Beste mensen,
Wie kan mij advies geven bij het volgende probleem?
Volvo V70 2.5 TDI bj. 2001. Als ik de auto start, climatcontrol aan staat en ik zet de temperatuurschakelaar op bijv 20 graden blaast de airco eerst koude lucht. Na een minuut of 10 stopt ie ermee en komt er lucht binnen die gelijk is aan de buitenluchttemperatuur. Opvallend is dat het toerental dan bij stationair oploopt naar ca. 12 toeren. Zet ik dan de airco uit (manual) dan zakt het toerental weer naar ca. 800 toeren.
De aircovloeistof heb ik onlangs laten bijvullen. Er vormt zich geen ijs op de aircopomp bij de leiding, dus de anti-ijssensor lijkt het niet te zijn.
De sensor in het interieur reageert ook normaal. Als de temperatuur die ingesteld is niet wordt gehaald slaat de fan aan en blaast flink lucht naar binnen.....alleen die lucht is niet gekoeld dus de fan blijft maar blazen.
Iemand een idee hoe dit kan worden opgelost?
Groeten,
BoJo
Airco defect?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 17:38
- Locatie: brabant
hoi bojo
dat is de bekende luchtspleet die afgesteld dient te worden hadden ze toch wel mogen inspecteren voor ze je systeem hebben gevuld want het is een veel voorkomend gebrek
mocht je er niet aan uitkomen geef maar een persoonlijke mail voor info of anders ben ik wel bereid om het voor je te doen
gr
martin
dat is de bekende luchtspleet die afgesteld dient te worden hadden ze toch wel mogen inspecteren voor ze je systeem hebben gevuld want het is een veel voorkomend gebrek
mocht je er niet aan uitkomen geef maar een persoonlijke mail voor info of anders ben ik wel bereid om het voor je te doen
gr
martin
Martin, als je dat dan doet, maak er dan ook even een fotoreportage van + uitlegmarwess schreef:bekende luchtspleet die afgesteld dient te worden
anders ben ik wel bereid om het voor je te doen
gr
martin
Daar kunnen we allemaal wat van leren.

Of wil je het kunstje in eigen huis houden.
- Depom
- 2nd Gear member
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 27.04.2009 - 23:40
- Locatie: arnhem
Zo is het maar net!AlexV70 schreef:Martin, als je dat dan doet, maak er dan ook even een fotoreportage van + uitlegmarwess schreef:bekende luchtspleet die afgesteld dient te worden
anders ben ik wel bereid om het voor je te doen
gr
martin
Daar kunnen we allemaal wat van leren.![]()
Of wil je het kunstje in eigen huis houden.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 17:38
- Locatie: brabant
hoi alex foto`s kan ik maken en uileg geven ook maar gezien de ruimte die je heb daar past niet eens een camera tussen hihi,belangrijk is het stukje speciaal gereedschap om de koppeling los te krijgen (ga aub niet met schroevendraaiers wringen dat breng ernstige schade toe)
gr
martin
gr
martin
Je moet er toch ook bij met je handen? Dan kan je er ook een camera tussen en anders van boven af.
Over speciaal gereedschap heb ik een uitgesproken mening.
Soms kan het niet anders, maar meestal is daar nog wel uit te komen.
Waarschijnlijk heb je er een trekker voor nodig, die zijn soms eenvoudig zelf te maken.
Of is er één eenvoudig iets aan te passen.
Hoe ziet dat stukje speciaal gereedschap er dan uit? Foto?
Hoe meet je de luchtspleet?
Hoe repareer je het dan?

