Kosten en problemen S60 diesel

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Hallo allemaal,

Ik ben vrij nieuw op dit forum, alhoewel ik al wel een poosje meelees. Ik heb me zojuist voorgesteld, maar heb wel een serieuze vraag.

Ik rijd momenteel in een V70R van '97 en ben aan het uitkijken naar een andere auto. Wat me voornamelijk tegenvalt van de 850 en V70 is de reparatie gevoeligheid. Ik heb hiervoor een 850 gehad (zonder turbo) maar daar ging vanalles aan stuk. Ik heb toen de V70R gekocht, maar daar ging minstens net zoveel aan stuk. Nu ben ik helemaal geen "ragger" met de auto, ik rijd er heel netjes mee, maar de dingen die stuk gaan hebben ook geen relatie met het afraggen van een auto.
Uiteindelijk vind ik de kosten van mijn V70 erg hoog, afgelopen jaar zelfs 3500 euro. Nu was dat wel een uitschieter vanwege een aantal dingen die stuk zijn gegaan. Gemiddeld zit ik nu op 2000 euro per jaar.
Daarnaast vind ik de rammels ook een reden om naar wat anders uit te kijken. Alles in de auto lijkt soms mee te kraken.

Ik ben nu heel erg benieuwd naar de betrouwbaarheid en de kosten van de S60, en dan voornamelijk de diesel versie.
Kunnen jullie eens een raming geven wat je zoal kwijt bent aan onderhoud per jaar met het kilometrage per jaar en de kilometerstand vermeld. Ik vermoed dat het rijden met een S60 kwa onderhoud een heel stuk goedkoper is dan de V70 en hoop dat jullie me wat meer inzicht kunnen geven.
Hoe staat het verder met rammeltjes?

Overigens heb ik vorige week een proefrit gemaakt in een 2.4D (130pk) en dat viel me heel erg tegen. Ik vond de auto heel erg traag, maar bovenal vond ik hem wel heel erg "dieselig" klinken. Ik had verwacht dat de auto een stuk stiller zou zijn. Is dat met een D5 beter? Wel vond ik het onderstel een heel stuk stiller dan de V70. Verder valt de radio tegen (Hu-1204). De dealer probeert nog een D5 te regelen zodat ik daar ook een indruk van kan opdoen.

Groeten,
Ed
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40369
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Ik had de D5 van 2003 en dat was een fantastische auto.
Ik wilde graag een XC maar heb de S60 niet weggedaan omdat hij niet beviel.
Het enige minnetje is de hoofdruimteachterin.
Succes met je zoektocht.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

wij hebben een occasion gekocht van 2002 en daar zijn een paar kleine dingetjes aan kapot gegaan maar die werden wel goed opgelost door de dealer. de dieselmotor klinkt wel 'dieselig' maar echt nagelen doet die niet bij een koude start.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Wat is er zoal aan stuk gegaan?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Lambert
5th Gear member
Berichten: 1266
Lid geworden op: 08.01.2006 - 11:28
Locatie: Almere

een D5 rijdt uitstekend, ik heb nu de nieuwe s60 D5 met 185 pk, je merkt alleen bij stationair lopen dat het een diesel is, maar daarna trekt het beter dan een benzine....

Lambert
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

maar daarna trekt het beter dan een benzine....
en ook een stuk zuiniger
:D
Gebruikersavatar
Lambert
5th Gear member
Berichten: 1266
Lid geworden op: 08.01.2006 - 11:28
Locatie: Almere

dat scheelt inderdaad veel geld....
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

De D5 staat bekend als een probleemloze diesel. Eén van de allerfijnste die er te koop is. Bij stevig doorstrekken gromt ie als een echte vijfcilinder. Tha, een benzine auto zal stiller zijn.
De eerste exemplaren hebben last gehad van scheurende turboslangen. Dat is op zich niet kostbaar.

De beurtjes kosten gemiddeld een honderd of drie uitgezonderd die met de distributieriem die na 150 of 160000 vervangen dient te worden samen met de spanrollen en waterpomp. Dan ben je ongeveer 600 euro kwijt.
Toevallig las ik deze week in een duits auto blad (occasionspecial) dat juist de S60 een supergoede auto is (wisten wij al natuurlijk) met zeer weinig problemen.

