Carterventilatie controleren
-
- 2nd Gear member
Wie kan me vertellen hoe ik van mijn V90 de carterventilatie kan controleren of hij niet verstopt zit. Ik heb nl op mijn luchtfilter olie zitten. De V90 heeft ongeveer 205.000 km gelopen. Ik heb het forum al doorgezocht maar niets kunnen vinden over de controle hiervan.
- Michel740Turbo
- 5th Gear member
- Contacteer:
Er komt altijd wel een beetje olie naar je luchtfilter toe.
Vaak wordt het wat erger als er met de auto ineens meer en langer gereden wordt. Het is gewoon condens dat in de slang is blijven liggen en als dat door meer warm lucht los komt loopt het je filter in.
Je kan altijd even kijken of het naar boren werkt door de slang even los te maken op het blok en kijken of hij schoon is. en als de motor dan draait ruik jet meteen wel of hij door loopt. Vaak als hij versopt is heb je vaak ook olie verbruik en zweten/ lekken van het motorblok door de druk die er in ontstaat.
Vaak wordt het wat erger als er met de auto ineens meer en langer gereden wordt. Het is gewoon condens dat in de slang is blijven liggen en als dat door meer warm lucht los komt loopt het je filter in.
Je kan altijd even kijken of het naar boren werkt door de slang even los te maken op het blok en kijken of hij schoon is. en als de motor dan draait ruik jet meteen wel of hij door loopt. Vaak als hij versopt is heb je vaak ook olie verbruik en zweten/ lekken van het motorblok door de druk die er in ontstaat.
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
-
- 2nd Gear member
Dank voor je uitleg Michel, waar kan ik de slang vinden?
Beneden onder op het blok tussen dynamo en spruitstuk zat een zwarte box op het blok bevestigd met twee slangklemmen.Slim zoals ik was heb deze los gehaald toen de dynamo eraf was. Het resultaat ik kreeg de slangklem er niet goed meer op :-x
Met gevolg dat ie nu lekt als een zeef...
Ga ik van de week nog maar eens kijken hoe ik dit oplos.
Spruitstuk verwijderen?
Beneden onder op het blok tussen dynamo en spruitstuk zat een zwarte box op het blok bevestigd met twee slangklemmen.Slim zoals ik was heb deze los gehaald toen de dynamo eraf was. Het resultaat ik kreeg de slangklem er niet goed meer op :-x
Met gevolg dat ie nu lekt als een zeef...
Ga ik van de week nog maar eens kijken hoe ik dit oplos.
Spruitstuk verwijderen?
-
- Starter
Je kunt de carter ventilatie gemakkelijk controleren. Draai bij draaiende motor voorzichtig de olie vuldop los en leg deze op de opening. Als je nu een beetje aan de gasrol draait, moet de dop op de opening gezogen worden vanwege de onderdruk die in het carter heerst.
Je kunt ook bij warme stationair draaiende motor de peilstok uitnemen en als er binnen een minuut damp uit de opening komt, is het niet in orde!
Succes,
Gershwin
Je kunt ook bij warme stationair draaiende motor de peilstok uitnemen en als er binnen een minuut damp uit de opening komt, is het niet in orde!
Succes,
Gershwin
-
- 7th Gear member
Carterdruk ontstaat door de neergaande beweging van de zuigers,die wordt afgezogen door de carterventilatie die aangesloten is op de zuigkant van het luchtfilter.
Vanaf het carterventilatiekastje op het motorblok loopt een slang naar de inlaat toe,daartussen zit een zeefje dat verstopt kan zitten.
De truc met de oliedop is een broodje aap verhaal,er heerst geen onderdruk in het kleppendeksel,dus de oliedop kan nooit worden aangezogen.
Als er onderdruk heerst in een motorblok,dan worden de olie afdichtingen en keerringen open gezogen,wat niet de bedoeling is!
Vanaf het carterventilatiekastje op het motorblok loopt een slang naar de inlaat toe,daartussen zit een zeefje dat verstopt kan zitten.
De truc met de oliedop is een broodje aap verhaal,er heerst geen onderdruk in het kleppendeksel,dus de oliedop kan nooit worden aangezogen.
Als er onderdruk heerst in een motorblok,dan worden de olie afdichtingen en keerringen open gezogen,wat niet de bedoeling is!