Van het ministerie heb ik nog geen antwoord gehad maar het volgende forumlid wel:
Ik kwam dit weer tegen op Forum autmaxx.
De "nieuwe" regels per 1 mei waren mij al langer bekend, zo ook deze regel. Ik heb daarop gelijk de vraag om opheldering gesteld aan Postbus 51. Zij hebben de vraag neergelegd bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Vraag:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door automaxx magazine
Burgervraag:
Vanaf 1 mei 2009 mogen lichtarmaturen van voertuigen alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Geldt dit voor alle voertuigen of alleen voor voertuigen die vanaf deze datum op kenteken worden gezet?
Antwoord:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministerie van verkeer en waterstaat
Niet de datum van 1 mei 2009 is hiervoor bepalend, maar 1 januari 2007. Voertuigen die vóór 1 januari 2007 op kenteken zijn gezet hoeven hieraan niet te voldoen. Voor voertuigen die na 31 december 2006 op kenteken zijn gezet gelden de eisen wel. Het is correct dat de keuringseisen per 1 mei 2009 in genoemde zin worden aangepast, maar de verplichting om voor xenonlampen een speciaal daarvoor bestemd armatuur te hebben geldt in feite al sinds 1 januari 2007.
Met andere woorden, er verandert helemaal niets. De regel heeft alleen betrekking op keuringseisen. Bij auto's die voor 1 januari 2007 zijn gekentekend mag er nog steeds xenon aftermarket worden ingebouwd.
xenon na 1 mei
-
- 5th Gear member
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
-
- 1st Gear member
http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/a ... seisen.htm
Hoeven we niet meer te discussieren over wie gelijk heeft
- hadico
- 5th Gear member
Uiteraard geldt dat het voertuig altijd (dus ongeacht wanneer het voertuig voor het eerst in gebruik genomen is) moet voldoen aan de overige eisen die gesteld zijn aan verlichting in de permanente eisen van de Regeling Voertuigen, zoals afstelling, werking en kleur. Bovendien moet de codering van de lichtarmaturen in overeenstemming zijn met de voor dat armatuur bestemde licht. Voor dimlichten met xenonlampen betekent dit dat in het koplampglas de code D, samen met de code R en/of C voor moet komen
De controle op de aanwezigheid van de niveauregeling en de juiste codering van de lichtarmaturen vindt dus niet plaats tijdens een APK, maar kan wel worden gecontroleerd bij de (her-)afgifte van een kentekenbewijs of onderweg door de politie.
Dat laatste zinnetje is ook wel aardig ben benieuwd wat ze met een verkeerscontrole gaan doen.
De controle op de aanwezigheid van de niveauregeling en de juiste codering van de lichtarmaturen vindt dus niet plaats tijdens een APK, maar kan wel worden gecontroleerd bij de (her-)afgifte van een kentekenbewijs of onderweg door de politie.
Dat laatste zinnetje is ook wel aardig ben benieuwd wat ze met een verkeerscontrole gaan doen.
- Henriëtte
- 7th Gear member
Kennis van mij is al van de weg af geplukt met zijn auto(geen Volvo) met xenon verlichting. Politie controleerde wel degelijk welke code er in zijn koplampunits stonden. Hij had geluk, kwam er vanaf met een waarschuwing, volgende keer wel boete.
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Contacteer:
zou dus ook voor motoren gelden;
ik zie het al, een koplampwasinstallatie op m'n Harley....
apk hebben we gelukkig niets mee
-
- 5th Gear member
Waar het in deze om ging is dat niet de RDW de regeltjes opstelt maar het ministerie van verkeer en waterstaat, en aangezien de APK keuring een afwijkende interpretatie had van de regel omtrent xenon verlichting is de vraag neergelegd bij het Ministerie.remco747 schreef:http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/a ... seisen.htm
Deze zegt dus dat Xenon aftermarket gewoon mag in een auto die voor 1 januari 2007 op kenteken gezet is, daarbij hoeft geen rekening gehouden te worden met coderingen op de lampunit.
Als ik de regel van de RDW terug ga lezen dan staat er dus precies het tegenovergestelde.
Maar verder laat ik het hier lekker bij, er is al genoeg over te doen geweest en we kunnen er wel over blijven lullen ( we lijken wel een stel ouwe wijven).

(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
- FrankS60
- 5th Gear member
Ideaal, kun je ook gelijk de vliegjes van je tanden af sproeien als je weer lachend hebt rondgereden!ps-amazon schreef:zou dus ook voor motoren gelden;
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -