Gasklep reinigen

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Gast

Kwam dit reparatie onderdeel onder diverse (andere) topic's tegen.
S80 1999 (Dimitiri) gaf toen de volgende oplossing.
Dat hebben ze bij mij heel simpel gedaan.

1 ze haalde de dikke lucht toevoer slang van de filter naar de gasklep er af.
2 pakte een spuitbus remmen reiniger
3 spoten met de spuitbus remmenreiniger in de gas klep
4 rommelde wat met een doekje
5 slang er weer op
6 starten en rijden
7 maarliefst 50 euro afrekenen voor hooguit 15 minuten werk.

De afzetter!!!!
en
Bij mij ging de motor in het begin ook helemaal naar 500 rpm terug zakken en plots stopte de motor er gewoon mee. toen hebben hun deze oplossing gedaan. (officieel volvo dealert).

In die gas klep zit maar 1 klep hun hebben er niks ingespoten.
en of dit nou de oplossing is voor het probleem weet ik ook niet, ik zelf ken het me niet voorstellen omdat je vinger er doorheen haalt slechts een beetje vettig is. maar wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Bij mij deed de motor naderhand ook weer normaal.

Die klep kun je trouwens gewoon heen en weer doen zonder dat er iets kapot gaat of zo.

Ik heb het zelf ook nog een keertje gedaan, maar toen heb ik om te voorkomen dat de remmenreiniger het inlaat spruitstuk in loop de hele gasklap gedemonteerd (4 boutjes)

Misschien heb je er iets aan.
Groeten
Dimitri
Ook ik had problemen met wegvallen van toeren of even blijven hangen.
Dus op de bovenstaande wijze met remmenreiniger (spuitbus 4 euro) gereinigd en ja er kwam een hoop zwarte drab af.
Dit onder andere met een doek verwijderd en met een luchtspuit.
Je zal niet kunnen voorkomen dat er ook wat van deze ellende in het inlaatspruitstuk terecht komt.

Hierna gestart, dit ging niet geweldig. Motor bleef op 1500 en soms op 2000 toeren hangen. Dus geen verbetering, zelfs verslechtering.
Gezien ik de gasklep om te reinigen met de hand open en dicht had gedaan en niet de accu pool had verwijderd, vermoede ik dat de (veroorzaakte) storing(en) vermoedelijk ook in het geheugen van de computer stond(en).
De accu (-) pool voor langere tijd verwijderd.
Probleem geheel over.
De motor pakt nu beter op (soepeler) en ik verbeeld mij dat ik meer vermogen heb.
Zal wel verbeelding zijn. :P

Hieronder een foto met hoe en wat. SUCCES
Afbeelding
MathijsT4
2nd Gear member

Ik heb hier met een V40 T4 ook last van. Vooral als het koud is wil de motor na gasgeven wel eens terugzakken naar 500 toeren of zelfs afslaan.
De garage vertelde me ook dat het waarschijnlijk aan de gasklep ligt.

Dus ik ga dit ook eens proberen schoon te maken!
Alleen is me niet helemaal duidelijk wat er precies schoongemaakt moet worden. De gasklep zelf?? Ik snap niet hoe eventuele vuiligheid of smerigheid op de klep de werking kan belemmeren...

Bedankt voor de tips.
Gast

Op de foto is de gasklep en de omgeving al redelijk schoon. Ter hoogte waar de gasklep sluit (gehele rand) en op de klep zit dan een zwarte aanslag.

Is mij ook niet geheel duidelijk wat de werking zo kan belemmeren.
Niet goed sluiten?
MathijsT4
2nd Gear member

Is een soort van carburateur-reiniger hier niet geschikter voor trouwens?
MathijsT4
2nd Gear member

Google vond ook dit:
http://www.850turbo.be/FAQ/850-info.txt
Vraag me af in hoeverre dit nodig/beter is.

