Weerstand bobine

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Jordos
3rd Gear member

Om de bobine niet te beschadigen zit er een weerstand voor. Nu ben ik benieuwd waar die precies zit, want met de nieuwe flamethrower bobine heb je die weerstand eigenlijk niet meer nodig.
Ik heb een foto gemaakt.
Afbeelding
Volgens het handboek zit de weerstand in dat witte blokje waar 4 stekkertjes aanzitten. Het heeft ook als doel de spanning af te sluiten als je te lang je contact aan laat staan.
Kan iemand me dan vertellen wat dat buisje met groene draadje is? Het lijkt een condensator, maar dat lijkt me een vreemde plek, of hoe zit dit?
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Iroll
6th Gear member

Ik denk dat het ronde busje een radio ontstoorder is.
Jordos
3rd Gear member

Radio ontstoorder?
Iroll
6th Gear member

De oude bobine's kunnen interferen met de radio ontvangst. Dan hoor je als het ware de motor toeren draaien via de speakers, erg irritant geluid. Kan ook gebeuren als er niet goed afgeschermde bougie kabels gebruikt zijn. Moderne bobine's en bougiekabels zijn afgeschermd zodat ze geen radiogolven kunnen uitstralen. Vroeger zetten ze er dus zo'n ontstoorder tussen. En ik vermoed dus dat het zo'n ontstoorder is. Kan je dus verwijderen net als de weerstand. De weerstand van de bobine moet 3ohm zijn, zonder weerstand (ingebouwd of extern) is het 1,5ohm. Geeft de bobine dus 1,5ohm dan moet er een externe weerstand tussen gezet worden om de weerstand op 3ohm te krijgen.
ferdy
4th Gear member

Je spanning zal nooit afgesloten worden als je contact te lang aan laat staan. De weerstand is een voorschakelweerstand, de bruine draad zit aangesloten op je startmotor. Zodat de weerstand tijdens het starten wordt omzeilt, wanneer je motor aanslaat draait de dynamo en stijgt de spanning van 12 volt naar 14.4 volt, de weerstand maakt hier effectief weer 12 volt van.
Jordos
3rd Gear member

Ha Iroll, bedankt voor de uitleg. Volgens de handleiding van de bobine heeft de bobine geen extra, externe, weerstand nodig en zou die dus eigenlijk verwijderd moeten worden.

Ferdy, dat verhaal stond in de manual. Er zit denk ik een relais in die na verloop van tijd een schakelaar open zet. Dat de stroom tijdens het starten de weerstand ontwijkt wist ik ja.

Zou ik de weerstand willen 'verwijderen', is het voldoende om de gele draad rechts van de weerstand direct op de bobine aan te sluiten en de rest af te tapen? (weet iemand wat de blauwe draad rechts doet?)
Iroll
6th Gear member

Ik durf het niet te zeggen. Als ik jou was zou ik het even nakijken in het bedradingsschema wat welke draad doet.
ferdy
4th Gear member

Jordos schreef: Ferdy, dat verhaal stond in de manual. Er zit denk ik een relais in die na verloop van tijd een schakelaar open zet. Dat de stroom tijdens het starten de weerstand ontwijkt wist ik ja.

Zou ik de weerstand willen 'verwijderen', is het voldoende om de gele draad rechts van de weerstand direct op de bobine aan te sluiten en de rest af te tapen? (weet iemand wat de blauwe draad rechts doet?)
Hallo, er zit 100% zeker geen schakelaar in het is een opgespannen draad, haal hem maar eens los dan kan je er via de onderkant in kijken. Die blauwe draad kan van je LPG installatie zijn, ze schijnen die wel vaker bij de bobine weg te pakken. Je kunt de bruine en de gele draad bij de bobine kant los halen en de blauwe en gele draad aan rechterkant direct aansluiten op de + van je bobine.

Heeft die bobine verder nog voordelen? Het lijkt me dat een extreem hoge voltage bobine alleen maar meer doorslag geeft via de bougiekabels.
Trucker
6th Gear member
Contacteer:

Hier is meer info over de bobine met voorschakel weerstand,
http://www.dikketoeters.nl/content/faq/ ... obine.html
Gr Trucker

Volvo V40 D2 R-Design

Volvo C30 2.0 Momentum R-Design
Volvo V70,
Volvo V40,
Volvo 340 GL,
Golf diesel,
Dutsun sunny 120Y,
Mazda 818,
Mazda 1300
Iroll
6th Gear member

Heeft die bobine verder nog voordelen? Het lijkt me dat een extreem hoge voltage bobine alleen maar meer doorslag geeft via de bougiekabels.
Met goede kabels is dat geen probleem. De flamethrower claimt snellere verbranding door de grotere vonk, je kan de contactpunten van de bougie's eentiende van een mm verder uit elkaar zetten (0,9 ipv 0,8mm). Wat ik merkte is dat de motor sneller en soepeler start toen ik de flame gemonteerd had en mooier stationair loopt. Verder heb ik het idee dat de motor sneller reageerd op het gaspedaal, maar dat kan ook verbeelding zijn. Een nadeel kan zijn dat de contactpunten sneller inbranden, daarom zou ik hem alleen inbouwen icm een electronische ontsteking.
Jordos
3rd Gear member

Oke Ferdy, ik geloof je :) Bedankt voor de uitleg, ik ga dat eens proberen. Dat je de contactpunten iets verder uit elkaar kunt zetten wist ik niet, ook proberen.
Hij liep al wel meteen wat beter met deze bobine erin.
Jordos
3rd Gear member

Op dat tonnetje staat overigens "MTA - 0,5 μF"
ferdy
4th Gear member

Iroll schreef:
zetten (0,9 ipv 0,8mm). Wat ik merkte is dat de motor sneller en soepeler start toen ik de flame gemonteerd had en mooier stationair loopt. Verder heb ik het idee dat de motor sneller reageerd op het gaspedaal, maar dat kan ook verbeelding zijn. Een nadeel kan zijn dat de contactpunten sneller inbranden, daarom zou ik hem alleen inbouwen icm een electronische ontsteking.
Zelfs de 123 ignition laat nog te wensen over, om een ideale vonk te krijgen dien je zaken als dwell- en vonktijd in te stellen en dat is voor iedere bobine weer anders. Mijn b30 6 cilinder loopt met ontsteking via motormanagment mooier dan met de 123 ignition. De auto rijdt heerlijk soepel,
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”