Zoek er een met garantie en onderhoudsboekjes en je zult weer een blijde Volvorijder zijn!
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

Wat is er zoal aan stuk gegaan?
wel het volgende:
-vijf minuten nadat we de auto op onze naam hadden gezet deed de D5 (ja dat kan) het niet meer, afgesleept naar de garage en auto een paar dagen kwijt want de goeie injectoren waren niet op vooraad
-de standkachel moest schoongemaakt worden want die deed het niet helemaal goed
-vervangen remsensor
-turboslang vervangen
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Jeetje. Dat is zeldzaam hoor! Alleen die turboslang hé, die gaan allemaal kapot. Maar als het goed is krijg je die gratis!
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

Jeetje. Dat is zeldzaam hoor!
en dat terwijl de auto bij aankoop nog geen twee jaar was en iets meer dan 80k had gelopen
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Elke uitzondering bevestigd de regel. En ook 80k is een heeeeel eind rijden. Voor een diesel natuurlijk peanuts, maar toch..
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Daarom ook: Zoek er een mét onderhoudshystorie en garantie!!
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

de auto had trouwens wel 6 maanden bovag garantie
geen volvo garantie want de handelaar is geen officiele volvo dealer maar een handelaar die zich in volvo gespecialiseerd heeft
-er is ook nog een uitlaatsteun afgebreuken en dat gaf een resonantie maar dat kan toeval zijn
Gebruikersavatar
Sytse
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 12.02.2006 - 12:43
Locatie: Lelystad

Persoonlijk word ik gek van de rammeltjes in het dashboard.
Had van de s60 dit niet verwacht.
Daarnaast moet ik erg wennen aan de 5 cillinder en dan met name het stationair lopen. Vindt hem namelijk niet mooi stil. En het vermogen (170pk) komt pas laat opde wielen. Onderin is die dus voor mijn gevoel een beetje dood.

Maar misshien heeft dit te maken dat ik een Honda 3.0 V6 VTEC gewend ben.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Sytse schreef:Persoonlijk word ik gek van de rammeltjes in het dashboard.
Had van de s60 dit niet verwacht.
Daarnaast moet ik erg wennen aan de 5 cillinder en dan met name het stationair lopen. Vindt hem namelijk niet mooi stil. En het vermogen (170pk) komt pas laat opde wielen. Onderin is die dus voor mijn gevoel een beetje dood.

Maar misshien heeft dit te maken dat ik een Honda 3.0 V6 VTEC gewend ben.
Maar wat die raameltjes betreft: Dan heb je waarschijnlijk nog nooit in een 850 of V70 (type 1) gereden. Dat is echt niet leuk meer. Helemaal uit de estate bak. Voor mij verpest dat het rijplezier ook erg (ben nogal perfectionistisch denk ik). In de autoweek tevredenheids trofee kwam de S60 erg goed uit de bus als het gaat om rammels. Dit verbaasd me dan best wel. Zijn er meer die last hebben van rammeltjes en kraakjes?
Gebruikersavatar
Sytse
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 12.02.2006 - 12:43
Locatie: Lelystad

Mischien dat de vorige eigenaar met "mijn" s60 hard over drempels en dergelijke is gegaan. Het irriteerd mij ook mateloos.
Ga er dan ook iets aan doen als het lekker weer is.
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

Mischien dat de vorige eigenaar met "mijn" s60 hard over drempels en dergelijke is gegaan. Het irriteerd mij ook mateloos.
Ga er dan ook iets aan doen als het lekker weer is.
wat kan je er dan aan doen?
Gebruikersavatar
Sytse
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 12.02.2006 - 12:43
Locatie: Lelystad

Dashbord demonteren en alles wat daar onderzit opnieuw vast draaien.
Hopelijk werkt dat dan
Wingman
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 05.02.2006 - 09:52

Heb sinds een maand een S60 uit 2001 met nu bijna 180k. Er is geen rammeltje te horen, niet in het dashboard, niet in de stijlen. Er is dus hoop!
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”