Op het forum al eerder voorbij gekomen, 2007, maar toch:
Een half jaar geleden de remschijven en remklauwen vervangen, door originele, bij een V70 2002 die een paar jaar had stil gestaan.
Nu begint het schudden weer bij het remmen en wordt snel erger..
Volgens mij trekken schijven krom door oververhitting maar waardoor?
Is misschien de hoofdremcilinder ook aan vervanging toe en blijft de auto dus langer remmen dan nodig is en worden zo de remschijven verhit?
Kent iemand dit probleem en wat is er toen aan gedaan?
kromme remschijven
- Richard
- 7th Gear member
- Berichten: 8657
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
- Locatie: Steenwijk
- Contacteer:
Misschien dat een zuiger blijft hangen.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Was alles wel goed schoon toen de nieuwe schijven zijn gemonteerd?
Vaak gaat het daar fout.
Vaak gaat het daar fout.
- Richard
- 7th Gear member
- Berichten: 8657
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
- Locatie: Steenwijk
- Contacteer:
Zuiger in de remklauw. Ik had een paar weken terug hetzelfde. Auto begon te trillen bij remmen, dacht dat de banden gebalnceerd moesten worden maar werd steeds erger en op een gegevens moent zelfs wanneer ik niet remde. Bij de garagae bleek dat een zuiger in de remklauw vastzat.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Zuiger van de remklauw. Als de auto lang heeft stil gestaan kunnen de remzuigers vast gaan zitten/oxideren. Remvloeistof is sterk hygroscopisch, dus zal na verloop van tijd veel vocht bevatten. Ik weet eerlijk gezegd niet zeker wat voor remzuigers er in deze klauwen zitten, maar ik dacht aluminium. Soms kun je de klauw gangbaar maken door de zuiger wat heen en weer te drukken. Ben bang dat je toch alweer aan de nieuwe schijven moet. Uiteraard kun je ze laten afdraaien. Een handig truukje om erachter te komen om welke klauwen/schijven het gaat is de bank op de remtest bank zetten, en dat de rem licht aanleggen, zodat je het schudden goed kunt zien op de meter van de testbank.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 06.06.2008 - 13:55
Maar de remklauwen zijn beide voor vervangen een 3 maanden geleden..Richard S schreef:Zuiger in de remklauw. Ik had een paar weken terug hetzelfde. Auto begon te trillen bij remmen, dacht dat de banden gebalnceerd moesten worden maar werd steeds erger en op een gegevens moent zelfs wanneer ik niet remde. Bij de garagae bleek dat een zuiger in de remklauw vastzat.
Door nieuwe van Volvo voor veel geld. Voor deze vervanging zou dat het probleem kunnen zijn maar nu lijkt het mij toch wat anders?!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 06.06.2008 - 13:55
Maar de remklauwen zijn beide voor vervangen een 3 maanden geleden..edraket schreef:Zuiger van de remklauw. Als de auto lang heeft stil gestaan kunnen de remzuigers vast gaan zitten/oxideren. Remvloeistof is sterk hygroscopisch, dus zal na verloop van tijd veel vocht bevatten. Ik weet eerlijk gezegd niet zeker wat voor remzuigers er in deze klauwen zitten, maar ik dacht aluminium. Soms kun je de klauw gangbaar maken door de zuiger wat heen en weer te drukken. Ben bang dat je toch alweer aan de nieuwe schijven moet. Uiteraard kun je ze laten afdraaien. Een handig truukje om erachter te komen om welke klauwen/schijven het gaat is de bank op de remtest bank zetten, en dat de rem licht aanleggen, zodat je het schudden goed kunt zien op de meter van de testbank.
Door nieuwe van Volvo voor veel geld. Voor deze vervanging zou dat het probleem kunnen zijn maar nu lijkt het mij toch wat anders?!
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Inderdaad wel goed lezen Ed
Ik zie dat de klauwen vervangen zijn na de stilstand. Vreemd probleem. Zijn de klauwen bij de dealer vervangen? Zijn ook de glijpennen gesmeerd, en is de montage goed gebeurd? Als de schijven en klauwen vernieuwd zijn moet het goed gaan. Zijn de blokken ook vervangen destijds?
En weet je waar ze trillen, voor of achter?

En weet je waar ze trillen, voor of achter?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 06.06.2008 - 13:55
De schijven zijn vervangen door stilstand, de klauwen als mogelijke oorzaak van de derde set kromma schijven.. Probleem zit voor zeggen ze bij Volvo.edraket schreef:Inderdaad wel goed lezen Ed :D Ik zie dat de klauwen vervangen zijn na de stilstand. Vreemd probleem. Zijn de klauwen bij de dealer vervangen? Zijn ook de glijpennen gesmeerd, en is de montage goed gebeurd? Als de schijven en klauwen vernieuwd zijn moet het goed gaan. Zijn de blokken ook vervangen destijds?
