2.5T nu 231 PK !?

Alchemist
3rd Gear member

Vandaag gesproken met de dealer: helaas...... :cry:
Volvo houdt heel stellig vast aan het uitgangspunt: de software waarmee de auto geleverd is wordt NOOIT vervangen door software van een iets andere uitvoering. Hierdoor is iedere mogelijkheid tot upgrade van de auto door de dealer met andere componenten uitgesloten (je kunt het wel monteren, maar werken zal het dus niet.....).
De motorsoftware heeft men ook niet in huis oid, deze wordt er door Volvo Zweden opgezet. De dealer kan dus ook niet op een normale manier aan de software komen.

Alchemist
V70 2.5T Summum, Glacier Blue, name it got it
Rene68
4th Gear member

Ik wacht even het antwoord af. Mijn dealer heeft niet de vraag gesteld of Volvo dit gaat aanbieden maar of het technisch mogelijk is. Maw, wordt er buiten ECU en, in het geval van een GT, GT software nog iets anders aangepast. Mijn dealer heeft mij aangegeven mee te werken om de auto te upgraden, mits mogelijk en wettelijk toegestaan uiteraard.

Als het alleen maar om meer vermogen zou gaan maar het gaat ook om een gunstiger verbruik en dito uitstoot. Stukje service naar je klanten. Vind het verschil nogal groot tussen de 2.5t die ik rij (waarvan Volvo zei dat het vermogen juist gedowngrade was van 210pk naar 200pk zodat de motor beter met de GT zou werken) dus het MY09 ten opzichte van het MY10 model.

Het is dus denk ik een kwestie van niet willen maar wel kunnen. Dat de dealer de software niet heeft vind ik overigens een vreemd verhaal. Dat is nou juist waarom tuners garanderen dat wanneer de dealer de software van de ECU overshrijft zij gratis de aangepaste software weer laden. Hoe kunnen ze die overschrijven als ze de software niet hebben? Nogmaals, het klinkt als niet willen.....
Na 4 jaar Mercedes weer terug naar Volvo! Volvo T6 Recharge Inscription.
Rene68
4th Gear member

EV70S schreef:Belangrijk voor MY2010 is dat de V70 2.5FT naast meer vermogen het R-design sportonderstel standaard meekrijgt wat verder niet leverbaar is op de overige motoren als optie.
Nee, niet alleen de FT maar ook de gewone T, kijk maar op de website van Volvo......
Johann
5th Gear member
Contacteer:

Rene68 schreef:Dat de dealer de software niet heeft vind ik overigens een vreemd verhaal. Dat is nou juist waarom tuners garanderen dat wanneer de dealer de software van de ECU overshrijft zij gratis de aangepaste software weer laden. Hoe kunnen ze die overschrijven als ze de software niet hebben? Nogmaals, het klinkt als niet willen.....
Is niet helemaal correct.

Op het moment dat de auto op de band staat en alle specificaties er op zitten gaan ze de software laden. Dit is niet alleen het motormanagement maar software van alle modules. In de centrale module staat precies wat er allemaal op en aan je auto zit qua opties, de benodigde aansturingen voor die opties en ook het chassis nummer. Vervolgens hangt het alarm van de auto hier ook aan. De centrale module weet dus welk motormanagement er in de auto zit. Het motormanagement weet bij welke centrale module hij hoort.

Zit de software in de auto en en is de auto klaar dan gaat een kopie van de software in een hele grote database in Zweden.

Gaat er om een of andere reden iets stuk in de electronica dan zal het nieuwe apparaat weer in de software moeten worden ingebakken. De dealer kan dit doen door met VIDA contact te maken met de auto en de gegevens uit te lezen. Vervolgens geven ze een opdracht om het vervangen apparaat opnieuw aan te melden en dan gaat VIDA bij de dealer via het internet contact maken met de grote database in Zweden. VIDA geeft de autogegegevens aan Zweden door en vervolgens krijgt ie de juiste software terug om de zaak verder af te handelen. Het is echter wel zo dat dit exact dezelfde software is als al in de auto zat behalve het kleine gedeelte waar het nieuwe of vervangen apparaat zit en het deel in de bestaande software waar de gegevens van het nieuwe apparaat moet komen te staan. Kopietje blijft weer in de database en de auto kan weer rijden.

Is er ergens een update van de software dan kan Volvo dit dus op de grote database loslaten. Vervolgens sturen ze een rapportje naar de dealers dat er een update is. Soms een verplichte update, soms niet.

