olieprobleempje 164
- biadman
- 4th Gear member
dat klinkt goed!!
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
- Iroll
- 6th Gear member
In de manuals van de B20 blokken staat dat het niet verontrustend is als het olie lampje zwak brand stationair na een lange snelweg rit . Schijnt dus normaal te zijn, maar er wel vanuit gaand dat er de juiste viscositeit olie inzit (classic 20W50 raad ik aan. Absoluut geen moderne olie, dat sloopt je nokkenas) en dat er een schoon oliefilter is gemonteerd. Ook het stationair toerental moet (uit mijn hoofd) 900 toeren zijn. Die lampjes zijn natuurlijk waardeloos, liever een oliedrukmeter monteren voor de gemoedsrust
- skinnie
- 1st Gear member
Weer ff een update : olei +filter vervangen & oliedrukmeter vervangen
klachten waren weg maar zijn toch weer teruggekomen, dus ga binnenkort het filtergaas van de oliepomp controleren en zonodig schoonmaken en anders een nieuwe oliepomp monteren.
klachten waren weg maar zijn toch weer teruggekomen, dus ga binnenkort het filtergaas van de oliepomp controleren en zonodig schoonmaken en anders een nieuwe oliepomp monteren.
- bart1111111112
- 2nd Gear member
als je filtergaas van de oliepomp ga controleren moet wel de hele motor er uit.
- Iroll
- 6th Gear member
Het is niet zo'n probleem als het lampje zwak brand na een lange snelwegrit bij stationair draaiende motor. Is zelfs vrij normaal. Je moet je pas zorgen gaan maken als het lampje brand als de olie koud is. Ik zou er eerst eens een andere oliedruksensor inzetten. Nieuw kost die €10.
Ga er geen flushing zooi in gooien. Dikke kans dat je olie dan via de keerringen eruit gegooid gaat worden omdat alle vuil, die nu alles dicht houd, opgelost wordt. Geen goed idee en helpt ook niets tegen je "probleem"
Ga er geen flushing zooi in gooien. Dikke kans dat je olie dan via de keerringen eruit gegooid gaat worden omdat alle vuil, die nu alles dicht houd, opgelost wordt. Geen goed idee en helpt ook niets tegen je "probleem"
- skinnie
- 1st Gear member
Iroll dank voor je antwoord , de druksensor is al vervangen helpt niet. Heb ook al gehoord dat de lagerschalen er aan zijn.... zou dat kunnen?
Wilde die spoelolie erin gooien om evt. vuiligheid los te weken en te verwijderen(zie reacties hierboven vervuild oliepompgaas/regelklepje). Kroon flushing olie moet je 20-30 min bij stationair draaiende auto gebruiken daarna aftappen en nieuw olie&filter erin/op.
Wilde die spoelolie erin gooien om evt. vuiligheid los te weken en te verwijderen(zie reacties hierboven vervuild oliepompgaas/regelklepje). Kroon flushing olie moet je 20-30 min bij stationair draaiende auto gebruiken daarna aftappen en nieuw olie&filter erin/op.
- Iroll
- 6th Gear member
Als je lagerschalen eraan zijn moet je dat kunnen horen. Een kloppend geluid onderuit het blok wat steeds harder wordt naarmate de kilometers vorderen. Merk je vanzelf.
Blijf van de flushing af bij deze oude motoren. Kan de kwaal nog veel erger maken. Er zal vuil opgelost worden op plekken waar je dat niet wil. Zit er ergens een grote koek vuil en die komt los dan kan dat een oliekanaal verstoppen en ben je nog veel verder van huis. Of hij gaat uit alle hoeken an gaten olielekken. Niet doen dus! Maak je je erg druk dan de carterpan verwijderen en kijken of de oliebuis van oliepomp naar oliefilter nog vast zit. Die wordt alleen op zijn plek gehouden door de rubberringetjes eromheen. Carterpan is niet echtr makkelijk te verwijderen omdat de oliepomp helemaal doorloopt tot onderin het carter. Daarom moet je de carterpan ver naar beneden kunnen halen om hem los te krijgen van de oliepomp. En dan zit de vooras weer in de weg. Dus vooras laten zakken, motor loshalen van motorsteunen en de motor iets liften. Wel opletten dat er niets klem komt te zitten zoals de koevin, benzine en remleidingen ed.
Blijf van de flushing af bij deze oude motoren. Kan de kwaal nog veel erger maken. Er zal vuil opgelost worden op plekken waar je dat niet wil. Zit er ergens een grote koek vuil en die komt los dan kan dat een oliekanaal verstoppen en ben je nog veel verder van huis. Of hij gaat uit alle hoeken an gaten olielekken. Niet doen dus! Maak je je erg druk dan de carterpan verwijderen en kijken of de oliebuis van oliepomp naar oliefilter nog vast zit. Die wordt alleen op zijn plek gehouden door de rubberringetjes eromheen. Carterpan is niet echtr makkelijk te verwijderen omdat de oliepomp helemaal doorloopt tot onderin het carter. Daarom moet je de carterpan ver naar beneden kunnen halen om hem los te krijgen van de oliepomp. En dan zit de vooras weer in de weg. Dus vooras laten zakken, motor loshalen van motorsteunen en de motor iets liften. Wel opletten dat er niets klem komt te zitten zoals de koevin, benzine en remleidingen ed.
- ferdy
- 4th Gear member
Gewoon even opletten of alle vloeistoffen op peil zijn, dan denk ik dat je er nog makkelijk een paar 1000 km mee kan rijden. Althans dat is mijn ervaring, daarna was mijn motorblok rijp voor revisie, alle lagerschalen waren ingesleten en de nokkenas was bijna rond!
- polarwittesloep245
- 3rd Gear member
veel succes met de opel
het (volvogevoel) begint vast weer een keer te kriebelen!!!
het (volvogevoel) begint vast weer een keer te kriebelen!!!
Volvo 240 Blackline-Polar estate, 82kW/112pk, b200f, 03-`93, 300.000km.
Opties: airco, el schuifdak, LM Corona 14"; met Michelin 195/70/14 Energy Saver, ab/cv/so, wintermatten, winterbanden op staal, Volvo veiligheidsrek, bumperstriping, forumsticker, elanden

Opties: airco, el schuifdak, LM Corona 14"; met Michelin 195/70/14 Energy Saver, ab/cv/so, wintermatten, winterbanden op staal, Volvo veiligheidsrek, bumperstriping, forumsticker, elanden

-
145 in red
- 1st Gear member
Hallo,
toen ik mijn 145 kocht zat er (bleek later) 15W40 olie in en had ik wat olieverbruik. Ongeveer een liter op 2400 km. Bij een warme motor was de olie zo dun als water.
Ik ben Millers 20W50 gaan gebruiken en nu, na 3 grote beurten, gebruikt hij ongeveer een halve liter op het zelfde aantal kilometers.
Misschien dat het bij u ook een verschil kan maken.
Groet, H.
toen ik mijn 145 kocht zat er (bleek later) 15W40 olie in en had ik wat olieverbruik. Ongeveer een liter op 2400 km. Bij een warme motor was de olie zo dun als water.
Ik ben Millers 20W50 gaan gebruiken en nu, na 3 grote beurten, gebruikt hij ongeveer een halve liter op het zelfde aantal kilometers.
Misschien dat het bij u ook een verschil kan maken.
Groet, H.