Aanschaf S60 diesel, vragen en tips (en even voorstellen)

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
JSS
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: 30.03.2009 - 09:08
Locatie: Utrecht

Beste allemaal,

Allereerst even voorstellen omdat ik nieuw ben op dit forum: ik ben Jebbe, 22 jaar en woonachtig in Hilversum. Ik werk in de IT en ben daardoor, samen met een mobiel privéleven, zo'n 50.000 km per jaar onderweg.

Afgelopen week heb ik door een aanrijding helaas afscheid moeten nemen van mijn Rover 620SDi, waarmee ik het afgelopen jaar 60 duizend heerlijke kilometers heb gemaakt. De positieve kant aan het verhaal is dat ik iets nieuws kan gaan uitzoeken, zij het iets eerder dan ik verwacht had. Om die reden zit ik dan ook met een beperkt budget. Ik heb 8000 beschikbaar voor de aanschaf van een nieuwe auto, die wel minimaal twee jaar mee moet kunnen.

Mijn oog is al een tijd geleden gevallen op de S-lijn van Volvo. Ik vind de S40, 60 en 80 allen erg mooie auto's en prakische zaken als de prijs en het aanbod hebben mij hierbij in de richting van de S60 geduwd. Inmiddels heb ik het Nederlandse aanbod wel geïnventariseerd en ben daarbij tot ongeveer 6 exemplaren gekomen die aan mijn (geringe) eisen voldoen;

- Volvo S60
- Diesel
- Minder dan 200dkm gelopen
- Max €8000 (met een klein beetje marge)

Voordat ik daadwerkelijk ga kijken en rijden wil ik wat dingen in de groep gooien. Zo heb ik op het forum het idee gekregen dat de 2.4D iets betrouwbaarder is dan de D5, voornamelijk omdat de D5 bekend staat om problemen met de verstuivers. Klopt dit? Verder merk ik dat de portiersloten een terugkerend probleem zijn en dat een niet-afgedopte EGR voor nogal wat vervuiling kan zorgen, dus dat schoonmaken daaromheen een belangrijk aandachtspunt is. Op welke andere zaken moet ik specifiek voor de S60 letten?

Tot slot nog een vraag over de audio. Ik zie in de advertenties dat de gemonteerde radio erg verschilt. Sommigen hebben een gewone DIN-radio (al dan niet Volvo), anderen een HU-xxx en weer anderen een Volvo HU met navigatie (en een piepklein schermpje). Wat is de kans dat ik een AUX-aansluiting op één van deze units ga kunnen maken? Of zit ik dan vrij snel al naar een andere, niet Volvo-radio te kijken?
Ik begreep dat een Parrot carkit aansluiten met de kabelset van VolvoTech gemakkelijk is, dat zal dus niet zo'n probleem vormen.

Alvast bedankt voor jullie input! Overigens zijn tips voor mooie exemplaren ook altijd welkom ;)
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

allereerst welkom op dit prachtige forum.
wat de betrouwbaarheid vwb de s60 diesels,deze zijn op vermogen na
allemaal identiek.
de 2.4D is nl de geknepen versie van de D5
en idd,verstuivers komen wel eens voor(vraag,bij aankoop of ze vervangen zijn)
egr, kan je softwarematig laten afsluiten.(bv. fasttech)
vwb audio, ik(maar dat is persoonlijk)vind een aftermarket radio spuuglelijk in een volvo.simpel omdat het daschboard wel ontworpen lijkt voor een dubbeldins
hu-xx
de uitbreidingsmogelijkheden zijn daarintegen wel wat minder
dan bij een moderne aftermarket radio.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
24AB2
3rd Gear member
Berichten: 443
Lid geworden op: 07.06.2008 - 19:59
Contacteer:

heb nu bijna 1 jaar een D5 bj2003 mj2004
staat nu 210.000 op de teller
tot op heden geen serieuze problemen
( geleiderol multiriem laten vervangen - onderste remschoenen losgelaten , gelijk maar de gehele remmmerij vervangen ( zijn de kosten niet en binnen 50.000 km zat het toch aan te komen ) en na aanleiding van een andere topic de behuizing na de EGR schoongemaakt
( uurtje werk en als je te onvoorzichtig te werk gaat kun je altijd nog gaan voor een bijbaantje op 5 december :P )

al met al ben zeer tevreden over deze auto

met het bedrag wat je tot beschikking hebt kom je wel terecht in de eerste jaren , zou dus wel zorgen dat je een NAP ter inzage krijgt

t.a.v. audio gedeelte , deze topic vond ik wel interesant :
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=28540
zwolly
4th Gear member
Berichten: 503
Lid geworden op: 17.04.2005 - 23:06
Locatie: zwolle

naar mijn weten is het verstuiver probleem met my2004 zo goed als verleden tijd..... maar kan het mis hebben... btw als je me 10000 euro geeft mag je met mijn s60 wegrijden :P
zwolly
S40 1.8 11-1996 donkerrood metallic handgeschakeld (verkocht)
S40 1.8 09-2001 pure silver sports automaat (verkocht)
S60-D5 edition -11-2003- black stone-handgeschakeld. (verkocht)