Hang je de auto de volgende keer weer aan de VIDA kast dan kan deze je vertellen of er updates zijn.

Blijkbaar is het bij Volvo heel moeilijk om individuele aanpassingen te doen aan auto's tenzij de fout duidelijk bij Volvo ligt.

In principe is het zo dat Volvo een MY2009 motor met de nieuwe software zou kunnen testen en als alles in orde is deze over alle bestaande 2.5T software in de database zou kunnen plakken. Komt de auto de volgende keer bij de dealer aan de kast dan kan er dus een update gedaan worden.

De dealer heeft de software dus niet in huis en de software waar ze over kunnen beschikken is dus exact gelijk aan wat er in de auto zit plus eventuele updates. Ze kunnen dus nooit bijvoorbeeld T6 software in een 2.5T zetten of 2010 software in een 2009 auto om de simpele reden dat het chassisnummer hier niet in voorziet.

Het willen en kunnen ligt bij Volvo en we weten inmiddels allemaal, bij Volvo kan niks en wil niks. Misschien dat het milieu aspect nog iets gewicht in de schaal kan leggen.
Rene68
4th Gear member

Duidelijk verhaal Johann. Maar zoals ik, en jij ook stelt, is het dus een kwestie van niet willen. Het milieuaspect is vanuit Volvo gezien wel belangrijk want op hun site vermelden ze toch dat de 2.5t een moderne motor is met dito emissies. Dat dat onzin is weten we natuurlijk allemaal want 247g/km uitstoot is niet bepaald eco....haha.... dat is ook niet de reden dat ik hem heb gekocht. Het milieu aspect wordt echter wel interessant als dat gekoppeld is aan meer vermogen.

Ik wacht nog even af al begrijp ik dat mijn dealer de medewerking van Volvo Zweden nodig heeft. En al zou Volvo Zweden willen dan moeten ze dit ook nog toetsen tegen de wetten in alle landen waar het model wordt verkocht. Ik begrijp dus dat het niet zo eenvoudig is maar waar een wil is, is een weg.....
ferretje
4th Gear member

En vrij naar een oude volvo reclame...

De XC90: waar een wil is maar geen weg.....
Volvo Amazon Estate 1968, Tesla Model X, Citroen 2CVSpecial Grijs (1984)
Alchemist
3rd Gear member

ferretje schreef:En vrij naar een oude volvo reclame...

De XC90: waar een wil is maar geen weg.....
Tijd voor een nieuwe slogan?
Waar geen wil is maken we een weg.... of
Waar geen wil is maken we dat we weg komen....
Rene68
4th Gear member

Kreeg bericht dat het geen standaard Volvo product gaat worden maar mogelijk wel via het Polestar programma. Het is dus nog niet van de baan...... Mijn dealer checked of dat wel met behoud van garantie kan gebeuren en dat dit geen problemen oplevert mbt de typegoedkeuring.
Alchemist
3rd Gear member

Polestar?
Ik wacht dus nog wel ff op jouw actie
Rene68
4th Gear member

Polestar:

http://forums.swedespeed.com/zerothread?id=120033

E.e.a. houdt dus in dat je je Volvo kunt laten chippen met behoud van Volvo garantie e.d.. Ergo, velige tuning zonder moeilijkheden. In eerste instantie wordt het leverbaar voor de Flexifuel modellen en de D5 maar later ook op andere motoren.....

Goeie ontwikkelijk dus!
Johan
5th Gear member

Rene68 schreef:.... In eerste instantie wordt het leverbaar voor de Flexifuel modellen en de D5 maar later ook op andere motoren.....
Ik heb gemailed met ze maar niet op de S60 2.5T (alsof dat iets uitmaakt met andere 2.5T modellen).

BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.

Rene68
4th Gear member

Tja, de S60 heeft natuurlijk weer een andere versie van de 2.5t. Daarmee is het niet goed te praten natuurlijk. Zou ook geen enkele reden zien waarom ze het alleen op de laatste generatie motoren zouden aanbieden.....
Alchemist
3rd Gear member

Rene68 schreef:Polestar:.....
chippen met behoud van Volvo garantie e.d..
Goeie ontwikkelijk dus!
Ziet er goed uit, waardes zijn gelijk aan die van BSR (hoger dan RICA)!
En nu natuurlijk de hamvraag: komt dit ook naar NL? En zo ja, wanneer en tegen welke prijs?
SEK 5900 = € 530,= tot SEK 8900 = € 805,=
Is dus ook nog fors goedkoper dan PPC tuning
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”