Er zou alleen miniscuul vuil achter moeten blijven wat in de porieën van de lak achterblijft.
Je lak polijsten met commandant (mishandelen noem ik dat) is niet echt aan te bevel omdat de slijp korrels in commandant niet oplossen.
Als je een andere polish of compound zou gebruiken zoals de CGC serie van Chemical Guys of Meguiars ben je beter af.
Hierin zitten abbresives die oplossen en geen verdereschade aanrichten op je lak waar commandant maar door en door blijft gaan met schuren.
Je kunt rustig 1x per jaar je auto behandelen met een machine zolang je maar geen commandant gebruikt.
Je haalt per polijst beurt ongeveer 10 micron weg net hoe diep de krasjes zitten.
Het veiligste is om dit met een excentrische machine te doen want met een rotary kun je snel iets verkeerd doen.
Als je toch een rotary zou gebruik bewerk de lak dan na met een excenrische machine om de buffer trails en hologrammen weer te verwijderen.
Als ik je iets zou mogen aanbevelen is dat toch wel de CGC 1,2,3 serie van Chemical Guys.
Ik gebruik deze zelf ook nadat ik eerst de polijst middelen van Meguiars gebruikte.
Het nadeel van de Meguiars varianten vind ik dat het zo stoft (weinig oliën etc) en snel opdroogt, met de CGC serie kun je langer werken (ook in de zon).
Daarnaast is de CGC serie aantrekkelijker geprijst.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt, zoniet hoor ik het graag