Mercedes S-klasse coupe V8 , nieuwstaat,automaat en alle opties, lpg.
JSS
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: 30.03.2009 - 09:08
Locatie: Utrecht

Bedankt voor de reacties! Ik heb inmiddels gepland om vrijdagmiddag bij de eerste kandidaat te gaan kijken... ik houd jullie op de hoogte ;)

Voor wat betreft de motor; dan maakt het mij inderdaad niet zoveel uit of het een 2.4D of D5 wordt. Aan de ene kant is de D5 wel erg geil, aan de andere kant is hij wel duurder in de verzekering en denk ik dat 130pk an sich zat is. Injectoren ben ik inmiddels minder bang voor; las net dat ze tegenwoordig nog maar +/- 125 euro kosten. Maar het blijft iets om op te letten met de onderhoudshistorie, net als het dual mass vliegwiel.

En zwolly, bedankt voor het aanbod. Is dus een beetje boven budget, maar ik houd hem in het achterhoofd :P
Volvo S60 D5 Edition MY2004
zwolly
4th Gear member
Berichten: 503
Lid geworden op: 17.04.2005 - 23:06
Locatie: zwolle

wat betreft de verzekering: kijk op independer.nl ,zit er echt zo'n verschil in premie ivm vermogen van een auto? dacht meer dat dat met nieuwprijs te maken heeft... meerdere malen me auto via independer verzekerd en altijd scherpe premie en ging altijd prima.
zwolly
S40 1.8 11-1996 donkerrood metallic handgeschakeld (verkocht)
S40 1.8 09-2001 pure silver sports automaat (verkocht)
S60-D5 edition -11-2003- black stone-handgeschakeld. (verkocht)

Mercedes S-klasse coupe V8 , nieuwstaat,automaat en alle opties, lpg.
Gebruikersavatar
mehrzahl
3rd Gear member
Berichten: 313
Lid geworden op: 04.03.2006 - 12:29
Locatie: Etten-Leur

waar je zeker op moet letten bij een S60:
- draagarmrubbers
- condensor airco (sowieso vulling van het systeem)
- motorsteunen
- stabilisatorstangetjes

Mijn S60 heb ik 4 jaar geleden gekocht bij Van Aarle, met 185000 km. Nu zit ik op 304000. Ik heb ongeveer 1500 Euro aan reparatiekosten per jaar gehad, waarbij geen gekke dingen zaten (alleen wiellager, thermostaat en condensor).
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011

https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 787
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Let ook even op de pomp van de airco. Die wil na een aantal jaren te ruim gaan staan, waardoor de pomp niet meer aanslaat. Kosten €400 en niet eens bij de dealer.
Ik rijd zelf een D5 van 2002 met inmiddels 242000 op de teller. Geen gekke dingen gehad, behalve dus de airco (pomp en condensator) en de vrijloop van de dynamo. Zijn al meer mensen die dat hebben gehad.
Voordeel van de 'oude' S60 is dat ze zuiniger zijn dan de nieuwe S60. Ik rijd gemiddeld 1 op 17, met wel veel snelwegkilometers.

Succes met je zoektocht!
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
vin940
4th Gear member
Berichten: 709
Lid geworden op: 05.03.2009 - 22:15
Locatie: Den Haag

En probeer er achter te komen, dat het voertuig niet op verkeerd getankt heeft gereden.
Een dag niet gereden in een Volvo, is niet geleefd.
VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW

__________________________________________________
Afbeelding
JSS
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: 30.03.2009 - 09:08
Locatie: Utrecht

Ok, eerste kandidaat valt af. Auto stond er op zich heel netjes bij, zowel van binnen als van buiten. Jammer waren de schade op de achterbumper (klein paaltje of hoek/muurtje geraakt), hoewel de verkoper die wilde 'retoucheren', en de lichte lakschade op de motorkap.
Ook leek de auto vooronder iets te hebben geraakt, de onderkant van de condensor was helemaal omhoog/naar binnen gedeukt. Daarnaast was het glas van een mistlampje stuk en waren de remschijven voor aan vervanging toe.
Tijdens het rijden viel nog iets anders op: op verschillende momenten leek er een kraak in de ophanging/aandrijving te zitten. Dit was onafhankelijk van toerental bij het gasgeven en remmen en ook bij het insturen van bochten. Voelde in elk geval niet goed.

