S80 1999 (Dimitiri) gaf toen de volgende oplossing.
enDat hebben ze bij mij heel simpel gedaan.
1 ze haalde de dikke lucht toevoer slang van de filter naar de gasklep er af.
2 pakte een spuitbus remmen reiniger
3 spoten met de spuitbus remmenreiniger in de gas klep
4 rommelde wat met een doekje
5 slang er weer op
6 starten en rijden
7 maarliefst 50 euro afrekenen voor hooguit 15 minuten werk.
De afzetter!!!!
Ook ik had problemen met wegvallen van toeren of even blijven hangen.Bij mij ging de motor in het begin ook helemaal naar 500 rpm terug zakken en plots stopte de motor er gewoon mee. toen hebben hun deze oplossing gedaan. (officieel volvo dealert).
In die gas klep zit maar 1 klep hun hebben er niks ingespoten.
en of dit nou de oplossing is voor het probleem weet ik ook niet, ik zelf ken het me niet voorstellen omdat je vinger er doorheen haalt slechts een beetje vettig is. maar wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Bij mij deed de motor naderhand ook weer normaal.
Die klep kun je trouwens gewoon heen en weer doen zonder dat er iets kapot gaat of zo.
Ik heb het zelf ook nog een keertje gedaan, maar toen heb ik om te voorkomen dat de remmenreiniger het inlaat spruitstuk in loop de hele gasklap gedemonteerd (4 boutjes)
Misschien heb je er iets aan.
Groeten
Dimitri
Dus op de bovenstaande wijze met remmenreiniger (spuitbus 4 euro) gereinigd en ja er kwam een hoop zwarte drab af.
Dit onder andere met een doek verwijderd en met een luchtspuit.
Je zal niet kunnen voorkomen dat er ook wat van deze ellende in het inlaatspruitstuk terecht komt.
Hierna gestart, dit ging niet geweldig. Motor bleef op 1500 en soms op 2000 toeren hangen. Dus geen verbetering, zelfs verslechtering.
Gezien ik de gasklep om te reinigen met de hand open en dicht had gedaan en niet de accu pool had verwijderd, vermoede ik dat de (veroorzaakte) storing(en) vermoedelijk ook in het geheugen van de computer stond(en).
De accu (-) pool voor langere tijd verwijderd.
Probleem geheel over.
De motor pakt nu beter op (soepeler) en ik verbeeld mij dat ik meer vermogen heb.
Zal wel verbeelding zijn.

Hieronder een foto met hoe en wat. SUCCES