Schakelgedrag 5-traps automaat

Plaats reactie
M@rcel
6th Gear member

Eén van de dingen waar ik meteen door geïmponeerd werd toen ik mijn S80 voor het eerst zag, was de enorm vlakke koppelkromme (van 1800rpm tot 5000rpm boven de 270nm). Een motor die dus niet alleen snel is maar zich ook leent voor schakellui rijden.

Wat me opvalt is dat de vijftraps automaat (geen geartronic) veel vaker terugschakelt dan ik handmatig zou doen. Zonder de kickdown te gebruiken natuurlijk, met kickdown verwacht ik maximaal terugschakelen.

Is dit gedrag te beïnvloeden? Wat verandert de W-knop aan het schakelgedrag?
dreday
2nd Gear member

hi

de W knop is volgens mij de winter stand. waneer het erg glad is (en de W knop is geactiveerd) houd de bak bijvoorbaat al rekening dat de kans groot is dat de wielen gaan door slippen. dat zou dus groten deels vorkomen moeten worde door de W stand aan te zetten.

het schakel gedrag kan volgens mij alleenmaar beinvloed worden door het software te veranderen. en dat zou je tog aan de dealer moeten vragen.

sucses gr dre
sportfan27
2nd Gear member

Ik rijd zelf met een S80 2.4T ook met 5 traps automaat en ik heb hetzelfde , in de bebouwde kom loopt ie regelmatig op 1500 a 1700 rpm , als je dan rustig wat wilt versnellen dan schakelt ie bijna altijd terug , ik denk dat ie gewoon het zuinigste toerental na streeft. Je kunt bij de dealer je bak laten resetten en eventueel updaten, dat heb ik 2 weken geleden ook gedaan. De eerste 3000 km gaat de bak dan weer opnieuw inleren en zich aanpassen aan het rijgedrag van de bestuurder heb ik mij laten vertellen. Ik moet zeggen dat de auto nu iets zuiniger loopt omdat de bak nog vroeger opschakeld .
De kosten van resetten/softwareupdate zijn laag , rond de 12 euro + 20 min arbijdsloon.

succes !
Afbeelding Volvo S80 2.4T Limited Edition
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

De W-stand is inderdaad bedoeld voor de winter.

In mijn 960 met AW 30-43 zit ook een W en die zorgt ervoor dat de automaat begint in de 3e versnelling en niet in 1. Op deze wijze wordt min of meer voorkomen dat de wielen doorslippen vanwege het enorme koppel en krachtoverbrenging in de eerste versnelling.

Een exacte beschrijving staat in je instructieboekje van de auto.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
M@rcel
6th Gear member

Ja, in mijn Galant deed hij dat ook. Maar hij stelde terugschakelen ook zo lang mogelijk uit. Ik (mis?)bruikte dat door vlak voordat je aan een vlotte, maar ver van maximale inhaalaktie begon: W inschakelen, gas tot tegen de kick down. Dan werd er niet teruggeschakeld.

Vraagt om een testje in de Volvo :iroc:
S80 Executive
5th Gear member

Misschien moet je heel gedoseerd gas bij geven. Ik kan met m'n T6 55 km/h rijden in de hoogste versnelling (4e), dan draait de motor 1100 r/min. Als ik dan heel voorzichtig gas bij geef, dan blijft ie in z'n 4e versnelling. Als je merkt dat ie gaat versnellen, kun je langzaam nog iets meer gas bijgeven. Op zich gaat dan de acceleratie nog best vlot en trekt ie puur op koppel door. Naar mate de snelheid toeneemt kun je ook steeds meer gas geven zonder dat ie terug schakelt. In de 4e versnelling dus van 55 naar 250 km/h, lijkt wel een elektromotor.

S80 Executive
dreday
2nd Gear member

S80 Executive schreef:Misschien moet je heel gedoseerd gas bij geven. Ik kan met m'n T6 55 km/h rijden in de hoogste versnelling (4e), dan draait de motor 1100 r/min. Als ik dan heel voorzichtig gas bij geef, dan blijft ie in z'n 4e versnelling. Als je merkt dat ie gaat versnellen, kun je langzaam nog iets meer gas bijgeven. Op zich gaat dan de acceleratie nog best vlot en trekt ie puur op koppel door. Naar mate de snelheid toeneemt kun je ook steeds meer gas geven zonder dat ie terug schakelt. In de 4e versnelling dus van 55 naar 250 km/h, lijkt wel een elektromotor.

S80 Executive
heb het zelfde met mijn S80 T6

gr dre
M@rcel
6th Gear member

Ja, gedoseerd gas geven, maar als ik vlot wil inhalen dan trap ik hem graag gewoon een eind naar beneden. Weet je wat? Ik maak er een leermomentje van.

Oh ja, als ik vlak voordat ik het gas intrap de "W" indruk, dan blijft hij keurig in de hoogste versnelling. Weet iemand of dit gebruik van die knop nadelen heeft? Slijtage van de omvormer bijvoorbeeld?
dreday
2nd Gear member

inplaats van terug te schakelen blijf die in zijn versnelling staan waat die op dat moment in staat. en als de motor het niet zou redden dan schakeld die ter aller tijden alsnog terug ter bescherming.

wat wel zo is als de bak idd in een hogere versnelling weg gaat rijden krijg de koppel ontvormer zo en zo meer op zijn kloten.
en komt er veel meer weerstand/vrijving vrij in de bak.

maar is dat op en neer schaken dan echt zo irritand. ik heb er geen last van, sterker nog let er niet eens op.

gr dre
M@rcel
6th Gear member

irritant is niet het goede woord. Ik vind het mooi om de motor te horen werken bij (relatief) lage toerentallen. Koppel heeft hij genoeg.
Plaats reactie

Terug naar “S80”