*Plons*

Over de RTI navigatiesystemen van Volvo
360Degreez
5th Gear member

Althans... volgens de GPS ligt de V50 op de bodem van het hollandsch diep.

*Plons!* Lekker dan...

Afbeelding

Ik wordt er echt goed ziek van, andere GPS software geeft precies dezelfde problemen.

Helaas is het aantal lezers in het ""Navigatie van Volvo" gedeelte erg beperkt en hoop ik hier iemand te treffen die mij kan vertellen waar ik het eerste kan gaan kijken naar losse connectoren in het traject Haaienvin>RTI systeem.

Ik heb de meeste topics al doorgelezen maar kom niet te weten of het zin heeft de dakbekleding eraf te halen om te kijken of er bij de haaienvin ook een connector zit die los kan raken.

Iemand met ervaring met dit probleem bij de V50? En hoe is dit toen opgelost?

Hulp is (zeer!!!!!) welkom!
asta
5th Gear member

Ik kan hier niks over zeggen, heb er geen ervaring mee, maar balle is het wel
Waarom breng je hem niet even naar de dealer om te laten kijken?
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
360Degreez
5th Gear member

Hi Asta, thanks voor je reactie.

Ik ga liever niet meteen na de dealer als ik zelf eenvoudig een stekkertje zou kunnen aandrukken. Ik heb bij de dealer het gevoel dat als de voorwielen over de drempel van de garage gaan, mijn bankrekening leegloopt!

Ik kan hem overigens wel bij een vriend uitlezen met diagnoseapparatuur, maar daar is nog niets uitgekomen verder.

Wellicht is het resetten van de gehele computer een optie. Is de "Accu los" methode hier voldoende voor??
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Eigenlijk is er zo nog niet zoveel over te zeggen.
- Werkt de navigatie op de snelweg gewoonlijk wel?
- Als je door een tunnel rijdt, loopt de navi dan lekker mee?
- Is deze (waterige) locatie wel in de buurt van de echte locatie op dat moment?

Groet!
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
360Degreez
5th Gear member

Hoi VolvoTech,

Ja, de gyro en abs sensoren geven nog wel signaal door aan de RTI.

Het is alleen het echte GPS signaal dat mist.

Ik kom ook elke dag min of meer op dezelfde plek aan.
De ene dag op de wal, de andere dag natte voeten...
Op het GPS signaal na werkt alles prima.

De GPS doet het alleen 's morgensvroeg heel even (Paar minuten, 9 satellieten) en houdt er dan steenvast mee op om vervolgens de hele dag dienst te weigeren.

(Ook in het diagnosemenu van de RTI is er geen satelliet te vinden)

Deze plas ligt onder numansdorp, ik woon zelf in Poortugaal. Afstand zo'n 30KM.

Ik ben begin volgende week toch in de garage (niet dealer) om er een nieuw bandje om te leggen, ik zal hem nogmaals aan de computer hangen (Geen VADIS helaas) en zal hem weer even uitlezen met de KTS550.

En anders ga ik wel achter de radio beginnen met stekkertjes duwen :-S

Er zijn trouwens meer mensen met problemen bij de GPS ontvangst.

Bij de Audi van de baas zijn er veel leesproblemen van de DVD, en komt de GPS erg traag op gang. Bij de '04 BMW 530i waar ik mee gereden heb ging dat ding niet meer uit en met de V50 zijn opeens alle satellieten uit de lucht gevallen. Kunnen de grote fabrikanten nog wat leren van TomTom???
Thamar
4th Gear member
Contacteer:

Lijkt me eerder ergens iets dat warm loopt en dan in veiligheid gaat totdat die zeker voldoende afgekoeld is.

Als je de auto gewoon op contact zet, zonder draaiende motor, valt het dan ook na een paar minuten uit?
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

@Thamar, dan zou het na uitschakeling op een gegeven moment weer moeten werken.
In het navi stuk van de auto zit geen thermische schakeling anders dan in de DV-Computer trouwens.

@360Degreez, ik zou toch even bij de Volvo dealer vragen. Kan natuurlijk je GPS ontvanger zijn, maar net zo goed een storing in de glasbus (waar het signaal over binnenkomt). En aan dat laatste denk ik eerder.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
360Degreez
5th Gear member

Nee, de GPS werkt écht alleen 's morgens even, of wanneer ik de auto voor de eerste keer start die dag.

Aan het einde van de werkdag (17:30) doet 'ie het ook niet. Alleen echt in de morgen.

Als ik er van de week niet uitkom bij mijn eigen garage gaan we naar de dealer, dan mag hij lekker met VADIS spelen!

Ik zal het topic up to date houden!
Christopher
3rd Gear member

S40 2.0D - Barents Blue Momentum
360Degreez
5th Gear member

Hahaha, ja inderdaad. Als het goed is, is Galileo af in 2013, dan hoeven we niet meer met die oude zooi van het Amerikaanse leger te spelen!
Franswa
5th Gear member

Het zal me verbazen als Galileo uitwisselbaar is met het huidige GPS signaal, daar zullen wel andere ontvangers voor nodig zijn. (lees nieuwe navigatiesystemen)
V60 Plus Dark. Fusion red.
360Degreez
5th Gear member

Als het goed is, is het hetzelfde soort signaal alleen nauwkeuriger., Daarnaast komt er een extra signaalstream met informatie over de plek waar je je bevind.

Sexy hoor, in dit geval zou het "Backwards Compatible" moeten zijn.