Over speciaal gereedschap heb ik een uitgesproken mening.
Soms kan het niet anders, maar meestal is daar nog wel uit te komen.
Waarschijnlijk heb je er een trekker voor nodig, die zijn soms eenvoudig zelf te maken.
Of is er één eenvoudig iets aan te passen.
Hoe ziet dat stukje speciaal gereedschap er dan uit? Foto?
Hoe meet je de luchtspleet?
Hoe repareer je het dan?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 17:38
- Locatie: brabant
hoi alex
die discussie over gereedschap heb ik geloof ik al eens gevoerd met jou en ben daarmee gestopt. Als alles zo eenvoudig te maken is,waarom heb je het dan al niet gemaakt ja inderdaad je heb een trekker nodig anders zou je je koppelingsplaat krom te trekken
luchtspleet is te meten met een voelermaat dat weet iedereen die een beetje technisch opgeleid is lijkt mij net als bij kleppenstellen
met vriendelijke groet
martin
die discussie over gereedschap heb ik geloof ik al eens gevoerd met jou en ben daarmee gestopt. Als alles zo eenvoudig te maken is,waarom heb je het dan al niet gemaakt ja inderdaad je heb een trekker nodig anders zou je je koppelingsplaat krom te trekken
luchtspleet is te meten met een voelermaat dat weet iedereen die een beetje technisch opgeleid is lijkt mij net als bij kleppenstellen
met vriendelijke groet
martin
Ik vind het jammer dat je er zo over denkt.
Maar probeer dan niet mensen van dit forum naar je toe te lokken.
In het land der blinden is éénoog koning en ik kan mij niet aan de indruk ontrekken dat jij hier daar mee bezig bent.
Succes met het zaken doen. :?
Maar probeer dan niet mensen van dit forum naar je toe te lokken.
In het land der blinden is éénoog koning en ik kan mij niet aan de indruk ontrekken dat jij hier daar mee bezig bent.
Succes met het zaken doen. :?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 17:38
- Locatie: brabant
ik kan er weinig aan toevoegen hoor ik ga geen reportages maken van me hobby maar alex als je niet weet waar je mee bezig ben moet je aan zo`n klusje ook niet beginnen,soms moet de pomp los gemaakt worden dus het gehele subframe moet los en als je dat nooit gedaan heb moet je er ook niet aan beginnen tuurlijk is alles te leren maar niet via een forum alles op papier zetten dat gaat gewoonweg niet
ik zal je uitnodigen op het moment dat ik een klusje heb aan een koppeling mag je naar me toe komen en kun je het met eigen ogen ervaren wat het werk inhoud
wat betreft het lokken waar jij het over heb, ik heb werk genoeg,dit is voor mij hobby en je bent niet verplicht naar mij te komen. ik ben hier om de mensen te helpen en de kosten te drukken ik weet ook wat een dealer vraagt,heb ook bij een dealer gewerkt
Als ik zou weten hoe je een foto hierop krijg zal ik je de set laten zien die je ervoor nodig heb
met vriendelijke groet
martin
ik zal je uitnodigen op het moment dat ik een klusje heb aan een koppeling mag je naar me toe komen en kun je het met eigen ogen ervaren wat het werk inhoud
wat betreft het lokken waar jij het over heb, ik heb werk genoeg,dit is voor mij hobby en je bent niet verplicht naar mij te komen. ik ben hier om de mensen te helpen en de kosten te drukken ik weet ook wat een dealer vraagt,heb ook bij een dealer gewerkt
Als ik zou weten hoe je een foto hierop krijg zal ik je de set laten zien die je ervoor nodig heb
met vriendelijke groet
martin
Tuurlijk wel, dat is nu juist het leuke aan een hobby.marwess schreef:ik kan er weinig aan toevoegen hoor ik ga geen reportages maken van me hobby maar alex als je niet weet waar je mee bezig ben moet je aan zo`n klusje ook niet beginnen,soms moet de pomp los gemaakt worden dus het gehele subframe moet los en als je dat nooit gedaan heb moet je er ook niet aan beginnen tuurlijk is alles te leren maar niet via een forum alles op papier zetten dat gaat gewoonweg niet

Zo als hier bijvoorbeeld onder handleidingen:
klepspeling controleren
cilinderkop revisie
Er zijn er nog wel meer…………………:P
Deze staat er sinds vandaag:
distributieriem vervangen
Dus ik zou niet weten waarom een subframe los halen een probleem zou worden.
Onderschat je mede forumleden niet, er zijn een hoop sleutelaars hier.
Volgens mij is een forum bedoeld voor het delen van informatie.
Als je een keer preview doet, zie je ook Attahment Toevoegenmarwess schreef:Als ik zou weten hoe je een foto hierop krijg zal ik je de set laten zien die je ervoor nodig heb
en dmv van bladeren kan je een (kleine) foto toevoegen.
It's so simple
- denkweb
- 4th Gear member
- Berichten: 810
- Lid geworden op: 04.08.2007 - 10:27
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Ik heb wat foto's van het vervangen van mijn aircopomp, vorige week.
Mocht iemand interesse hebben om een defecte pomp (lager versleten) open te halen, de mijne ligt in Uden klaar om af te halen!
De foto's zijn geen hoogtepuntjes, maar had vieze handjes
De pomp vervangen is geen klusje voor thuis. Immers, het systeem dient gecontroleerd en afgevuld te worden. In sommige gevallen is spoelen nodig (vuil in systeem), bijv. als een eerdere pomp zonder reden lijkt te zijn stuk gelopen. Onvoldoende smering en teveel of te weinig koelmiddel zijn veelvoorkomende oorzaken.
Voordeel van de S80 is dat er net iets meer ruimte rond de pomp is als bij de S60 en V70; 1 kant van het subframe loshalen is voldoende om ruimte te maken en de pomp te wisselen. Verder alleen de bodembeschermplaten los hoeven halen, zelfs de bumper kon blijven zitten.
link naar de foto's!
Mocht iemand interesse hebben om een defecte pomp (lager versleten) open te halen, de mijne ligt in Uden klaar om af te halen!
De foto's zijn geen hoogtepuntjes, maar had vieze handjes

