Ik ben nog steeds niet wijzer. Ik heb weer regelmatig toerental"drops" en de laatste dagen rijdt ie weer alsof er een zware aanhanger achter hangt. Ik moet de koppeling laten slippen om goed op te trekken en hij stoot flink bij schakelen, maar als ie zo "zwaar" rijdt, draait het stuur ook zwaarder. Het lijkt wel vermogen tekort om één of andere reden. En hij trekt als een ouwe Alto (iets overdreven). Maar het is niet constant, want vorige week reed ie als een tierelier en soms tussendoor ook.
Zucht...
Onregelmatig toerental, inhouden, stotteren...
-
Beers!
- 2nd Gear member
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 29.07.2007 - 17:50
- Locatie: Leeuwarden
Volvo 460 1.8i DL LPG 1993
Mitsubishi Carisma Royal Class 1.9TD (Help me!) 1998
Volvo 460 TD airco 1996
Volvo V40 1.9D PhaseII 2000
Volvo V70 2.5D Aut. bomvol 1999
Volvo S60 2.4 Intro Edition LPi 2001
VW Touran 1.9 TDI Athene 7-persoons 2004
VW Passat Variant 1.9 TDI Sportline 2004
Volvo V70 2.4D EditionII geartronic MY 2005
VW Passat Variant Sportline 1.6 TDI 2012 (leasebak)
Volvo V60 Ocean Race D3 2012
Mitsubishi Carisma Royal Class 1.9TD (Help me!) 1998
Volvo 460 TD airco 1996
Volvo V40 1.9D PhaseII 2000
Volvo V70 2.5D Aut. bomvol 1999
Volvo S60 2.4 Intro Edition LPi 2001
VW Touran 1.9 TDI Athene 7-persoons 2004
VW Passat Variant 1.9 TDI Sportline 2004
Volvo V70 2.4D EditionII geartronic MY 2005
VW Passat Variant Sportline 1.6 TDI 2012 (leasebak)
Volvo V60 Ocean Race D3 2012
-
Ramon&Ramon
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Klepspeling laten controleren is een eerste vereiste bij een S60 met deze problemen!
Ik heb er vandaag eentje gezien waarbij de inlaatkleppen op 0,10 mm stonden en de uitlaatkleppen op 0,20 mm,
Veel te strak dus..
Controleren is een uurtje werk,maar dan weet je wel waar je aan toe bent!
Succes..
Ik heb er vandaag eentje gezien waarbij de inlaatkleppen op 0,10 mm stonden en de uitlaatkleppen op 0,20 mm,
Veel te strak dus..
Controleren is een uurtje werk,maar dan weet je wel waar je aan toe bent!
Succes..
- steven460
- 5th Gear member
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
- Locatie: Almelo
- Contacteer:
Ramon&Ramon,
Klep-speling. Is dat probleem dan ook als funcite van de motor temperatuur ? Hete motor = Langere klepstoters = verloren vermogen probleem?
Tikt de motor dan ook onregelmatig? Is een onrustig stationair zoeken tussen 850-860RPM eerste teken van te weinig klepspeling?
Klep-speling. Is dat probleem dan ook als funcite van de motor temperatuur ? Hete motor = Langere klepstoters = verloren vermogen probleem?
Tikt de motor dan ook onregelmatig? Is een onrustig stationair zoeken tussen 850-860RPM eerste teken van te weinig klepspeling?
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
-
Beers!
- 2nd Gear member
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 29.07.2007 - 17:50
- Locatie: Leeuwarden
Thanx.Ramon&Ramon schreef:Klepspeling laten controleren is een eerste vereiste bij een S60 met deze problemen!
Ik heb er vandaag eentje gezien waarbij de inlaatkleppen op 0,10 mm stonden en de uitlaatkleppen op 0,20 mm,
Veel te strak dus..
Controleren is een uurtje werk,maar dan weet je wel waar je aan toe bent!
