Dag allemaal,
Ik heb sinds vorig jaar een Volvo S60 2.4 bezine (bj 2003). Ik heb sinds oktober een LGP installatie in laten bouwen. Kilometerteller staat inmiddels op 62.000km.
Ik lees met veel plezier de vele topics die voorbij komen.
Helaas heb ik het antwoord op mijn vraag niet kunnen vinden.
Misschien weet een van jullie hier een antwoord op:
Sinds paar maanden hoor ik bij optrekken een tik thv de aandrijfas. Ik kan het zelfs voelen. Als ik in z'n 1e versnelling rij en geef beetje gas hoor ik de tik, laat ik het gas ineens los hoor ik weer. Het geluid lijkt of je met een stuk ijzer tegen de aandrijfas aan slaat. (net of er een speling in de aandrijfas zit)
Dit hoor je ook als je van 1 naar 2 schakelt of achteruit rijdt. Je hoort dit geluid niet bij drempels of slecht weg dek. Het is altijd aanwezig, zowel bij koude als warme motor. Als je eenmaal rijdt, hoor je niks meer.
Moeg.
getik bij wegrijden
- aertssenhjc
- 5th Gear member
- Berichten: 1610
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
- Locatie: omg. Bergen op Zoom
Dit is een bekend fenomeen. Dit heet vertanding van de aandrijfas. Enige remedie is aandrijfas(en) vernieuwen.
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Als je iemand op kosten wil jagen wel.aertssenhjc schreef:Dit is een bekend fenomeen. Dit heet vertanding van de aandrijfas. Enige remedie is aandrijfas(en) vernieuwen.
Lees hier even: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=7050
Voor de goedkopere oplossingen

- aertssenhjc
- 5th Gear member
- Berichten: 1610
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
- Locatie: omg. Bergen op Zoom
je bedoeld lock-tite? dit is een patch-middeltje. helpt geen moer. de tik komt vanuit de aanhechting van de aandrijfas en de bak. dit is een geheel van de as. Dus moet in zijn geheel vervangen worden. Advies van huijsmans steenbergen, Dealer Roosendaal en auto-rima) allemaal experts. dus als ik van drie kanten exacte hetzelfde hoor, twijfel ik er niet meer aan.
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Misschien even lezen, er staan meerdere oplossingen. Met goed resultaat.
Ook mijn ervaring.....
Mede gezien de genoemde km-stand heb ik twijfels bij de door jouw geadviseerde (dure) oplossing.
Hierdoor krijg ik ook twijfels bij de door jouw genoemde experts, kan het zijn dat ze wat anders bedoelen?
Ik zeg niet dat het niet voorkomt, maar dat zijn uitzonderingen, bij genoemde klacht.
Maar het lijkt mij sowieso verstandig eerst de goedkope oplossing aan de hand te doen.
Naar duur kan altijd nog...
toch?
Ook mijn ervaring.....
Mede gezien de genoemde km-stand heb ik twijfels bij de door jouw geadviseerde (dure) oplossing.
Hierdoor krijg ik ook twijfels bij de door jouw genoemde experts, kan het zijn dat ze wat anders bedoelen?
Ik zeg niet dat het niet voorkomt, maar dat zijn uitzonderingen, bij genoemde klacht.
Maar het lijkt mij sowieso verstandig eerst de goedkope oplossing aan de hand te doen.
Naar duur kan altijd nog...