En weet je waar ze trillen, voor of achter?
Montage goed gedaan, niet door mij:-)
Andere suggestie van Volvogarage is dat het dan de naaf moet zijn, betekent nieuwe wiellagers :-(
Als ik het nou zeker wist maar wat vind je van de suggestie??
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Maar dat is toch heel simpel te meten met een meetklok. Zet er nieuwe schijven op en meet de slingering. Als die nu is is de naaf recht. Wordt een duur grapje zo. Even 2 naven vervangen!
Een goedkope oplossing is een bedrijf zoeken die de schijven aan de auto kan afdraaien (de meeste dealers kunnen dat ook). Een evt slingering in de naaf haal je zo ook weg. Alleen ben je bij nieuwe schijven weer de sjaak, maar dan ben je wel weer even verder.
Een goedkope oplossing is een bedrijf zoeken die de schijven aan de auto kan afdraaien (de meeste dealers kunnen dat ook). Een evt slingering in de naaf haal je zo ook weg. Alleen ben je bij nieuwe schijven weer de sjaak, maar dan ben je wel weer even verder.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Richard
- 7th Gear member
- Berichten: 8657
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
- Locatie: Steenwijk
- Contacteer:
Inderdaad. Stom van me, had ik even overheen gelezen.Amerikaan schreef:Maar de remklauwen zijn beide voor vervangen een 3 maanden geleden..Richard S schreef:Zuiger in de remklauw. Ik had een paar weken terug hetzelfde. Auto begon te trillen bij remmen, dacht dat de banden gebalnceerd moesten worden maar werd steeds erger en op een gegevens moent zelfs wanneer ik niet remde. Bij de garagae bleek dat een zuiger in de remklauw vastzat.
Door nieuwe van Volvo voor veel geld. Voor deze vervanging zou dat het probleem kunnen zijn maar nu lijkt het mij toch wat anders?!
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
- Blue Thunder
- 2nd Gear member
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 29.02.2008 - 14:37
Welke motor heb je in je V70? Want er zit ook nog een verschil in remschijfmaat. De sterkere motoren (2.5T,D5 T5e.d) hebben grotere remschijven dan de andere motoren, namelijk 302mm en de 2.4 280mm...
En laat 280mm nou niet echt groot zijn voor een auto van ruim 1500kg. En dat ze steeds kromtrekken kan uiteraard ook door je remgedrag komen. Ik weet niet of je een automaat hebt maar zo ja probeer het volgende eens (met nieuwe schijven) Als je wat harder hebt geremd tot stilstand (bijvoorbeeld afrit snelweg) zet de aut. dan in Neutraal en haal je voet van rempedaal. Als je constant op het pedaal blijft drukken blijft de hitte hangen tussen je schijven en blokken waardoor ze krom trekken...
En laat 280mm nou niet echt groot zijn voor een auto van ruim 1500kg. En dat ze steeds kromtrekken kan uiteraard ook door je remgedrag komen. Ik weet niet of je een automaat hebt maar zo ja probeer het volgende eens (met nieuwe schijven) Als je wat harder hebt geremd tot stilstand (bijvoorbeeld afrit snelweg) zet de aut. dan in Neutraal en haal je voet van rempedaal. Als je constant op het pedaal blijft drukken blijft de hitte hangen tussen je schijven en blokken waardoor ze krom trekken...
S60 (2008) 2.5T Drivers Edition handbak, Volvotune behandeling,Imola sport leder Oak/Arena, RTI, 17" Talos, Magic Blue Pearl.
2e auto: S70 (1999) 2.4i Aut Comfort Europa: 140pk, Rica Chip (170pk/240NM) Europa, Plus line, Leren bekleding (Oak), Nautic Blue Pearl, 16"; Pegasus.
2e auto: S70 (1999) 2.4i Aut Comfort Europa: 140pk, Rica Chip (170pk/240NM) Europa, Plus line, Leren bekleding (Oak), Nautic Blue Pearl, 16"; Pegasus.
- Armin
- 2nd Gear member
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 30.07.2005 - 13:14
- Locatie: Oegstgeest
De kleine schijfmaat bij een S60/V70N met minder dan 170pk heeft 286mm.Blue Thunder schreef:Welke motor heb je in je V70? Want er zit ook nog een verschil in remschijfmaat. De sterkere motoren (2.5T,D5 T5e.d) hebben grotere remschijven dan de andere motoren, namelijk 302mm en de 2.4 280mm...
En laat 280mm nou niet echt groot zijn voor een auto van ruim 1500kg. En dat ze steeds kromtrekken kan uiteraard ook door je remgedrag komen. Ik weet niet of je een automaat hebt maar zo ja probeer het volgende eens (met nieuwe schijven) Als je wat harder hebt geremd tot stilstand (bijvoorbeeld afrit snelweg) zet de aut. dan in Neutraal en haal je voet van rempedaal. Als je constant op het pedaal blijft drukken blijft de hitte hangen tussen je schijven en blokken waardoor ze krom trekken...