De pomp vervangen is geen klusje voor thuis. Immers, het systeem dient gecontroleerd en afgevuld te worden. In sommige gevallen is spoelen nodig (vuil in systeem), bijv. als een eerdere pomp zonder reden lijkt te zijn stuk gelopen. Onvoldoende smering en teveel of te weinig koelmiddel zijn veelvoorkomende oorzaken.
Voordeel van de S80 is dat er net iets meer ruimte rond de pomp is als bij de S60 en V70; 1 kant van het subframe loshalen is voldoende om ruimte te maken en de pomp te wisselen. Verder alleen de bodembeschermplaten los hoeven halen, zelfs de bumper kon blijven zitten.
link naar de foto's!
Peugeot 305 rood | NH-57-KV | verkocht en inmiddels vernietigd
Volvo 360 2.0 wit | RV-10-BB | 360-cup donor geworden
Volvo 440 1.8 rood | YJ-75-JP | verkocht en inmiddels vernietigd
Ford Fiesta rood | FR-BF-72 | verkocht en week later total loss na ongeval
Volvo 850 GLT groen | FS-GZ-98 | total loss na ongeval
Volvo 850 TDI Blauw | PL-LB-65 | verkocht
Volkswagen Polo 1.6 rood | SL-JL-94 | verkocht
Volvo S80 2.4 170pk wit | 34-DX-RS | actueel
Volvo 360 2.0 wit | RV-10-BB | 360-cup donor geworden
Volvo 440 1.8 rood | YJ-75-JP | verkocht en inmiddels vernietigd
Ford Fiesta rood | FR-BF-72 | verkocht en week later total loss na ongeval
Volvo 850 GLT groen | FS-GZ-98 | total loss na ongeval
Volvo 850 TDI Blauw | PL-LB-65 | verkocht
Volkswagen Polo 1.6 rood | SL-JL-94 | verkocht
Volvo S80 2.4 170pk wit | 34-DX-RS | actueel
- denkweb
- 4th Gear member
- Berichten: 810
- Lid geworden op: 04.08.2007 - 10:27
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Meer een duwtje richting faillisement.AlexV70 schreef:Toch mooie foto's.![]()
Is het je werk of hobby?

Nee, ditmaal was het echt naar de aircospecialist maar er zelf een handje helpen. Dit is namelijk niet alleen goed voor het tarief, maar ook voor je eigen kennis. Je leert je auto zo snel een beetje kennen. En tussendoor ook nog wat tijd om naar andere zaken te kijken.
Ik werk als hoofd alarmcentrale bij het grootste bergingsbedrijf van Nederland en stuur de mensen aan die de aansturing van de afsleep van vanalles wat stil komt te staan in de provincies Gelderland en Utrecht regelen. En zelf mag ik ook graag dit werk verrichten. Daarnaast heb ik mijzelf enigszins toegelegd op het openmaken van auto's. Altijd weer een leuke uitdaging.
Airco-storing verholpen:
Klik op deze foto voor een impressie van mijn werk!
Peugeot 305 rood | NH-57-KV | verkocht en inmiddels vernietigd
Volvo 360 2.0 wit | RV-10-BB | 360-cup donor geworden
Volvo 440 1.8 rood | YJ-75-JP | verkocht en inmiddels vernietigd
Ford Fiesta rood | FR-BF-72 | verkocht en week later total loss na ongeval
Volvo 850 GLT groen | FS-GZ-98 | total loss na ongeval
Volvo 850 TDI Blauw | PL-LB-65 | verkocht
Volkswagen Polo 1.6 rood | SL-JL-94 | verkocht
Volvo S80 2.4 170pk wit | 34-DX-RS | actueel
Volvo 360 2.0 wit | RV-10-BB | 360-cup donor geworden
Volvo 440 1.8 rood | YJ-75-JP | verkocht en inmiddels vernietigd
Ford Fiesta rood | FR-BF-72 | verkocht en week later total loss na ongeval
Volvo 850 GLT groen | FS-GZ-98 | total loss na ongeval
Volvo 850 TDI Blauw | PL-LB-65 | verkocht
Volkswagen Polo 1.6 rood | SL-JL-94 | verkocht
Volvo S80 2.4 170pk wit | 34-DX-RS | actueel
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37
In dit bericht heb ik een handleiding + bouwtekening van het speciaalgereedschap beschreven:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=30652
Groet,
jan
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=30652
Groet,
jan
Jan, TOP.Pikantje schreef:In dit bericht heb ik een handleiding + bouwtekening van het speciaalgereedschap beschreven:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=30652
Groet,
jan
Dit is nu delen van informatie. =D>