Eén van de dingen waar ik meteen door geïmponeerd werd toen ik mijn S80 voor het eerst zag, was de enorm vlakke koppelkromme (van 1800rpm tot 5000rpm boven de 270nm). Een motor die dus niet alleen snel is maar zich ook leent voor schakellui rijden.
Wat me opvalt is dat de vijftraps automaat (geen geartronic) veel vaker terugschakelt dan ik handmatig zou doen. Zonder de kickdown te gebruiken natuurlijk, met kickdown verwacht ik maximaal terugschakelen.
Is dit gedrag te beïnvloeden? Wat verandert de W-knop aan het schakelgedrag?
Schakelgedrag 5-traps automaat
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 02.03.2009 - 19:31
hi
de W knop is volgens mij de winter stand. waneer het erg glad is (en de W knop is geactiveerd) houd de bak bijvoorbaat al rekening dat de kans groot is dat de wielen gaan door slippen. dat zou dus groten deels vorkomen moeten worde door de W stand aan te zetten.
het schakel gedrag kan volgens mij alleenmaar beinvloed worden door het software te veranderen. en dat zou je tog aan de dealer moeten vragen.
sucses gr dre
de W knop is volgens mij de winter stand. waneer het erg glad is (en de W knop is geactiveerd) houd de bak bijvoorbaat al rekening dat de kans groot is dat de wielen gaan door slippen. dat zou dus groten deels vorkomen moeten worde door de W stand aan te zetten.
het schakel gedrag kan volgens mij alleenmaar beinvloed worden door het software te veranderen. en dat zou je tog aan de dealer moeten vragen.
sucses gr dre
- sportfan27
- 2nd Gear member
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 11.02.2009 - 13:09
- Locatie: Rotterdam
Ik rijd zelf met een S80 2.4T ook met 5 traps automaat en ik heb hetzelfde , in de bebouwde kom loopt ie regelmatig op 1500 a 1700 rpm , als je dan rustig wat wilt versnellen dan schakelt ie bijna altijd terug , ik denk dat ie gewoon het zuinigste toerental na streeft. Je kunt bij de dealer je bak laten resetten en eventueel updaten, dat heb ik 2 weken geleden ook gedaan. De eerste 3000 km gaat de bak dan weer opnieuw inleren en zich aanpassen aan het rijgedrag van de bestuurder heb ik mij laten vertellen. Ik moet zeggen dat de auto nu iets zuiniger loopt omdat de bak nog vroeger opschakeld .
De kosten van resetten/softwareupdate zijn laag , rond de 12 euro + 20 min arbijdsloon.
succes !
De kosten van resetten/softwareupdate zijn laag , rond de 12 euro + 20 min arbijdsloon.
succes !
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21751
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
De W-stand is inderdaad bedoeld voor de winter.
In mijn 960 met AW 30-43 zit ook een W en die zorgt ervoor dat de automaat begint in de 3e versnelling en niet in 1. Op deze wijze wordt min of meer voorkomen dat de wielen doorslippen vanwege het enorme koppel en krachtoverbrenging in de eerste versnelling.
Een exacte beschrijving staat in je instructieboekje van de auto.
In mijn 960 met AW 30-43 zit ook een W en die zorgt ervoor dat de automaat begint in de 3e versnelling en niet in 1. Op deze wijze wordt min of meer voorkomen dat de wielen doorslippen vanwege het enorme koppel en krachtoverbrenging in de eerste versnelling.
Een exacte beschrijving staat in je instructieboekje van de auto.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Ja, in mijn Galant deed hij dat ook. Maar hij stelde terugschakelen ook zo lang mogelijk uit. Ik (mis?)bruikte dat door vlak voordat je aan een vlotte, maar ver van maximale inhaalaktie begon: W inschakelen, gas tot tegen de kick down. Dan werd er niet teruggeschakeld.
Vraagt om een testje in de Volvo :iroc:
Vraagt om een testje in de Volvo :iroc:
- S80 Executive
- 5th Gear member
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53
Misschien moet je heel gedoseerd gas bij geven. Ik kan met m'n T6 55 km/h rijden in de hoogste versnelling (4e), dan draait de motor 1100 r/min. Als ik dan heel voorzichtig gas bij geef, dan blijft ie in z'n 4e versnelling. Als je merkt dat ie gaat versnellen, kun je langzaam nog iets meer gas bijgeven. Op zich gaat dan de acceleratie nog best vlot en trekt ie puur op koppel door. Naar mate de snelheid toeneemt kun je ook steeds meer gas geven zonder dat ie terug schakelt. In de 4e versnelling dus van 55 naar 250 km/h, lijkt wel een elektromotor.
S80 Executive
S80 Executive
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 02.03.2009 - 19:31
heb het zelfde met mijn S80 T6S80 Executive schreef:Misschien moet je heel gedoseerd gas bij geven. Ik kan met m'n T6 55 km/h rijden in de hoogste versnelling (4e), dan draait de motor 1100 r/min. Als ik dan heel voorzichtig gas bij geef, dan blijft ie in z'n 4e versnelling. Als je merkt dat ie gaat versnellen, kun je langzaam nog iets meer gas bijgeven. Op zich gaat dan de acceleratie nog best vlot en trekt ie puur op koppel door. Naar mate de snelheid toeneemt kun je ook steeds meer gas geven zonder dat ie terug schakelt. In de 4e versnelling dus van 55 naar 250 km/h, lijkt wel een elektromotor.
S80 Executive
gr dre
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Ja, gedoseerd gas geven, maar als ik vlot wil inhalen dan trap ik hem graag gewoon een eind naar beneden. Weet je wat? Ik maak er een leermomentje van.
Oh ja, als ik vlak voordat ik het gas intrap de "W" indruk, dan blijft hij keurig in de hoogste versnelling. Weet iemand of dit gebruik van die knop nadelen heeft? Slijtage van de omvormer bijvoorbeeld?
Oh ja, als ik vlak voordat ik het gas intrap de "W" indruk, dan blijft hij keurig in de hoogste versnelling. Weet iemand of dit gebruik van die knop nadelen heeft? Slijtage van de omvormer bijvoorbeeld?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 02.03.2009 - 19:31
inplaats van terug te schakelen blijf die in zijn versnelling staan waat die op dat moment in staat. en als de motor het niet zou redden dan schakeld die ter aller tijden alsnog terug ter bescherming.
wat wel zo is als de bak idd in een hogere versnelling weg gaat rijden krijg de koppel ontvormer zo en zo meer op zijn kloten.
en komt er veel meer weerstand/vrijving vrij in de bak.
maar is dat op en neer schaken dan echt zo irritand. ik heb er geen last van, sterker nog let er niet eens op.
gr dre
wat wel zo is als de bak idd in een hogere versnelling weg gaat rijden krijg de koppel ontvormer zo en zo meer op zijn kloten.
en komt er veel meer weerstand/vrijving vrij in de bak.
maar is dat op en neer schaken dan echt zo irritand. ik heb er geen last van, sterker nog let er niet eens op.
gr dre