Zo niet...... TomTom, zit ik weer met zo'n lompe zuignap aan mijn voorraam.
trompetje
5th Gear member
Contacteer:

Franswa schreef:Het zal me verbazen als Galileo uitwisselbaar is met het huidige GPS signaal, daar zullen wel andere ontvangers voor nodig zijn. (lees nieuwe navigatiesystemen)
jep: andere frequenties (zie de WIKI-link hierboven)
Groet, Rik.

Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........

mijn andere hobby: Trompetjes!
360Degreez
5th Gear member

TomTom dus.. :-P of misschien dat de GPS ontvanger tegen die tijd vervangen kan worden, en de software een update kan krijgen.

Ik krijg nu bij de RTI bij elke keer dat ik het systeem start (om te kijken of de auto alweer op het droge staat) een veiligheidsmelding te zien waarmee ik akkoord moet gaan.

Dit heb ik niet eerder gezien.

Ook heb ik gezien dat het probleem met de temperatuur sensor vaak de voorbode is van het uitvallen van alle elektronica in de deuren waarna er 2 complete kabel bomen vervangen mogen worden.

Onder het mom "Niet janken voordat je geslagen bent" wacht ik geduldig af, en hoop ik dat het niet in de vakantie gaat gebeuren.

Heeft de temperatuur meter trouwens invloed op de werking van de Airco? als de temperatuur meter continu 0* aangeeft zitten we straks peentjes te zweten in het zuiden omdat de auto denkt dat we in de sneeuw staan!

Echt koud vind ik hem nog niet namelijk,
hans98
4th Gear member

360Degreez schreef:Ik heb bij de dealer het gevoel dat als de voorwielen over de drempel van de garage gaan, mijn bankrekening leegloopt!
Dat klopt inderdaad, maar dan had je geen Volvo moeten nemen maar een Toyota Avensis. Wie mooi wil zijn... :-)
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8

Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
360Degreez
5th Gear member

Wijze opmerkingen om half 10 's morgens ;-)

Ach de tevredenheids-ratio rijden v/s betalen bij de dealer is verder dik in orde. Ik kan een hoop bij een bevriende garagehouder doen, Maar deze heeft geen Vadis jammergenoeg.

Verder neem ik het sporadisch bij de dealer staan maar voor lief in plaats van dat ik me moet vertonen in een avensis ;-)

Waar de Volvo het bij vrienden en collega's doet met een "Wow!" factor zal een Toyota niet verder komen dan een "Ja, leuk hoor..."
Pieter2010
1st Gear member

Had ook al op een ander topic gereageerd, maar deze is beter misschien.
De mijne is ook al een week of 2 van slag, wijkt toch een km of 100 af, verder beweegt alles vrolijk mee of dat de GPS in orde is.
Stekker dakantenne al losgehaald en gesmeert, geen verandering.

Hoe is dit uiteindelijk opgelost 360Degreez?
Ben
Executive Member
Contacteer:

Mods break.
Topic verplaatst naar het juiste board
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
360Degreez
5th Gear member

Hoi Pieter, De GPS heeft het de hele winter goed gedaan (het was koud genoeg) maar begin April dook er een lolbroek in volle vaart achterin toen ik in de file stond. Auto total loss. Mijn nieuwe V50 (Zelfde model + bouwjaar) heeft wel een werkende GPS, hoewel deze vorige week ook opeens 0 aangaf net toen ik deze nodig had. De auto (vloekend en tierend) even afzetten en opnieuw starten was voldoende.

Nog steeds vermoed ik dat het bij mijn oude auto de haaienvin zelf was. Wellicht kan je bij je dealer een nieuwe haaienvin testen (zonder deze daadwerkelijk op je dak te monteren) om te kijken of deze werkt.

Mocht je ook een V50 2004~2006 hebben lees hieronder:

Een handig hulpmiddel hierbij is het ingebouwde diagnosescherm van je RTI waarop je elke satelliet afzonderlijk kan zien. Dit scherm kan je tevoorschijn toveren op de volgende manier:

-Instappen,
-contact op 2 (of starten)
-meteen als je "system loading" ziet: "Back - Enter - Back" drukken met de knopjes aan je stuur and see the magic happening!

Mocht je de connectoren en kabels willen controleren hou dan rekening met het volgende:

De communicatiekabels van je GPS ontvanger (achterin) naar de drive en scherm (voorin) loopt via een glasvezel kabel. Deze kabels mogen niet in scherpe hoeken gelegd worden. Let hierop als je de boel weer monteert, alleen maar glooiende bochten ;-)

Je GPS ontvanger zit links achter (als je achter je auto staat) op je versterker geschroefd. De kabel naar de haaienvin zit op de bovenzijde van de ontvanger geklikt.

De TMC ontvanger zit aan de rechter achterzijde, hier heb je in veel gevallen niets te zoeken tenzij je geen file informatie krijgt en/of je radiosignaal slecht is. (hou er rekening mee dat de radio ontvangst van de V50 sowieso slecht is door het gemis van een goede antenne. Het continu schakelen van Stereo naar Mono om ruis te verminderen hoort hier helaas bij).

Succes, en laat even weten wanneer je probleem opgelost is of wanneer je extra hulp nodig hebt. We zijn er om elkaar te helpen.
Pieter2010
1st Gear member

Zo kijk eens aan, daar heb je informatie.
Ik zal eens de gps ontvanger checken. Vind het bijzonder wat er nu niet aan werkt. De gps geeft wel wat door, maar zit er gewoon naast, dus iets hapert er ergens.

Ik laat nog wat weten!
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie van Volvo”