Gasklep schoonmaken

Je moet 1 keer per jaar de gasklep schoonmaken. Je kunt dat op twee manieren doen: 1) de manier zoals ze dat ook bij

de garage doen: Slang van de luchtfilter eraf halen bij de klep. (Klep staat in verbinding met de gaskabel, die onder

het zwarte kapje zit.) en de klep die je dan ziet met remmenreiniger schoonmaken. Deze methode is leuk maar werkt niet.

Er is namelijk maar een manier om dit klusje te klaren en dat is TOTALE demontage van het huis. Dit gaar als volgt:

1) motorkap open (flauw)

2) slangen losmaken van het luchtfilterhuis

3) kabel luchtmassameter losmaken(v zit in de slang naar het luchtfilterhuis)

4) luchtfilterhuis wegnemen(voorzichtig eruit trekken!)

5) sisklep, omloopluchtmotortje (staat in verbinding met het gasklephuis loshalen

6) Gasklep losmaken van de kabel (dmv stangetje losmaken)

7) Gasklep demonteren van het motorblok, dmv losdraaien 3 boutjes. Raak die dingen niet kwijt!

8) Oppassen dat je de pakking niet kapot maakt, anders een nieuwe halen bij de dealer

9) gasklep uit het huis halen door twee borgschroefjes los te halen, voorzichtig! Raak ook deze niet kwijt

10) gasklepstandsensor demonteren kijk even goed hoe dat ding geplaatst is (registreert de stand van de klep en dus

bepaalt het toerental)

11) klepplaatje uit de gasklepas halen.

12) Gasklepas demonteren uit het huis, let op de veerconstructie van de as! En tel het aantal veeromwentelingen die

de veer maakt als je hem in rustpositie laat brengen. Deze veer zorgt voor het automatisch teruggaan van je gaspedaal.

Belangrijk dat je weet hoe hij zit.

13) alle delen goed schoonmaken met remmenreiniger.

14) als je het goed wil doen ga je alle delen even polijsten bv met autocleaner of koperpoets. Daarna zet je als alles

blinkt even goed in de autowas. Dit voorkomt aanslag en dus een verlenging van het onderhoudsinterval doordat je klep

niet zo snel vies wordt en als je hem de volgende keer schoon moet maken gaat het makkelijker. Gaat ook mooi glimmen!

Net een nieuwe (is ook een leuke gedachte)

15) Alles weer monteren in de andere volgorde als je het los hebt gehaald.

16) Monteren gasklep op het blok. Als je geen nieuwe pakking monteert, gebruik dan wel vloeibare pakking, weet je zeker

dat het goed afsluit en trekt de motor geen valse lucht. Loopt hij stationair ook goed. De vervuiling veroorzaakt namelijk

dit probleem, de klep sluit is ruststand niet meer goed af! Niet luchtdicht monteren doet het probleem dus dan niet

verhelpen

17) verder alles weer goed monteren en let op slangafdichtingen

18) omloopklep schoonmaken met remmenreiniger LET op: geen remmenreiniger in het motorgedeelte laten lopen, dus de klep

op de juiste manier vasthouden. Slangen weer goed vastzetten met de slangklemmen
Gast

Je moet 1 keer per jaar de gasklep schoonmaken. Je kunt dat op twee manieren doen: 1) de manier zoals ze dat ook bij
de garage doen: Slang van de luchtfilter eraf halen bij de klep. (Klep staat in verbinding met de gaskabel, die onder
het zwarte kapje zit.) en de klep die je dan ziet met remmenreiniger schoonmaken. Deze methode is leuk maar werkt niet.