Succes..
Ik heb in de gaten dat als ik naar de dealer ga dat er maar één antwoord is en dat is de kop vervangen à 3.000 euri. Dan is het weer helemaal OK, maar ik wil tot 300k rijden en dat is nog 65k. Ik hoef dus helemaal geen nieuwstaat, maar goed genoeg tot 300k. Is dan het klepstellen tot niet de optimale stand een optie? En geeft een cilinderlektest ook een goede indruk van slechte stand van de kleppen?
Volvo 460 1.8i DL LPG 1993
Mitsubishi Carisma Royal Class 1.9TD (Help me!) 1998
Volvo 460 TD airco 1996
Volvo V40 1.9D PhaseII 2000
Volvo V70 2.5D Aut. bomvol 1999
Volvo S60 2.4 Intro Edition LPi 2001
VW Touran 1.9 TDI Athene 7-persoons 2004
VW Passat Variant 1.9 TDI Sportline 2004
Volvo V70 2.4D EditionII geartronic MY 2005
VW Passat Variant Sportline 1.6 TDI 2012 (leasebak)
Volvo V60 Ocean Race D3 2012
Mitsubishi Carisma Royal Class 1.9TD (Help me!) 1998
Volvo 460 TD airco 1996
Volvo V40 1.9D PhaseII 2000
Volvo V70 2.5D Aut. bomvol 1999
Volvo S60 2.4 Intro Edition LPi 2001
VW Touran 1.9 TDI Athene 7-persoons 2004
VW Passat Variant 1.9 TDI Sportline 2004
Volvo V70 2.4D EditionII geartronic MY 2005
VW Passat Variant Sportline 1.6 TDI 2012 (leasebak)
Volvo V60 Ocean Race D3 2012
- steven460
- 5th Gear member
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
- Locatie: Almelo
- Contacteer:
Slechte kleppen is theoretisch gezien minder compressie omdat er lucht langs de klep kan slippen.
Nu weet ik niet precies hoe ernstig het effect is met een hete motor of koude,, alleen vermoed ik dat bij een versleten kop een koude motor mogelijk betere compressie zal hebben dan een warme.
Nu weet ik niet precies hoe ernstig het effect is met een hete motor of koude,, alleen vermoed ik dat bij een versleten kop een koude motor mogelijk betere compressie zal hebben dan een warme.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
-
Gast
Zie hier:
Controleren en stellen van kleppen van een B5244.. motor
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=9047
Succes
Controleren en stellen van kleppen van een B5244.. motor
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=9047
Succes
-
M@rcel
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Hoe warmer de motor, hoe kleiner de klepspeling. De speling die de kleppen hebben als ze koud zijn (bij het stellen bv.), zal vrijwel weg zijn als de motor op temperatuur is. Als de klepspeling te klein is, kan het gebeuren dat de kleppen bij warme motor niet meer helemaal sluiten. Klepspeling neemt enerzijds toe door slijtage van stoters en nokkenas en neemt anderzijds af doordat de kleppen steeds dieper in hun zittingen slijten.
Te ruime kleppen lijdt tot meer slijtage en ga je op een gegeven moment horen (tikken).
Te krappe kleppen is erger omdat de klep niet meer goed in zijn zitting valt en daardoor zijn warmte niet meer kwijt kan aan de zitting/kop/koelwater. Dit leidt tot verbrande kleppen. Te krappe kleppen hoor je niet. Als je vermogen verliest bij warme motor (door te krappe kleppen), dan ben je eigenlijk al te laat.
Kleppen en zittingen worden extra beschermd door toevoegingen in de brandstof. Vroeger was dit lood. Omdat LPG deze toevoegingen niet heeft, treden, afhankelijk van de constructie van de motor, krappe en verbrande kleppen bij LPG motoren eerder op. Systemen als Flashlube proberen dit te voorkomen door deze toevoegingen separaat van de LPG aan het mengsel toe te voegen.