- aertssenhjc
- 5th Gear member
- Berichten: 1610
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
- Locatie: omg. Bergen op Zoom
Ik heb zelf een Km stand van 244.000. dat is een heel verschil met 100.000, helemaal mee eens. (vandaar het advies van de experts)
Ik ben het ook eens met je als het gaat om eerst goedkope en dan pas het dure. ik heb alleen de ervaring met zulke "reparaties" dat ze uiteindelijk toch "the full monty" moeten gaan vervangen.
en zoals ik al zei....dit is alleen mijn ervaring. andere oplossingen zijn idd meer dan welkom.
Ik ben het ook eens met je als het gaat om eerst goedkope en dan pas het dure. ik heb alleen de ervaring met zulke "reparaties" dat ze uiteindelijk toch "the full monty" moeten gaan vervangen.
en zoals ik al zei....dit is alleen mijn ervaring. andere oplossingen zijn idd meer dan welkom.
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
- olav
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
- Locatie: Midden Brabant
Ik had precies hetzelfde en dacht aan verslten remmen. Volgens de dealer betrof het de aandrijfas, en het typische is dat het na de beurt bij de dealer zonder daar opdracht toe te hebben gegeven weer verdwenen is. Of zij er iets aan gedaan hebben of niet, geen idee, maar het kon volgens hen verder weinig kwaad.
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik denk dat dit advies komt van een dealer die graag wil verdienen. Het verlijmen van de as is weldegelijk een goede oplossing. Bij mij heeft het in elk geval 80.000 km stand gehouden. Toen heb ik de auto weggedaan zonder tikkende aandrijfas. Dus iets minder stellige adviezen als je niet zeker bent van het advies kan geen kwaad.aertssenhjc schreef:je bedoeld lock-tite? dit is een patch-middeltje. helpt geen moer. de tik komt vanuit de aanhechting van de aandrijfas en de bak. dit is een geheel van de as. Dus moet in zijn geheel vervangen worden. Advies van huijsmans steenbergen, Dealer Roosendaal en auto-rima) allemaal experts. dus als ik van drie kanten exacte hetzelfde hoor, twijfel ik er niet meer aan.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- aertssenhjc
- 5th Gear member
- Berichten: 1610
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
- Locatie: omg. Bergen op Zoom
Ik denk niet dat je weet waar mijn tik vandaan kwam... die van mij kwam vanuit de bak. niet bij de aanhechting bij het wiel. dit is een groot verschil.
Ze hebben mij het probleem voorgelegd en met woord en beeld laten zien hoe het er bij bij uitzag, en wat eraan moet worden gedaan.
Ik zou zeggen laat Madd eerst even naar een specialist gaan, en laat hem zijn mening hier delen.
Ze hebben mij het probleem voorgelegd en met woord en beeld laten zien hoe het er bij bij uitzag, en wat eraan moet worden gedaan.
Ik zou zeggen laat Madd eerst even naar een specialist gaan, en laat hem zijn mening hier delen.
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
maar dat is niet de standaard tik die bij heel veel V70's van de tweede generatie voorkomt. Lijkt me dat je eerst gaat kijken naar het meest waarschijnlijke.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 11.07.2008 - 09:52
Ik heb de link doorgelezen en het beschrijft exact mijn probleem.
Ik heb 3a 4 maanden terug de centrale bout los gehad. Ik had toen ineens gebonk bij een aandrijfas en na veel zoeken met een maat van mij kwamen we erachter dat de bout los zat. Deze hebben we aangedraaid en hierna was het gebonk weg. Maar een maand later begon dit getik,terwijl de centrale bout nu vast zit. Ik moet zeggen dat beide geluiden veel op elkaar lijken.
Kan ik ergens zo'n gemodificeerd bout kopen? en weet iemand hoe deze heet.
gr.
Ik heb 3a 4 maanden terug de centrale bout los gehad. Ik had toen ineens gebonk bij een aandrijfas en na veel zoeken met een maat van mij kwamen we erachter dat de bout los zat. Deze hebben we aangedraaid en hierna was het gebonk weg. Maar een maand later begon dit getik,terwijl de centrale bout nu vast zit. Ik moet zeggen dat beide geluiden veel op elkaar lijken.
Kan ik ergens zo'n gemodificeerd bout kopen? en weet iemand hoe deze heet.
gr.
Laat over maand of zo ook nog even weten hoe het gaat.madd schreef:Het probleem is opgelost. Vandaag naar de Volvo dealer in Zutphen gebracht en deze hebben de steekas met lock tite vast gelijmd.
Ofwel blijf op dit forum hangen.

Ai, dat is wel weer een hoop geld.madd schreef:ga ik zeker doen. Kostte trouwens 52,- euro.
- s60magic
- 4th Gear member
- Berichten: 819
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 11:08
- Locatie: Drenthe
Ik had het bij mijn vorige S60 ook, bij aanschaf toen 26000km hebben ze hem gelijmd en heb er 80000km meegereden en heb er nooit geen last meer van gehad.
S60 Intro ed 2002
S60 Drivers ed 2007 aut
V60 PIH 2013 m2014
BMW 530i 2018
S60 Drivers ed 2007 aut
V60 PIH 2013 m2014
BMW 530i 2018
- Henkvdz
- 3rd Gear member
- Berichten: 323
- Lid geworden op: 17.01.2008 - 12:33
- Locatie: N-H
Bij mijn S60 zijn de assen al twee keer gelijmd en nu sinds enige weken hoor ik ze weer. Alhoewel ik van Broekhuis Hoogeveen de schriftelijke garantie heb gekregen dat als ze weer gingen tikken, ik altijd terug kon komen, is er één maar: ik moet er 300 km voor omrijden, Diemen>>Hoogeveen.
Hoe komt het nu dat bij de één het lijmen afdoende is en bij de ander e.e.a. diverse keren moet worden herhaald.
Groet Henk
Hoe komt het nu dat bij de één het lijmen afdoende is en bij de ander e.e.a. diverse keren moet worden herhaald.
Groet Henk
XC60, D3, 2013, Black Stone,
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
nauwkeurigheid vd monteur?Henkvdz schreef:Bij mijn S60 zijn de assen al twee keer gelijmd en nu sinds enige weken hoor ik ze weer. Alhoewel ik van Broekhuis Hoogeveen de schriftelijke garantie heb gekregen dat als ze weer gingen tikken, ik altijd terug kon komen, is er één maar: ik moet er 300 km voor omrijden, Diemen>>Hoogeveen.
Hoe komt het nu dat bij de één het lijmen afdoende is en bij de ander e.e.a. diverse keren moet worden herhaald.
Groet Henk
mischien de splinies niet goed ontvet.
geen glans zonder wrijving
- Henkvdz
- 3rd Gear member
- Berichten: 323
- Lid geworden op: 17.01.2008 - 12:33
- Locatie: N-H
Ik heb er de eerste keer bij gestaan en daar is helemaal niets ontvet, de bout er uit, loctite er in, bout er in, uurtje wachten en karren maar.toppertje schreef:nauwkeurigheid vd monteur?Henkvdz schreef:Bij mijn S60 zijn de assen al twee keer gelijmd en nu sinds enige weken hoor ik ze weer. Alhoewel ik van Broekhuis Hoogeveen de schriftelijke garantie heb gekregen dat als ze weer gingen tikken, ik altijd terug kon komen, is er één maar: ik moet er 300 km voor omrijden, Diemen>>Hoogeveen.
Hoe komt het nu dat bij de één het lijmen afdoende is en bij de ander e.e.a. diverse keren moet worden herhaald.
Groet Henk
mischien de splinies niet goed ontvet.
Groet Henk
XC60, D3, 2013, Black Stone,