Dubbele gasklep / smoorklep B30

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Jordos
3rd Gear member

hadico schreef:Smoorklep,gasklep geef em maar een naam maar de B30 had soms nog een extra smoorklep voor de carburator in het spruitstuk, aan jou reactie te horen zit deze er niet op, deze typen waren wat gevoeliger voor pingelen.
Ik moest ineens weer aan deze reactie denken (in dit topic), want ik heb dus wel degelijk die klep die hadico bedoelt. Volgens het handboek is die bedoeld om het mengsel op te warmen. Geef je niet veel gas, dan is deze klep dicht en moet het mengsel een langere afstand afleggen, waar het opgewarmd wordt door het uitlaatspruitstuk. Naarmate je meer gas geeft, gaat deze klep verder open en kan het mengsel direct naar de motor stromen.
Ik vroeg me af hoeveel zin dat hele opwarmen nu heeft. Ik dacht altijd dat een mengsel juist niet te warm moest zijn (intercooler). Heeft het zin / voordeel deze klep altijd open te laten, maw buiten werking te stellen?

En daarbij, kan het zijn dat ik een Amerikaans exemplaar heb? Ik dacht dat dit typisch iets voor Amerikaanse emissiewaarden was bedoeld. Ik heb ook richtingverklikkers aan de zijspatboorden, maar die kunnen later zijn ingebouwd.
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Iroll
6th Gear member

Dat dubbele gasklep systeem staat niet best bekend, beter om een inlaatspruitstuk op de kop te tikken zonder. Hij zal daardoor beter lopen. Het idee erachter is dat als je weinig toeren maakt het benzine/lucht mengsel weinig snelheid heeft en daardoor kan de benzine condenseren in de inlaatspr.stuk. Bij hogere toeren is de snelheid van het mengsel groter en wordt het goed gemengd. Door het te verwarmen kan het moeilijker condenseren. Wat warmte betreft maakt het niet uit bij lage toeren, koudere lucht heeft meer invloed als je het vermogen aanspreekt. Bij de B30 zuig je sowieso de lucht aan vanuit de motorruimte, die is daar al warm. Of zit er toch een buis naar de grille vanaf het luchtfilter?
Jordos
3rd Gear member

Oh dus dat is het idee. Het klinkt wel mooi, maar werkt dus niet zo goed? Zal ik dan beginnen met die klep open te zetten, zodat het mengsel de kortste weg kan nemen?

Er loopt inderdaad een slang van de voorkant van de motorruimte naar het luchtfilterhuis. Daar tussenin zit een klein huis met een klep die bepaalt of de lucht van voren komt, of van onderen (een gat). Die klep zit standaard op "lucht van onder" en ik kan hem iets openduwen met mijn vingers, maar veert vanzelf terug. Aan de klep zit een armpje dat weer is verbonden met een koperkleurige pin die vlak boven het filter terechtkomt. Lijkt mij een temperatuurmeter.
ferdy
4th Gear member

Die klep is een luchtthermostaat zodat je b30 motor altijd ongeveer dezelfde luchttemperatuur aanzuigt. De afstelling van je carburateurs is namelijk afhankelijk van de MAT (manifold airflow temperature). Vandaar dat volvo deze erop gebouwd heeft. Daarnaast is die opwarmklep overbodig zoals IROLL al zei, en met LPG doet hij al helemaal niets. Want LPG condenseert niet bij kamer temperatuur en ~ atmosferische druk.
Jordos
3rd Gear member

Ja, dat dacht ik al. Is die klep te controleren door bv een fohn erop te zetten?
Ik zet die opwarmklep dan open, met een slangenklem oid.

Bedankt voor de info :)
Iroll
6th Gear member

Als je motor warm wordt gaat de luchttermostaat openen om meer koude lucht in te halen. Met koude motor zal die dus op "lucht van onder" staan. Met een fohn moet het mogelijk zijn om dat te controleren. Goed warm stoken en dan moet je de klep zien bewegen.
Jordos
3rd Gear member

Hij werkt :)
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”