Diesel leegrijden?

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1524
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Hai,

Ik heb gemerkt dat de brandstof meter van mijn V40 niet super betrouwbaar is.

In deze conditie:
Afbeelding


Geeft het metertje na het tanken van 20 Liter bijna 40 Liter aan waarna deze na het rijden van zo'n 250 km rustig rijden weer op hetzelfde punt staat.

Hij is dus lekker scheutig met het tot zich nemen van het boerenplofsap (Diesel) en de kans bestaat dan ook dat ik een keer droog kom te staan, gelukkig is dit alleen met de auto zo maar na het duwen van een auto van 1300 kilo heb ik in het ander vanzelf geen zin meer.

Ik heb veel cowboy vehalen gehoord over het leegrijden van een dieselauto, de een beweert dat het schade aan de motor/rotatiepomp veroorzaakt en dat de brandstofleidingen bij een garage ontlucht moeten worden.
De ander beweert daarintegen dat ik na hevig vloeken en tieren en het te voet halen van een jarrycan diesel de volvo weer te drinken kan geven en verder rijden.

Wie weet hier meer van??....

Thanks!

(Nieuwtje: nieuwe premium sound system speakers (6x) gekocht!)
Gebruikersavatar
marissen
3rd Gear member
Berichten: 355
Lid geworden op: 23.10.2005 - 17:32
Locatie: Bergentheim

Ik heb een keer een leeggereden volkswagen passat meegemaakt (een maat die wel eens iets vergeet :mrgreen: ) maar die starte vrijwel meteen nadat er weer diesel bijgevuld was. En hij was echt tot de laatste druppel leeggereden.
Is natuurlijk geen volvo, maar het kan dus wel.
Nog even afgezien van alle rotzooi van de bodem van de tank die de leidingen in wordt gezogen.
Happy V40 1.8 Bi-Fuel Driver
Gebruikersavatar
Volmar
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 12.09.2004 - 21:45
Locatie: Beekbergen

Als je de diesel gewoon weer bijtankt, moet je even met de
membraampomp op je brandstoffilterhuis pompen, daarna even
doorstarten en hij loopt weer.

Ik heb ooit een lekke membraanpomp op mijn filterhuis gehad en
toen heeft de ANWB een los filtertje geplaatst.
Ik had een weddenschap moeten afsluiten, want die beste man
verzekerde me dat de auto niet meer ging lopen en dat ie moest
worden ontlucht.
Na een tijdje te hebben gestart liep de motor als een zonnetje.
En die man van de ANWB begreep er niets van.
It's only kinky the first time
Gebruikersavatar
Reint
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 06.02.2006 - 22:41
Locatie: Nieuw en St Joosland

De nieuwere diesels hebben tegenwoordig electische brandstof pompjes.
Hierdoor zou ontluchten niet meer nodig zijn zegt men.......

Ik heb een keer een agregaat met elek pomp droog laten vallen en inderdaad na tanken deed hij het zonder te ontluchten of lang starten
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20569
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Volmar schreef:Als je de diesel gewoon weer bijtankt, moet je even met de
membraampomp op je brandstoffilterhuis pompen, daarna even
doorstarten en hij loopt weer.
Dat is mij dus een keer overkomen met mijn toenmalige 440 TD, we hadden de auto nog maar een paar weken, en daar bleek de brandstofmeter ook onbetrouwbaar. Het hoeft dus geen problemen op te leveren.

Maar hoe dan ook het is niet verstandig je dieseltank helemaal leeg te rijden. Mede gezien de troep die je op het laatst meezuigt.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
MDA
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
Locatie: Leiden

1) ik heb dezelfde ervaring met de brandstofmeter: hij klopt gewoon niet! "40L" is ongeveer 25+reserve, en 20 zeker niet meer dan 10 in het echt! Gewoon eraan wennen, en als je het weet rijd je nooit leeg!
2) leegrijden is NOOIT goed vanwege de troep (hoofdzakelijk water, maar ook andere resten) die zich als laatste nog in je tank bevinden.

Langs de kant van de snelweg staan en over de vluchtstrook moeten lopen naar de dichtsbijzijnde pomp is trouwens ook niet aan te raden... :?

Over de pompen en het ontluchten is al reeds genoeg gezegd meen ik...
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”