Zo...en nu weer terug aan de slag met premium inbouwen
Te ruime kleppen lijdt tot meer slijtage en ga je op een gegeven moment horen (tikken).
Te krappe kleppen is erger omdat de klep niet meer goed in zijn zitting valt en daardoor zijn warmte niet meer kwijt kan aan de zitting/kop/koelwater. Dit leidt tot verbrande kleppen. Te krappe kleppen hoor je niet. Als je vermogen verliest bij warme motor (door te krappe kleppen), dan ben je eigenlijk al te laat.
Kleppen en zittingen worden extra beschermd door toevoegingen in de brandstof. Vroeger was dit lood. Omdat LPG deze toevoegingen niet heeft, treden, afhankelijk van de constructie van de motor, krappe en verbrande kleppen bij LPG motoren eerder op. Systemen als Flashlube proberen dit te voorkomen door deze toevoegingen separaat van de LPG aan het mengsel toe te voegen.
Zo...en nu weer terug aan de slag met premium inbouwen
-
Beers!
- 2nd Gear member
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 29.07.2007 - 17:50
- Locatie: Leeuwarden
Hmmm, dat zou dan inhouden dat ik te laat ben en 3.000 euri op het kleed kan trekken.....
Volvo 460 1.8i DL LPG 1993
Mitsubishi Carisma Royal Class 1.9TD (Help me!) 1998
Volvo 460 TD airco 1996
Volvo V40 1.9D PhaseII 2000
Volvo V70 2.5D Aut. bomvol 1999
Volvo S60 2.4 Intro Edition LPi 2001
VW Touran 1.9 TDI Athene 7-persoons 2004
VW Passat Variant 1.9 TDI Sportline 2004
Volvo V70 2.4D EditionII geartronic MY 2005
VW Passat Variant Sportline 1.6 TDI 2012 (leasebak)
Volvo V60 Ocean Race D3 2012
Mitsubishi Carisma Royal Class 1.9TD (Help me!) 1998
Volvo 460 TD airco 1996
Volvo V40 1.9D PhaseII 2000
Volvo V70 2.5D Aut. bomvol 1999
Volvo S60 2.4 Intro Edition LPi 2001
VW Touran 1.9 TDI Athene 7-persoons 2004
VW Passat Variant 1.9 TDI Sportline 2004
Volvo V70 2.4D EditionII geartronic MY 2005
VW Passat Variant Sportline 1.6 TDI 2012 (leasebak)
Volvo V60 Ocean Race D3 2012
-
Beers!
- 2nd Gear member
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 29.07.2007 - 17:50
- Locatie: Leeuwarden
Ja dat weet ik, maar je kunt toch niet meer stellen als het "te laat" is? Dan moet de kop toch vervangen?
Volvo 460 1.8i DL LPG 1993
Mitsubishi Carisma Royal Class 1.9TD (Help me!) 1998
Volvo 460 TD airco 1996
Volvo V40 1.9D PhaseII 2000
Volvo V70 2.5D Aut. bomvol 1999
Volvo S60 2.4 Intro Edition LPi 2001
VW Touran 1.9 TDI Athene 7-persoons 2004
VW Passat Variant 1.9 TDI Sportline 2004
Volvo V70 2.4D EditionII geartronic MY 2005
VW Passat Variant Sportline 1.6 TDI 2012 (leasebak)
Volvo V60 Ocean Race D3 2012
Mitsubishi Carisma Royal Class 1.9TD (Help me!) 1998
Volvo 460 TD airco 1996
Volvo V40 1.9D PhaseII 2000
Volvo V70 2.5D Aut. bomvol 1999
Volvo S60 2.4 Intro Edition LPi 2001
VW Touran 1.9 TDI Athene 7-persoons 2004
VW Passat Variant 1.9 TDI Sportline 2004
Volvo V70 2.4D EditionII geartronic MY 2005
VW Passat Variant Sportline 1.6 TDI 2012 (leasebak)
Volvo V60 Ocean Race D3 2012
-
M@rcel
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
neenee, maar je kleppen worden wel te heet. Als ze verbranden heb je zeker nieuwe nodig. De koprevisie wordt daardoor duurder.Beers! schreef:Ja dat weet ik, maar je kunt toch niet meer stellen als het "te laat" is? Dan moet de kop toch vervangen?