Volvo V60 T3 R-Design geartronic Power Blue
Volvo V60 1.6 drive summum met de looks van een R-design Black Sapphire metallic zwart leer
Volvo C70 2.4i automaat Stone Black Cacao leer summum
Volvo XC70 2.4t automaat Dark Blue Pearl zwart leer met alle lines erop
Volvo S60 2.4 Stone Black handgeschakeldedition
Volvo 850 T-5 Estate handgeschakeld Dark Blue Pearl/blauw leer
Volov 850 T-5 Sedanautomaat Regent Red/zwart leer
Volvo V60 1.6 drive summum met de looks van een R-design Black Sapphire metallic zwart leer
Volvo C70 2.4i automaat Stone Black Cacao leer summum
Volvo XC70 2.4t automaat Dark Blue Pearl zwart leer met alle lines erop
Volvo S60 2.4 Stone Black handgeschakeldedition
Volvo 850 T-5 Estate handgeschakeld Dark Blue Pearl/blauw leer
Volov 850 T-5 Sedanautomaat Regent Red/zwart leer
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Klopt. D5 heeft ook 286mm.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 06.06.2008 - 13:55
Ja ik heb een automaat maar niet de eerste dus ik vind het vreemd dat het nu steeds mis gaat.Armin schreef:De kleine schijfmaat bij een S60/V70N met minder dan 170pk heeft 286mm.Blue Thunder schreef:Welke motor heb je in je V70? Want er zit ook nog een verschil in remschijfmaat. De sterkere motoren (2.5T,D5 T5e.d) hebben grotere remschijven dan de andere motoren, namelijk 302mm en de 2.4 280mm...
En laat 280mm nou niet echt groot zijn voor een auto van ruim 1500kg. En dat ze steeds kromtrekken kan uiteraard ook door je remgedrag komen. Ik weet niet of je een automaat hebt maar zo ja probeer het volgende eens (met nieuwe schijven) Als je wat harder hebt geremd tot stilstand (bijvoorbeeld afrit snelweg) zet de aut. dan in Neutraal en haal je voet van rempedaal. Als je constant op het pedaal blijft drukken blijft de hitte hangen tussen je schijven en blokken waardoor ze krom trekken...
Maar het is een 170 pk, dus daar moeten de 280 mm op.
En die zitten er volgens mij ook op :-)
Heb nu 2 mogelijkheden:
- hoofdremcilinder
- naven
Maar deze week gaat hoofd werkplaats Volvo Utrecht er mee rijden en kijken dus hopelijk uitsluitsel..
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Toch heeft Blue Thunder wel een punt. En juist als je al jaren automaat rijdt, wordt het een gewoonte om bij stilstand altijd de rem ingetrapt te houden om het kruipen te voorkomen. En de schijven trekken daar inderdaad van krom, omdat ze niet gelijkmatig afkoelen. Remedie is daarmee al gegeven en afdraaien is, voor nu, de goedkoopste oplossing.
Ik ben wel benieuwd waar Volvo mee gaat komen.
Ik ben wel benieuwd waar Volvo mee gaat komen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Inderdaad typisch automaten probleem. Het afkoelen van de schijf met de rem erop maakt ze al snel krom, zeker als de schijven flink moeten werken (heter worden) omdat ze ietwat aan de kleine kant zijn voor het gewicht van de auto. Afdraaien helpt wel maar het is niet echt een chique oplossing.
Je kunt ook eens andere schijven proberen ipv de standaard schijven. Als je sportschijven zou nemen dan zouden die wat beter bestand moeten zijn tegen hitteverschillen.
Je kunt ook eens andere schijven proberen ipv de standaard schijven. Als je sportschijven zou nemen dan zouden die wat beter bestand moeten zijn tegen hitteverschillen.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 06.06.2008 - 13:55
De Volvo garage in Utrecht heeft alles onderzocht en kan niets vinden..
Zij willen wel ter wille zijn met nieuwe schijven en de oude te claimen bij de leverancier.
Dus als het niet meer terugkomt is het OK, komt het wel terug dan begint het feest opnieuw.
De suggestie van afdraaien op de auto schijnt niet meer te mogen.
Zal in ieder geval vaker de N opzoeken bij stilstaan om dat ook uit te sluiten.
Wordt hopelijk niet vervolgd..
Zij willen wel ter wille zijn met nieuwe schijven en de oude te claimen bij de leverancier.
Dus als het niet meer terugkomt is het OK, komt het wel terug dan begint het feest opnieuw.
De suggestie van afdraaien op de auto schijnt niet meer te mogen.
Zal in ieder geval vaker de N opzoeken bij stilstaan om dat ook uit te sluiten.
Wordt hopelijk niet vervolgd..