Sinds een paar weken is de weergave van de temperatuur in m'n V70 een beetje van slag: -12 op het display terwijl het toch echt een graad of 20 boven nul is. Daarnaast heb ik het idee dat de hele temperatuurregeling in de auto een beetje van slag is. Sensor ? Software ?
Verder vraag ik me af of de ventilator/aanjager van de climatronic automatisch harder moet gaan draaien als ik de temperatuur op low zet. Bij m'n vorige (VAG) auto's werkte het nl op die manier.
-12 graden in Mei ?
- Trucker
- 6th Gear member
- Berichten: 4577
- Lid geworden op: 11.02.2007 - 23:15
- Contacteer:
Hoi
Hebben wij ook gehad,
de buitentemperatuur meter van onze V70 gaf in januari +28 aan
en het rechter portier raam werkte ook niet meer naar behoren , ben toen naar de dealer geweest en die heeft de softwaer van de rechter raam module na gekeken en daar zat het probleem in
even softwaer update en alles is weer goed.
Hebben wij ook gehad,
de buitentemperatuur meter van onze V70 gaf in januari +28 aan
en het rechter portier raam werkte ook niet meer naar behoren , ben toen naar de dealer geweest en die heeft de softwaer van de rechter raam module na gekeken en daar zat het probleem in
even softwaer update en alles is weer goed.
Gr Trucker
Volvo V40 D2 R-Design
Volvo C30 2.0 Momentum R-Design
Volvo V70,
Volvo V40,
Volvo 340 GL,
Golf diesel,
Dutsun sunny 120Y,
Mazda 818,
Mazda 1300
Volvo V40 D2 R-Design
Volvo C30 2.0 Momentum R-Design
Volvo V70,
Volvo V40,
Volvo 340 GL,
Golf diesel,
Dutsun sunny 120Y,
Mazda 818,
Mazda 1300
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
KIjk eens achter dat roostertje van de temp. sensor in je dashboard. Zit vaak een dikke pluk stof in.
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Hans, deze meet toch geen buitentemperatuur?
Zelfedit: Sorry, tweede gedeelte niet gelezen :oops:
Piotr, blaast hij wel koude lucht dan?
Zelfedit: Sorry, tweede gedeelte niet gelezen :oops:
Piotr, blaast hij wel koude lucht dan?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- piotrV70
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54
Ja, hij blaast vooral koude lucht. Bij lange ritten wordt het steeds kouder in de auto.Tarman T schreef:Hans, deze meet toch geen buitentemperatuur?
Zelfedit: Sorry, tweede gedeelte niet gelezen :oops:
Piotr, blaast hij wel koude lucht dan?
Iemand ook antwoord op de vraag of de snelheid van de aanjager ook automatisch geregeld wordt ?
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Als je de knop bovenaan op auto hebt staan regelt hij bij mij automatisch de aanjagersnelheid. Pas als je het draaiknoppie links bediend gaat hij een vast toerental draaien, al naar gelang je het knoppie verdraaid harder of zachter.
Ik zou idd ook even naar de vervuiling kijken achter het roostertje midden op de ac unit waar Hans het over heeft. Als daar teveel stof op zit kan hij de juiste temperatuur ook niet meer meten en gaat hij een verkeerde luchttemperatuur inblazen in het interieur!
Ik zou idd ook even naar de vervuiling kijken achter het roostertje midden op de ac unit waar Hans het over heeft. Als daar teveel stof op zit kan hij de juiste temperatuur ook niet meer meten en gaat hij een verkeerde luchttemperatuur inblazen in het interieur!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- piotrV70
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54
hm, dat doetie bij niet. Toerental van de aanjager verandert alleen als ik zelf aan het knopje draai. Op stand "Auto" veranderd het toerental niet.Tarman T schreef:Als je de knop bovenaan op auto hebt staan regelt hij bij mij automatisch de aanjagersnelheid. Pas als je het draaiknoppie links bediend gaat hij een vast toerental draaien, al naar gelang je het knoppie verdraaid harder of zachter.
Ik zou idd ook even naar de vervuiling kijken achter het roostertje midden op de ac unit waar Hans het over heeft. Als daar teveel stof op zit kan hij de juiste temperatuur ook niet meer meten en gaat hij een verkeerde luchttemperatuur inblazen in het interieur!
Stof zal ik even checken, deze week ook maar even laten uitlezen.
Bedankt voor de tips allemaal !
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
U welcome!
Je kan hem met de stofzuiger uitzuigen, maar wees voorzichtig, niet de zuigmond volledig eroverheen zetten, dan "zuig" je het fannetje erachter of het meetelementje wellicht stuk.. Je kan ook het AC paneel er even uithalen, en dan voorzichtig vanaf de achterkant terug naar voren blazen met de mond! (Niet spugen haha)
Succes!
