Rene68 schreef:Dat de dealer de software niet heeft vind ik overigens een vreemd verhaal. Dat is nou juist waarom tuners garanderen dat wanneer de dealer de software van de ECU overshrijft zij gratis de aangepaste software weer laden. Hoe kunnen ze die overschrijven als ze de software niet hebben? Nogmaals, het klinkt als niet willen.....
Is niet helemaal correct.
Op het moment dat de auto op de band staat en alle specificaties er op zitten gaan ze de software laden. Dit is niet alleen het motormanagement maar software van alle modules. In de centrale module staat precies wat er allemaal op en aan je auto zit qua opties, de benodigde aansturingen voor die opties en ook het chassis nummer. Vervolgens hangt het alarm van de auto hier ook aan. De centrale module weet dus welk motormanagement er in de auto zit. Het motormanagement weet bij welke centrale module hij hoort.
Zit de software in de auto en en is de auto klaar dan gaat een kopie van de software in een hele grote database in Zweden.
Gaat er om een of andere reden iets stuk in de electronica dan zal het nieuwe apparaat weer in de software moeten worden ingebakken. De dealer kan dit doen door met VIDA contact te maken met de auto en de gegevens uit te lezen. Vervolgens geven ze een opdracht om het vervangen apparaat opnieuw aan te melden en dan gaat VIDA bij de dealer via het internet contact maken met de grote database in Zweden. VIDA geeft de autogegegevens aan Zweden door en vervolgens krijgt ie de juiste software terug om de zaak verder af te handelen. Het is echter wel zo dat dit exact dezelfde software is als al in de auto zat behalve het kleine gedeelte waar het nieuwe of vervangen apparaat zit en het deel in de bestaande software waar de gegevens van het nieuwe apparaat moet komen te staan. Kopietje blijft weer in de database en de auto kan weer rijden.
Is er ergens een update van de software dan kan Volvo dit dus op de grote database loslaten. Vervolgens sturen ze een rapportje naar de dealers dat er een update is. Soms een verplichte update, soms niet.
Hang je de auto de volgende keer weer aan de VIDA kast dan kan deze je vertellen of er updates zijn.
Blijkbaar is het bij Volvo heel moeilijk om individuele aanpassingen te doen aan auto's tenzij de fout duidelijk bij Volvo ligt.
In principe is het zo dat Volvo een MY2009 motor met de nieuwe software zou kunnen testen en als alles in orde is deze over alle bestaande 2.5T software in de database zou kunnen plakken. Komt de auto de volgende keer bij de dealer aan de kast dan kan er dus een update gedaan worden.
De dealer heeft de software dus niet in huis en de software waar ze over kunnen beschikken is dus exact gelijk aan wat er in de auto zit plus eventuele updates. Ze kunnen dus nooit bijvoorbeeld T6 software in een 2.5T zetten of 2010 software in een 2009 auto om de simpele reden dat het chassisnummer hier niet in voorziet.
Het willen en kunnen ligt bij Volvo en we weten inmiddels allemaal, bij Volvo kan niks en wil niks. Misschien dat het milieu aspect nog iets gewicht in de schaal kan leggen.