Hallo iedereen , ik heb een paar vraagjes over mijn S80 2.4T automaat uit 2000.
Ik heb de auto nu 2 weken en bevalt prima maar ik wil wat weten over het volgende :
- wat is de normale stand van de temperatuur meter ? In mijn vorige auto (bmw) stond deze altijd stijf in het midden, bij de volvo staat ie bijna in het midden (1 streepje ervoor) , als de auto langer stilstaat dan loopt ie op tot presies in het midden, is dit normaal of moet ik denken aan een thermostaat die niet 100% goed werkt ? Kachel werkt overigens gewoon goed.
- Als ik bijv voor een rood stoplicht sta en de auto in Drive heb staan met de voet op de rem dan hikt het stationair toerental af en toe , als de auto in P of N staat dan heb ik er geen last van , dan loopt ie gewoon goed , alleen in D doet ie het , even hikt het toerental naar 1000 rpm en zakt dan meteen weer terug naar +-600 rpm , motor loopt verder als een trein , pakt goed op enz.
- kan het kloppen dat je het geluid (fluiten) van de (low pressure) turbo helemaal niet hoord in de auto tijdens het rijden ?
alvast bedankt voor de reacties .
vraag motorisch 2.4T
- sportfan27
- 2nd Gear member
- plim
- 4th Gear member
hoi Sportfan, Gefeliciteerd met je nieuwe auto !
Bij mijn S60 2.4T komt de temp. meter tot precies in het midden. Bij een eerdere Volvo die ik heb gehad kwam de temp. meter op een gegeven moment ook niet meer tot het midden en toen bleek de thermostaat idd. defect. Deze ging te vroeg open waardoor de motor niet goed genoeg op temperatuur kwam. Het resultaat was o.a. dat het benzine verbruik hoger was dan normaal.
Met de voet op de rem en de selector in drive moet het toerental constant blijven. Hooguit dat er een kleine dip komt die gecompenseerd wordt door iets sneller te draaien, wanneer de airco aanslaat. Maar toch niet zo'n groot verschil als wat jij noemt. Overigens lijkt het me sterk dat de airco met de huidige temperaturen al aan het koelen is.
Ik heb de indruk dat het stationaire toerental iets te laag ligt. Volgens mij moet dat +/- 800 rpm zijn.
Als je heel goed je best doet en niet al te hard rijd kun je de turbo heel zachtjes horen (onder de 2000 toeren). Als je meer toeren maakt is het turbo geluid te zacht om het motor, banden geluid en windgeruis te overstemmen.
Bij mijn S60 2.4T komt de temp. meter tot precies in het midden. Bij een eerdere Volvo die ik heb gehad kwam de temp. meter op een gegeven moment ook niet meer tot het midden en toen bleek de thermostaat idd. defect. Deze ging te vroeg open waardoor de motor niet goed genoeg op temperatuur kwam. Het resultaat was o.a. dat het benzine verbruik hoger was dan normaal.
Met de voet op de rem en de selector in drive moet het toerental constant blijven. Hooguit dat er een kleine dip komt die gecompenseerd wordt door iets sneller te draaien, wanneer de airco aanslaat. Maar toch niet zo'n groot verschil als wat jij noemt. Overigens lijkt het me sterk dat de airco met de huidige temperaturen al aan het koelen is.
Ik heb de indruk dat het stationaire toerental iets te laag ligt. Volgens mij moet dat +/- 800 rpm zijn.
Als je heel goed je best doet en niet al te hard rijd kun je de turbo heel zachtjes horen (onder de 2000 toeren). Als je meer toeren maakt is het turbo geluid te zacht om het motor, banden geluid en windgeruis te overstemmen.
