar dat heeft niks met de regen te maken.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- lesterh2
- 2nd Gear member
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 17:10
- Locatie: Ruurlo
Tjonge jullie rijden flink door zo te zien. "ergste" wat mij is overkomen is onderstuur in de regen op een rotonde. Was ook in de 3 met een redelijk vaartje. Achter heb ik nog nooit iets voelen uitbreken o.i.d.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Viel wel mee, had dat in t eerste uuurtje dat ik in de 460 reed al gemerkt. Dat was terug in maart 2002. SIndsdien in iedere bocht als t nat weer is voor gezorgd dat de auto niet teveel kantelde in bochten om zo op alle wielen genoeg druk te houden.
Verlagen en strakkere veren zal ook veel verandering brengen.
Verlagen en strakkere veren zal ook veel verandering brengen.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Bij mij niet iig ! Ik heb gele koni's op medium staan met 40mm verlaging. En alsnog 180 graden gedraait op een afrit ! Dat was echt dood eng
Zaten met 3 man in de auto en we wisten alle 3 niet wat ons overkwam !
Toen zaten er nog de balon bandjes onder, sinds ik de 205/40 NOKIA bandjes eronder heb zitten heb ik nergens last meer van.

Zaten met 3 man in de auto en we wisten alle 3 niet wat ons overkwam !
Toen zaten er nog de balon bandjes onder, sinds ik de 205/40 NOKIA bandjes eronder heb zitten heb ik nergens last meer van.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 02.02.2009 - 19:38
- Locatie: Uedem (DE)
Als de 440 niet verlaagd is en nog op de originele maat banden onderweg is, is de wagen erg gevoelig voor zijwind en onverwachte stuurbewegingen. Altijd zorgen dat het meeste profiel achterop zit en goede merkbanden monteren.
Maar ja ESP, zoals nu op de meeste nieuwe voertuigen zit, heeft de 440/460/480 niet. Jammer ? Nee.
Maar ja ESP, zoals nu op de meeste nieuwe voertuigen zit, heeft de 440/460/480 niet. Jammer ? Nee.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 566
- Lid geworden op: 06.06.2007 - 21:10
Heb het ook een keer gehad met een afrit, schrok me de .......!
Sinds ik de veerpootbrug heb voel ik ook meer het gevoel in de achterkant. Als ik echt hard door een bocht gaat lijkt het ook of de achterkant wil gaan driften.
Sinds ik de veerpootbrug heb voel ik ook meer het gevoel in de achterkant. Als ik echt hard door een bocht gaat lijkt het ook of de achterkant wil gaan driften.
Volvo 480 turbo 1993 Boosted project / daily / opknapper /
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Bandenmaat heeft ook veel invloed, niet voor niks dat de standaard maat in 95 van 14/185 naar 15/195 is gegaan.
Want mijn 95 met aluvelgen rijdt vele malen prettiger dan zijn voorganger.
Verder is het merk banden zo belangrijk, vreemd genoeg heb ik in de winter met de winterbanden eigenlijk nergens last van. Ook niet op sneeuw, ga 3x jaarlijks op wintersport met de 460.
Want mijn 95 met aluvelgen rijdt vele malen prettiger dan zijn voorganger.
Verder is het merk banden zo belangrijk, vreemd genoeg heb ik in de winter met de winterbanden eigenlijk nergens last van. Ook niet op sneeuw, ga 3x jaarlijks op wintersport met de 460.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 02.02.2009 - 19:38
- Locatie: Uedem (DE)
inderdaad zijn winterbanden een goed alternatief in koudere jaargetijde en net als aangegeven geen probleem meer met grip. Overigens doen winterbanden het ook goed in zomer alleen slijten zo snel.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 21:37
- Locatie: Veenendaal
Ik denk dat je NOKIAN bandenmerk bedoeld? het is zo lastig he, bijna dezelfde naam als een telefoonfabrikant...Poika schreef:Toen zaten er nog de balon bandjes onder, sinds ik de 205/40 NOKIA bandjes eronder heb zitten heb ik nergens last meer van.
Verder, hoe bevallen deze banden jou?
V70 D5 163PK 2002 AUT5, Moondust, HU-803 Dolby Pro Logic
- dash
- 3rd Gear member
- Berichten: 438
- Lid geworden op: 06.12.2006 - 18:43
Denk dat een aantal van de slippertjes ook wel is terug te voeren op het monteren van bredere banden, met regen werkt dat juist tegen je.
Kan, hoe groter het bandoppervlak wat op de weg staat, des te minder druk er per deel ruber op staat, waardoor die eerder zijn grip verliest in het nat.jerryx schreef:gister heb ik mijn banden weer eens op spanning gemeten, in mijn rechterachterband zat 1.2!!!! ipv de 2.4 die ik er normaal in heb.. kan dat ook de oorzaak van die pirouette zijn?
440 GLT ingeruild voor een 206 CC
Volvo 440 beweegbaar scherm in actie / (youtube) met eigen ontwerp volvoskin /
Volvo 440 beweegbaar scherm in actie / (youtube) met eigen ontwerp volvoskin /
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
bevallen me heel goed ! Hebben super grip, zijn niet lawaaierig, en tot nu toe cuppen ze ook nietPALF schreef:Ik denk dat je NOKIAN bandenmerk bedoeld? het is zo lastig he, bijna dezelfde naam als een telefoonfabrikant...Poika schreef:Toen zaten er nog de balon bandjes onder, sinds ik de 205/40 NOKIA bandjes eronder heb zitten heb ik nergens last meer van.
Verder, hoe bevallen deze banden jou?
