Carterventilatie controleren

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
mhjvs
2nd Gear member
Berichten: 194
Lid geworden op: 14.03.2007 - 19:57

Wie kan me vertellen hoe ik van mijn V90 de carterventilatie kan controleren of hij niet verstopt zit. Ik heb nl op mijn luchtfilter olie zitten. De V90 heeft ongeveer 205.000 km gelopen. Ik heb het forum al doorgezocht maar niets kunnen vinden over de controle hiervan.
Gebruikersavatar
Michel740Turbo
5th Gear member
Berichten: 1777
Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
Locatie: Brecht
Contacteer:

Er komt altijd wel een beetje olie naar je luchtfilter toe.
Vaak wordt het wat erger als er met de auto ineens meer en langer gereden wordt. Het is gewoon condens dat in de slang is blijven liggen en als dat door meer warm lucht los komt loopt het je filter in.

Je kan altijd even kijken of het naar boren werkt door de slang even los te maken op het blok en kijken of hij schoon is. en als de motor dan draait ruik jet meteen wel of hij door loopt. Vaak als hij versopt is heb je vaak ook olie verbruik en zweten/ lekken van het motorblok door de druk die er in ontstaat.
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
mhjvs
2nd Gear member
Berichten: 194
Lid geworden op: 14.03.2007 - 19:57

Dank voor je uitleg Michel, waar kan ik de slang vinden?
Beneden onder op het blok tussen dynamo en spruitstuk zat een zwarte box op het blok bevestigd met twee slangklemmen.Slim zoals ik was heb deze los gehaald toen de dynamo eraf was. Het resultaat ik kreeg de slangklem er niet goed meer op :-x
Met gevolg dat ie nu lekt als een zeef...
Ga ik van de week nog maar eens kijken hoe ik dit oplos.
Spruitstuk verwijderen?
gershwin
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 17.11.2006 - 21:30

Je kunt de carter ventilatie gemakkelijk controleren. Draai bij draaiende motor voorzichtig de olie vuldop los en leg deze op de opening. Als je nu een beetje aan de gasrol draait, moet de dop op de opening gezogen worden vanwege de onderdruk die in het carter heerst.
Je kunt ook bij warme stationair draaiende motor de peilstok uitnemen en als er binnen een minuut damp uit de opening komt, is het niet in orde!

Succes,
Gershwin
mhjvs
2nd Gear member
Berichten: 194
Lid geworden op: 14.03.2007 - 19:57

Wat kan er dan loos zijn als er damp uit de peilstok opening komt?
Gebruikersavatar
v700r
5th Gear member
Berichten: 1127
Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

mhjvs schreef:. De V90 heeft ongeveer 205.000 km gelopen.
Nieuw dus!
Groeten van Frans.
mhjvs
2nd Gear member
Berichten: 194
Lid geworden op: 14.03.2007 - 19:57

Nee hij is van 1997 :P
v700r schreef:
mhjvs schreef:. De V90 heeft ongeveer 205.000 km gelopen.
Nieuw dus!
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

nou ok niet nieuw meer dan, maar ook zeker niet meer dan net goed en wel ingereden.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
AvdG
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 06.03.2008 - 20:41

Ik was altijd in de veronderstelling dat het carter een zekere overdruk had als gevolg van de hoge druk in de cylinders, maar ik heb er verder geen verstand van. Kan iemand hier iets over melden?
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Carterdruk ontstaat door de neergaande beweging van de zuigers,die wordt afgezogen door de carterventilatie die aangesloten is op de zuigkant van het luchtfilter.
Vanaf het carterventilatiekastje op het motorblok loopt een slang naar de inlaat toe,daartussen zit een zeefje dat verstopt kan zitten.
De truc met de oliedop is een broodje aap verhaal,er heerst geen onderdruk in het kleppendeksel,dus de oliedop kan nooit worden aangezogen.
Als er onderdruk heerst in een motorblok,dan worden de olie afdichtingen en keerringen open gezogen,wat niet de bedoeling is!
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”