Volvo 340 GL; Volvo 440 GL; Volvo 850 GLT; Opel Vectra 2.5 V6 CDX automaat; Nissan Maxima QX 3.0; Volvo V70 2.5 Europa; Volvo S60 2.4, automaat, FastTech, Venetian Red Pearl, Mimas, Edition, Woodline, Svangen; Peugeot 206 2.0-16v GTI, Gris Fer, Leer, 16'' Ouragan, etc. etc.; Volvo S60 2.4T, automaat, Mobility Line, Comfort Line, Nidingen met 17'' Tethys, Family Line, Maya Yellow
Ford Edge 3.5 V6; Chevy Volt; Mustang GT, 5.0 V8
- sportfan27
- 2nd Gear member
Hey Plim, bedankt voor je reactie .
Over de thermostaat ben ik niet helemaal zeker , ik lees ook hier en daar berichten dat ie niet helemaal stijf in het midden hoeft te staan , maar aangezien ik toch van plan ben om de auto terug te brengen (garantie) voor het hikkende stationair toerental zal ik vragen of de garage ook naar de thermostaat wil kijken.
(btw, de aircopomp staat uit dus daar kan het niet aan liggen en de hik is daarvoor ook iets te groot , denk dat de lmm niet lekker werkt , verbruik is ook aan de hoge kant, 13 liter/100 km gemiddeld (70% stadsverkeer)
groeten sportfan27
Over de thermostaat ben ik niet helemaal zeker , ik lees ook hier en daar berichten dat ie niet helemaal stijf in het midden hoeft te staan , maar aangezien ik toch van plan ben om de auto terug te brengen (garantie) voor het hikkende stationair toerental zal ik vragen of de garage ook naar de thermostaat wil kijken.
(btw, de aircopomp staat uit dus daar kan het niet aan liggen en de hik is daarvoor ook iets te groot , denk dat de lmm niet lekker werkt , verbruik is ook aan de hoge kant, 13 liter/100 km gemiddeld (70% stadsverkeer)
groeten sportfan27

- Froggy81
- 3rd Gear member
-Bij mij staat de temperatuur meter ook precies in het midden na een tijdje.sportfan27 schreef:Hallo iedereen , ik heb een paar vraagjes over mijn S80 2.4T automaat uit 2000.
Ik heb de auto nu 2 weken en bevalt prima maar ik wil wat weten over het volgende :
- wat is de normale stand van de temperatuur meter ? In mijn vorige auto (bmw) stond deze altijd stijf in het midden, bij de volvo staat ie bijna in het midden (1 streepje ervoor) , als de auto langer stilstaat dan loopt ie op tot presies in het midden, is dit normaal of moet ik denken aan een thermostaat die niet 100% goed werkt ? Kachel werkt overigens gewoon goed.
- kan het kloppen dat je het geluid (fluiten) van de (low pressure) turbo helemaal niet hoord in de auto tijdens het rijden ?
-Ik hoor mijn turbo ook niet tijdens het rijden.
# Volvo V70 2.4T '00 (nieuw model)
# Kawasaki ZX-10R '05 Circuitmotor
# Kawasaki ZX-10R '05 Circuitmotor
- FrankS60
- 5th Gear member
Ja 13L/100km is een beetje veel. Ik ken je rijstijl niet maar met mijn loden rechtervoet haal ik dat net aan die 13 op 100. Ik rijd wel relatief veel snelweg. En dat horen van die turbo hebben we volgens mij in een ander topic antwoord op gegeven 
Oja, mijn temp meter staat ook exact omhoog als hij warm is. Je kunt nog zo hard racen, je krijgt hem er ook niet echt voorbij!

Oja, mijn temp meter staat ook exact omhoog als hij warm is. Je kunt nog zo hard racen, je krijgt hem er ook niet echt voorbij!
