Roestprobleem na restauratie...

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Rsport
3rd Gear member
Contacteer:

Ik weet niet of het hier wel helemaal goed staat, maar leek me beter dan in de categorie algemeen (niet technisch). En het is ook niet specifiek over een bepaald volvo model, vandaar.

Wat is er aan de hand? Nou heel simpel, naast de Volvo’s die ik heb gereden, heb ik al 9 jaar lang een Toyota MR2 uit 1986. Die heb ik 5,5 jaar geleden laten restaureren door de Toyotadealer. De motor is volledig gereviseerd. En de carroserie is voorzien van 4 nieuwe schermen en verder volledig roestvrij gemaakt alvoren de auto geheel over te spuiten. Nu heb ik de auto hoofdzakelijk zomers gebruikt voor plezier ritjes en meetings van de MR2club. Sinds begin dit jaar gebruik ik de auto weer dagelijks.

Nu heb ik een problem met de auto. Probleem is roest: 3 jaar na de restauratie begon er weer roest zichtbaar te worden op de naden bij de dorpels en onder de achterbumper waar de nieuwe achterschermen zijn vast gelast. En aan de voorkant onder de voorbumper waar de 2 keienvangers aan elkaar zitten. De voorkant zou steenslag zijn en de rest is onder garantie verholpen. Nu weer 2 jaar later is er weer roest op die zelfde plekken...

Ben wederom naar de Toyotadealer en het schadeherstelbedrijf gegaan om verhaal te halen. Nu zeggen beide partijen het volgende: daar waar gelast is komt het omdat het metaal op metaal is, kan wat lucht/water tussen komen, omdat het moeilijk te lassen is. Waardoor het roest, volgens het schadeherstelbedrijf.

De dealer geeft aan dat het aan het kwalliteit van het plaatwerk ligt. Dat gaat gewoon niet zo lang meer mee als het orrigineel. (maar het verschil tussen 16 jaar en 3 jaar is wel erg groot vind ik…) De kwalliteit is slecht omdat er veel koolstof in het materiaal zit (het vervangingsplaatwerk is door Toyota geproduceerd ten tijde van productie van de auto, 84-89). Gevolg is: het materiaal slecht te lassen en lakken/behandelen. Dat is wat de Importeur zegt aldus de Dealer.

Het komt er dus op neer dat ik om de 2 a 3 jaar de plekken moet (laten) bijwerken... Maar dat vind ik persoonlijk niet de bedoeling. Ik heb destijds op advies van de Toyotadealer gekozen voor complete nieuwe schermen omdat dat de lange termijn oplossing was.

Iemand ervaring met ditzelfde? Is dit bij alle restauraties zo of wordt me gewoon een smoes op de mouw gespeld omdat ze niet willen toegeven dat ze slecht werk hebben geleverd. Lijkt me dat er hier toch ook redelijk wat gerestaureerde Volvo’s rondrijden.

In ieder geval is voor mij het plezier aan de MR2 helemaal weg... :(
Volvo 480 GT-Turbo 1995
Volvo V40 T4 1998
Volvo 460 1.7 GLE 1990
Volvo 850 TDI 1996
Volvo 480 Turbo 1994
Volvo 850 2.3 T5 automaat 1994
Volvo 460 2.0 Sports Line 1995
Volvo 460 1.8 1996
Volvo 460 1.6 1995
Volvo 480 GT-Turbo 1994
Volvo 480 Turbo 1993
Automatic-freak
4th Gear member
Contacteer:

Inderdaad is alles wat je last een 'slappe' plek geworden, er is immers warmte ingebracht en je krijgt het nooit zo strak op elkaar als in de fabriek; dus die plek zal altijd een 'zorgekindje' blijven ... veelvuldig tectyleren & bijhouden !!
Qua plaatwerk is helaas ook mijn ervaring dat dit veel eerder begint te roesten dan origineel (heb ik met 'nieuwe' portieren).
Ik heb de dorpels gelast en die hebben sneller weer last van roest dan de achterschermen die ik er met carrosserie-lijm op heb gelijmd ...

Denk niet dat je kunt stellen dat er slecht werk is geleverd, maar ze hadden dit wel vantevoren moeten mededelen .. echter gaat men er vaak vanuit dat je maar een jaar of 2 tot 3 met een auto rijdt !!

Mvg Erik
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”