Je kan hem met de stofzuiger uitzuigen, maar wees voorzichtig, niet de zuigmond volledig eroverheen zetten, dan "zuig" je het fannetje erachter of het meetelementje wellicht stuk.. Je kan ook het AC paneel er even uithalen, en dan voorzichtig vanaf de achterkant terug naar voren blazen met de mond! (Niet spugen haha)
Succes!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
Als je alles op "auto" hebt staan moet de aanjagersnelheid zelfstandig de snelheid regelen.
Ik denk toch dat er meer aan de hand is als een pluk stof. Langs een dealer of specialist en uitlezen dat ding. Meestal kunnen ze je dan heel snel vertellen welke storing je hebt.
Ik denk toch dat er meer aan de hand is als een pluk stof. Langs een dealer of specialist en uitlezen dat ding. Meestal kunnen ze je dan heel snel vertellen welke storing je hebt.
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- janpie
- 5th Gear member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: 28.01.2007 - 18:12
- Locatie: Grunn (1307km ten ZW.van Stockholm)
Je kan hem met de stofzuiger uitzuigen, maar wees voorzichtig, niet de zuigmond volledig eroverheen zetten, dan "zuig" je het fannetje erachter of het meetelementje wellicht stuk.. Je kan ook het AC paneel er even uithalen, en dan voorzichtig vanaf de achterkant terug naar voren blazen met de mond! (Niet spugen haha[/quote]
Oke ..Dat wist ik ook niet
Had ook al het idee dat ie TE koud werd :thumbright: [quote]
Oke ..Dat wist ik ook niet
Had ook al het idee dat ie TE koud werd :thumbright: [quote]
V70 2.5T 209 pk 2007 175000
V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit
V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit
jan
V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit
V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit
jan
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
Bij de oudere modellen (tot 2005) kun je heel eenvoudig het aircopaneel losmaken. Je kunt dan ook het ventilatortje mooi schoonmaken wat ook vaak wat lawaai gaat maken na verloop van tijd.
-accu los, twee minuten wachten
-pennehouder lostrekken
-twee torkxen losdraaien
-aircopaneel van onder lostrekken en stekkers eruit
-ventilator is zichtbaar en met wat minigereedschap los te maken.
Contact pas weer aan als je alles aangesloten hebt, niet bedenken om fijn de radio aan te zetten terwijl je aan het knutselen bent want alle airbags gaan in storing!!!
-accu los, twee minuten wachten
-pennehouder lostrekken
-twee torkxen losdraaien
-aircopaneel van onder lostrekken en stekkers eruit
-ventilator is zichtbaar en met wat minigereedschap los te maken.
Contact pas weer aan als je alles aangesloten hebt, niet bedenken om fijn de radio aan te zetten terwijl je aan het knutselen bent want alle airbags gaan in storing!!!
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- piotrV70
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54
@hans: supertip ! Dat is het gebrom wat ik hoor 
Update: auto uit laten lezen en geen fouten gevonden.
Symptomen:
Af en toe verkeerde weergave buitentemperatuur
Aanjager gaat niet harder blazen bij airco op standje koud in een warme auto
Interieur wordt tijdens een lange rit te koud, thermostaat moet naar 24/26 graden
Airco werkt dus wel goed
Kachel op standje heet geeft niet echt warme luchtstroom
We zoeken verder, ik ga eerst de brom verhelpen
Update 12/5: hij doet het weer ! Het aanjager euvel lijkt spontaan te zijn verholpen: kachel op warm gedraaid en een paar keer op "Auto" drukken, aan, uit, aan, uit en opeens begon de aanjager te loeien. Schijnbaar heeft er ergens een klep ofzo vastgezeten.
Foutieve weergave van de buitentemperatuur staat er waarschijnlijk los van, binnenkort maar eens de sensor(s) in de spiegels vervangen.

Update: auto uit laten lezen en geen fouten gevonden.
Symptomen:
Af en toe verkeerde weergave buitentemperatuur
Aanjager gaat niet harder blazen bij airco op standje koud in een warme auto
Interieur wordt tijdens een lange rit te koud, thermostaat moet naar 24/26 graden
Airco werkt dus wel goed
Kachel op standje heet geeft niet echt warme luchtstroom
We zoeken verder, ik ga eerst de brom verhelpen

Update 12/5: hij doet het weer ! Het aanjager euvel lijkt spontaan te zijn verholpen: kachel op warm gedraaid en een paar keer op "Auto" drukken, aan, uit, aan, uit en opeens begon de aanjager te loeien. Schijnbaar heeft er ergens een klep ofzo vastgezeten.
Foutieve weergave van de buitentemperatuur staat er waarschijnlijk los van, binnenkort maar eens de sensor(s) in de spiegels vervangen.
- piotrV70
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54
- piotrV70
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54
- piotrV70
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54