Het kan natuurlijk zo zijn dat het revisiebedrijf, na inspectie, adviseert om de kop te vervangen, maar daar zou ik niet van uit gaan.
-
Gast
Dus een juiste diagnose laten stellen.Beers! schreef:Ja dat weet ik, maar je kunt toch niet meer stellen als het "te laat" is? Dan moet de kop toch vervangen?
Compressie en lektest.
Een lekke/verbrandde klep komt er bij een lektest wel uit.
Ik was te laat.......
-
Ramon&Ramon
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Kop vervangen?
Ik zou eerst de speling laten controleren!
Ik zou eerst de speling laten controleren!
-
Beers!
- 2nd Gear member
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 29.07.2007 - 17:50
- Locatie: Leeuwarden
Die 3.000 euri heb ik ergens op dit forum gelezen en kwam ook wel overeen met de schatting van de dealer...
Ik doe de auto dinsdag naar de dealer om een lektest te doen. Als die goed is neem ik aan dat er geen verbrande kleppen zijn en laat vervolgens direct de kleppen stellen.
Op hoop van zegen...
Ik doe de auto dinsdag naar de dealer om een lektest te doen. Als die goed is neem ik aan dat er geen verbrande kleppen zijn en laat vervolgens direct de kleppen stellen.
Op hoop van zegen...
Volvo 460 1.8i DL LPG 1993
Mitsubishi Carisma Royal Class 1.9TD (Help me!) 1998
Volvo 460 TD airco 1996
Volvo V40 1.9D PhaseII 2000
Volvo V70 2.5D Aut. bomvol 1999
Volvo S60 2.4 Intro Edition LPi 2001
VW Touran 1.9 TDI Athene 7-persoons 2004
VW Passat Variant 1.9 TDI Sportline 2004
Volvo V70 2.4D EditionII geartronic MY 2005
VW Passat Variant Sportline 1.6 TDI 2012 (leasebak)
Volvo V60 Ocean Race D3 2012
Mitsubishi Carisma Royal Class 1.9TD (Help me!) 1998
Volvo 460 TD airco 1996
Volvo V40 1.9D PhaseII 2000
Volvo V70 2.5D Aut. bomvol 1999
Volvo S60 2.4 Intro Edition LPi 2001
VW Touran 1.9 TDI Athene 7-persoons 2004
VW Passat Variant 1.9 TDI Sportline 2004
Volvo V70 2.4D EditionII geartronic MY 2005
VW Passat Variant Sportline 1.6 TDI 2012 (leasebak)
Volvo V60 Ocean Race D3 2012
-
M@rcel
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Klinkt als het juiste planBeers! schreef:Die 3.000 euri heb ik ergens op dit forum gelezen en kwam ook wel overeen met de schatting van de dealer...
Ik doe de auto dinsdag naar de dealer om een lektest te doen. Als die goed is neem ik aan dat er geen verbrande kleppen zijn en laat vervolgens direct de kleppen stellen.
Op hoop van zegen...
-
Ramon&Ramon
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Enig idee wat kleppen stellen kost?
Dat zit rond de 1000 euro!
Dat zit rond de 1000 euro!
- MaickelS60
- 2nd Gear member
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 10.03.2007 - 16:43
- Locatie: Roosendaal
- Contacteer:
Heb de zelfde problemen gehad, na lang zoeken kwamen ze erachter dat de luchtmassameter deffect was!!
Succes!
Succes!