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- sportfan27
- 2nd Gear member
Ik rijd eigenlijk vrij rustig , af en toe trek ik hem eens door maar dat is maar zelden, ik blijf gemiddeld op de 13 op 100 zitten maar ik rijd dan wel 70% stadsverkeer ,op de snelweg zakt ie naar 6,8 a 7,5 /100 km op de cruise control (110 km/ph) ook heb ik een automaat , dat scheelt ook weer iets , tevens is de S60 van jou ook iets lichter dan mijn S80 dus ik denk dat het verbruik wel aardig klopt ,maar is verder niet erg hoor , auto rijd prima .FrankS60 schreef:Ja 13L/100km is een beetje veel. Ik ken je rijstijl niet maar met mijn loden rechtervoet haal ik dat net aan die 13 op 100. Ik rijd wel relatief veel snelweg. En dat horen van die turbo hebben we volgens mij in een ander topic antwoord op gegeven
Die thermostaat laat ik wel vervangen want die lijkt me toch niet helemaal 100% goed , als ik in de stad rijd dan komt ie wel in het midden maar op de snelweg blijft ie 1 streepje ervoor staan.
- plim
- 4th Gear member
Volgens het lijstje van autoweek:
Prestaties
Topsnelheid 220 km/u
Acceleratie 0-100 km/h 8,5 s
Energielabel D
Gemiddeld verbruik 10,0 l/100km
Verbruik stad 14,8 l/100km
Verbruik snelweg 7,6 l/100km
Misschien is de 13 op 100 gemiddeld zo gek nog niet, met zoveel stadsverkeer.
Prestaties
Topsnelheid 220 km/u
Energielabel D
Volvo 340 GL; Volvo 440 GL; Volvo 850 GLT; Opel Vectra 2.5 V6 CDX automaat; Nissan Maxima QX 3.0; Volvo V70 2.5 Europa; Volvo S60 2.4, automaat, FastTech, Venetian Red Pearl, Mimas, Edition, Woodline, Svangen; Peugeot 206 2.0-16v GTI, Gris Fer, Leer, 16'' Ouragan, etc. etc.; Volvo S60 2.4T, automaat, Mobility Line, Comfort Line, Nidingen met 17'' Tethys, Family Line, Maya Yellow
- sportfan27
- 2nd Gear member
Zoals ik al zei , het kan idd wel kloppen ..plim schreef:Volgens het lijstje van autoweek:
Prestaties
Topsnelheid 220 km/u
Energielabel D

- sportfan27
- 2nd Gear member
Gisteren even langs de volvo dealer geweest oa voor het hikkende stationair toerental in de Drive stand. Het volgende is gebeurd :
- Automatische dimlicht laten uitschakelen
- Nieuwe Software Gasklephuis
- Nieuwe Software Automaat
- Auto laten uitlezen
Bij het uitlezen kwamen een paar fouten van (uiteraard) het gasklephuis naar voren , na de software update is het probleem van het staionair toerental in de Drive stand opgelost , de vraag is voor hoe lang maar dat zien we wel.
De automaat zal zich de komende 3000 km weer opnieuw inleren volgens de dealer al merk ik daar eigenlijk weinig van , hij lijkt wel iets vroeger op te schakelen, auto rijd verder nog steeds als een zonnetje !
- Automatische dimlicht laten uitschakelen
- Nieuwe Software Gasklephuis
- Nieuwe Software Automaat
- Auto laten uitlezen
Bij het uitlezen kwamen een paar fouten van (uiteraard) het gasklephuis naar voren , na de software update is het probleem van het staionair toerental in de Drive stand opgelost , de vraag is voor hoe lang maar dat zien we wel.
De automaat zal zich de komende 3000 km weer opnieuw inleren volgens de dealer al merk ik daar eigenlijk weinig van , hij lijkt wel iets vroeger op te schakelen, auto rijd verder nog steeds als een zonnetje !

- plim
- 4th Gear member
Had de dealer niets gezegd over de thermostaat ?
- sportfan27
- 2nd Gear member
Nee, ik heb dat ook niet gevraagd, nu het weer wat warmer is geworden komt ie wel gewoon in het midden en blijft daar keurig staan , alleen bij koud weer op de snelweg ( vrij snel na koude start ) blijft ie er 1 streepje voor hangen , maar aangezien het maar een ritje van 15 km betreft krijgt ie denk ik ook niet de tijd op helemaal in het midden te komen, als ik wat langer rijd dan komt ie er wel.plim schreef:Had de dealer niets gezegd over de thermostaat ?