Bij elkaar genomen toch teveel kleine puntjes die bij deze handelaar waarschijnlijk toch niet echt veel indruk hadden gemaakt. Daarom besloten voorlopig verder te kijken. Op naar de volgende dus!
Volvo S60 D5 Edition MY2004
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

mehrzahl schreef:
Ik heb ongeveer 1500 Euro aan reparatiekosten per jaar gehad, waarbij geen gekke dingen zaten (alleen wiellager, thermostaat en condensor).
Ik vindt dat nogal wat, €1500,-!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ligt natuurlijk aan het aantal kilometers wat je per jaar rijd, maar ik vind dat nog aan de lage kant. Vergeet niet dat het auto's zijn die meestal vanaf 150.000 km bereden worden!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
JSS
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: 30.03.2009 - 09:08
Locatie: Utrecht

Ik vind het inderdaad ook wel meevallen, hoewel ik met mijn vorige auto ook nauwelijks onderhoudskosten heb gehad (van de 210dkm naar de 270dkm met alleen een nieuwe voorpijp en schakelstang buiten regulier onderhoud).

Laatste stand van zaken is overigens dat de S60 die ik op het oog had in Helmond afvalt en tegelijkertijd ook al verkocht was. Ben gelukkig vandaag wel nog naar een andere wezen kijken en die meteen bij Volvo in Oosterhout laten keuren. Die vonden het een prachtige auto met als enige aandachtspunt wat schade binnenin de linkervelgen en daarmee het naar rechts trekken van de auto. Ga morgen terug om te onderhandelen, dus met een beetje geluk mag ik mij morgenmiddag bezitter van een S60 D5 noemen! :D
Volvo S60 D5 Edition MY2004
vin940
4th Gear member
Berichten: 709
Lid geworden op: 05.03.2009 - 22:15
Locatie: Den Haag

Ik ben met mijn 940 ongeveer 1500 euro kwijt per jaar. Heb pas even een turbo en koppakking gedaan. Dus dit jaar zit ik wat hoger dan normaal. Maar vind 1500 euro op jaar basis niet hoog.
Een dag niet gereden in een Volvo, is niet geleefd.
VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW

__________________________________________________
Afbeelding
JSS
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: 30.03.2009 - 09:08
Locatie: Utrecht

Het is gelukt! :D

Afbeelding

Dit wordt 'm. Gisteren eens geworden over de prijs en het afleverpakket. Hij krijgt zijn 180dkm-beurt bij 169dkm, een nieuwe APK, bijna nieuwe zomerbanden eronder en winterbanden op stalen velgen erbij en nog twee reparatiepuntjes worden meegenomen en tot slot wordt hij helemaal opgepoetst. Zaterdag ophalen waarschijnlijk... ik kan nou al niet meer wachten ;)

Oh, en het is dus een S60 D5 Edition van 10-2003 met 169dkm op de teller en volledig ingevuld onderhoudsboekje. Verder niet echt veel geile spulletjes (geen stoelverwarming of andere leuke dingen), maar daar is de prijs ook naar.
Gast

Ziet er goed uit.
Gezien de auto 169.000 km heeft gelopen, ga ik er vanuit dat bij 160 d km de distributieriem incl. waterpomp, looprol en spanrol is vervangen?
Anders zou ik gegaan zijn voor een verlate 160.000 km beurt. :wink:
JSS
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: 30.03.2009 - 09:08
Locatie: Utrecht

Jups, bij 163dkm is die gedaan... Anders zou het inderdaad wat steviger onderhandelen zijn geworden ;)
Volvo S60 D5 Edition MY2004
Gast

JSS schreef:Jups, bij 163dkm is die gedaan... Anders zou het inderdaad wat steviger onderhandelen zijn geworden ;)
Top, van deze auto ga je dan nog veel plezier hebben. Is net ingelopen. :P
JSS
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: 30.03.2009 - 09:08
Locatie: Utrecht

En hij is er hoor! Eerste 400 kilometers staan alweer op de teller, wat een FANTASTISCHE auto! Zometeen met een maatje de audio-zooi inbouwen en dan hopelijk vanmiddag wat plaatjes schieten om jullie een kijkje te gunnen! :D
Volvo S60 D5 Edition MY2004
Gebruikersavatar
MaickelS60
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 10.03.2007 - 16:43
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Mooie kar! Veel veilige kilometers toegewenst :D
Volvo S60 2.4T (2001)
Volvo S40 T5 (2004) - kinetic

Volvo S60 D5 (2005)
Volvo S40 T5 (2006) Geartronic - Summum uitvoering - R-velgen - Xenon - Leder - High performance audio - Fasttech tuning 270 pk - 400nm's koppel
Volvo S40 D5 (2008) Edition II - Bi-xenon - beige leder - Dynaudio - Ipod/ USB aansluiting - Telefoon
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”