Volvo S60 2.4T (2001)
Volvo S40 T5 (2004) - kinetic
Volvo S60 D5 (2005)
Volvo S40 T5 (2006) Geartronic - Summum uitvoering - R-velgen - Xenon - Leder - High performance audio - Fasttech tuning 270 pk - 400nm's koppel
Volvo S40 D5 (2008) Edition II - Bi-xenon - beige leder - Dynaudio - Ipod/ USB aansluiting - Telefoon
Volvo S40 T5 (2004) - kinetic
Volvo S60 D5 (2005)
Volvo S40 T5 (2006) Geartronic - Summum uitvoering - R-velgen - Xenon - Leder - High performance audio - Fasttech tuning 270 pk - 400nm's koppel
Volvo S40 D5 (2008) Edition II - Bi-xenon - beige leder - Dynaudio - Ipod/ USB aansluiting - Telefoon
- MaickelS60
- 2nd Gear member
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 10.03.2007 - 16:43
- Locatie: Roosendaal
- Contacteer:
Herken de problemen. Bij mijn auto (2.4T) was de luchtmassameter deffect, grapje kostte mij 300 euri's!Beers! schreef:Zit gas en benzine beide op hetzelfde brandstoffilter? Volgens mij niet toch? Ik heb wel bij beide brandstoffen het probleem.
LMM zou kunnen? Is er iemand die een defecte lmm heeft gehad en dit herkent?
Verder heb ik mijn kleppen nog nooit laten stellen, maar ik weet ook niet of deze problemen daardoor kunnen komen. De info van de dealer, de volvospecialist en een Boschgarage zijn allemaal tegenstrijdig op dit punt... ::?
Volvo S60 2.4T (2001)
Volvo S40 T5 (2004) - kinetic
Volvo S60 D5 (2005)
Volvo S40 T5 (2006) Geartronic - Summum uitvoering - R-velgen - Xenon - Leder - High performance audio - Fasttech tuning 270 pk - 400nm's koppel
Volvo S40 D5 (2008) Edition II - Bi-xenon - beige leder - Dynaudio - Ipod/ USB aansluiting - Telefoon
Volvo S40 T5 (2004) - kinetic
Volvo S60 D5 (2005)
Volvo S40 T5 (2006) Geartronic - Summum uitvoering - R-velgen - Xenon - Leder - High performance audio - Fasttech tuning 270 pk - 400nm's koppel
Volvo S40 D5 (2008) Edition II - Bi-xenon - beige leder - Dynaudio - Ipod/ USB aansluiting - Telefoon
-
Beers!
- 2nd Gear member
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 29.07.2007 - 17:50
- Locatie: Leeuwarden
300 euri teken ik voor...
Volvo 460 1.8i DL LPG 1993
Mitsubishi Carisma Royal Class 1.9TD (Help me!) 1998
Volvo 460 TD airco 1996
Volvo V40 1.9D PhaseII 2000
Volvo V70 2.5D Aut. bomvol 1999
Volvo S60 2.4 Intro Edition LPi 2001
VW Touran 1.9 TDI Athene 7-persoons 2004
VW Passat Variant 1.9 TDI Sportline 2004
Volvo V70 2.4D EditionII geartronic MY 2005
VW Passat Variant Sportline 1.6 TDI 2012 (leasebak)
Volvo V60 Ocean Race D3 2012
Mitsubishi Carisma Royal Class 1.9TD (Help me!) 1998
Volvo 460 TD airco 1996
Volvo V40 1.9D PhaseII 2000
Volvo V70 2.5D Aut. bomvol 1999
Volvo S60 2.4 Intro Edition LPi 2001
VW Touran 1.9 TDI Athene 7-persoons 2004
VW Passat Variant 1.9 TDI Sportline 2004
Volvo V70 2.4D EditionII geartronic MY 2005
VW Passat Variant Sportline 1.6 TDI 2012 (leasebak)
Volvo V60 Ocean Race D3 2012















