Wat is er aan de hand? Nou heel simpel, naast de Volvo’s die ik heb gereden, heb ik al 9 jaar lang een Toyota MR2 uit 1986. Die heb ik 5,5 jaar geleden laten restaureren door de Toyotadealer. De motor is volledig gereviseerd. En de carroserie is voorzien van 4 nieuwe schermen en verder volledig roestvrij gemaakt alvoren de auto geheel over te spuiten. Nu heb ik de auto hoofdzakelijk zomers gebruikt voor plezier ritjes en meetings van de MR2club. Sinds begin dit jaar gebruik ik de auto weer dagelijks.
Nu heb ik een problem met de auto. Probleem is roest: 3 jaar na de restauratie begon er weer roest zichtbaar te worden op de naden bij de dorpels en onder de achterbumper waar de nieuwe achterschermen zijn vast gelast. En aan de voorkant onder de voorbumper waar de 2 keienvangers aan elkaar zitten. De voorkant zou steenslag zijn en de rest is onder garantie verholpen. Nu weer 2 jaar later is er weer roest op die zelfde plekken...
Ben wederom naar de Toyotadealer en het schadeherstelbedrijf gegaan om verhaal te halen. Nu zeggen beide partijen het volgende: daar waar gelast is komt het omdat het metaal op metaal is, kan wat lucht/water tussen komen, omdat het moeilijk te lassen is. Waardoor het roest, volgens het schadeherstelbedrijf.
De dealer geeft aan dat het aan het kwalliteit van het plaatwerk ligt. Dat gaat gewoon niet zo lang meer mee als het orrigineel. (maar het verschil tussen 16 jaar en 3 jaar is wel erg groot vind ik…) De kwalliteit is slecht omdat er veel koolstof in het materiaal zit (het vervangingsplaatwerk is door Toyota geproduceerd ten tijde van productie van de auto, 84-89). Gevolg is: het materiaal slecht te lassen en lakken/behandelen. Dat is wat de Importeur zegt aldus de Dealer.
Het komt er dus op neer dat ik om de 2 a 3 jaar de plekken moet (laten) bijwerken... Maar dat vind ik persoonlijk niet de bedoeling. Ik heb destijds op advies van de Toyotadealer gekozen voor complete nieuwe schermen omdat dat de lange termijn oplossing was.
Iemand ervaring met ditzelfde? Is dit bij alle restauraties zo of wordt me gewoon een smoes op de mouw gespeld omdat ze niet willen toegeven dat ze slecht werk hebben geleverd. Lijkt me dat er hier toch ook redelijk wat gerestaureerde Volvo’s rondrijden.
In ieder geval is voor mij het plezier aan de MR2 helemaal weg...