Er is namelijk maar een manier om dit klusje te klaren en dat is TOTALE demontage van het huis.
Demontage is denk ik ook de beste methode.
Maar dit werkt ook en sneller.
Gezien het verhaal komt de gasklep van de 850 niet overeen met die van S60 V70 enz.......
Of toch wel????
Ludo
6th Gear member

MathijsT4 schreef:Google vond ook dit:
http://www.850turbo.be/FAQ/850-info.txt
Vraag me af in hoeverre dit nodig/beter is.
dat is allemaal alweer een beetje achterhaald. :lol:
k'zal de site binnenkort eens opruimen. :wink:

<edit> meteen alles maar opgedoekt. :oops:
hollander
3rd Gear member

Mijn S80 viel ook steeds op het zelfde punt stil op het moment van overschakelen van benzine naar gas. En liep een beetje onregelmatig.
Nadat het gasklephuis schoongemaakt was heb ik geen klachten meer.
Let er wel op dat als je het gasklephuis demonteerd dat je de accupool losmaakt om kortsluiting te voorkomen. Monteer je de accu wee, dan moet je het contact aanzetten om een piekspanning op de boordcomputer te voor komen(zie vadis).
peek
1st Gear member

Ik had met mijn S60 uit 2001 problemen met het afslaan van motor, na het lezen van deze topic en het daadwerkelijk reiniging van het gasklep huis is dit tot het verleden !
Volvo S60 - 2.4 170pk - Intro Edition - 17 inch - Maya Yellow - SpaceBall
Gast

Leuk hé zo'n forum :P
MathijsT4
2nd Gear member

Hier hetzelfde! Gasklephuis eraf gehaald en flink gereinigd. Het toerentaldipje voordat hij het stationair toerental oppakt is nu verleden tijd!

Agressief spul trouwens merk ik nu, er komen vellen van mijn vingers tijdens het typen :-k
Komt wel weer goed!
MathijsT4
2nd Gear member

Wat zegt vadis trouwens over accu's aansluiten?
Auto op contact zetten en daarna pas de min aansluiten??
Gast

Inderdaad Vadis zegt contactsleutel in stand II en vervolgens - pool aansluiten.
Ik heb hier al meerdere over gesproken, er zijn bij mij en hun geen problemen bekend.
Zelfs de wegenwacht haalt de - pool er even af en vervolgens weer op.
Maarja dat zegt ook niet alles.
Gast

Agressief spul trouwens merk ik nu, er komen vellen van mijn vingers tijdens het typen
Ik heb daar operatiehandschoenen voor, want remmenreiniger is inderdaad agressief spul.
Of veel eelt op je handen kan ook helpen. :P
Ramon&Ramon
7th Gear member

operatie handschoenen?
jullie zijn toch geen watjes.:):):)
s80 1999
4th Gear member

hebben we met zijn alle toch al iets van 150 euro uitgespaard totaal :P
roever
4th Gear member

s80 1999 schreef:hebben we met zijn alle toch al iets van 150 euro uitgespaard totaal :P
Slecht voor de economie, zo'n forum! :D
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
Gast

operatie handschoenen?
jullie zijn toch geen watjes
Heb je wel een gelezen wat op de zijkant van zo'n spuitbus staat.
Net als tinner wordt het opgenomen door de huid.
Van 1 x zal je waarschijnlijk niets overkomen, maar vaker?

Dus de opmerking watjes zie ik toch in een ander perspectief. DOM?
Ramon&Ramon
7th Gear member

Ik heb vroeger met asbest gewerkt,dat zat vroeger in remschoenen voor en achter en in koppelingsplaten.
Die remtrommels werden vroeger gewoon schoongeblazen met een luchtspuit en dan stond je in een stofwolk,dat wil je niet weten,
Benzine,diesel, remmenreiniger,het is allemaal troep,maar ik leef nog steeds,ik werk dit jaar precies 40 jaar aan auto,s zonder dat ik er iets aan heb overgehouden.Ik hoop dat het zo blijft.:):):)
Ramon&Ramon
7th Gear member

Als je niet meer tegen een geintje kunt,reageer dan aub niet meer op mijn berichten of opmerkingen,is slecht voor je hart als je je opwind,is nog slechter dan het werken met 100 spuitbussen.
Wat betreft dom zijn,daar wil ik nog wel een discussie met je over hebben!
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”