Levensduur V50?

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Missy
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 17.07.2009 - 11:04

Ik heb een V50 1.8 (benz) bj 2006. Vandeweek voor een beurt naar de garage en daar bleek dat er 2 grote reparaties moeten gebeuren:
aandrijfstang vervangen ivm speling
en "iets" in het hydraulisch systeem van de ABS.
Totale kosten 2000 euro! :shock:

Ik ben van mening dat deze zaken nog niet aan de hand zouden mogen zijn, aangezien de auto net 37000 km gelopen heeft.
Ik heb nog geen uitsluitsel van de garage, maar om mijn argumenten straks wat kracht bij te kunnen zetten, zou ik graag de levensduur van een V50 willen weten (dus gemiddelde). Wie weet waar ik dat kan vinden?
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Beste Missy,

Welkom op het forum. Heeft je auto nog garantie? Ik weet niet of dit onder de garantie valt.

Hier http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... &start=150 is een topic waar je de kilometerstanden van andere forummers kunt zien. Zoals je ziet komt de 2.0D erg hoog. Ik weet niet hoe dit bij benzine motoren zijn.
Gebruikersavatar
Peter-V50
4th Gear member
Berichten: 860
Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
Locatie: Twente

Een aandrijfstang vervangen na drie jaar en 37000 km lijkt mij niet normaal. Ben je bij de Volvo-dealer geweest?

Als ik jou was zou ik bij een andere garage een second opinion vragen.
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09

“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

ik zou als deze stand correct is en de auto dealerondehouden ook zeker een claim bij Volvo neer (laten) leggen, conform het consumentenrecht mag je zeker meer verwachten dan 37.000km voor een duurzaam product als een volvo
Volvo for life
Missy
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 17.07.2009 - 11:04

De auto is altijd onderhouden bij een Volvo dealer. Ze vertelden me dat de aandrijfstang onder de "reguliere slijtage" valt, ook toen ik nogmaals benadrukte dat de km stand erg laag was.

Ze hebben een claim bij Volvo NL neergelegd voor de andere reparatie. Maar ik verwacht daar een "coulance voorstel" uit, en ik denk dat ik dat alleen zou accepteren wanneer het om de hele garantie gaat.

Ik had volgens de dealer/garage (is in onderhoud bij de dealer waar ik 'm kocht) 2 jaar garantie.

Ben overigens eerste eigenaar.
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3140
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Ik moest aan een nieuwe koppeling bij ongeveer dezelfde km stand. De dealer heeft dat uiteindelijk prima geregeld met Volvo. Ik denk dat de dealer in dit geval een beetje aangemoedigd moet worden.
rollebol
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 08.09.2008 - 10:44

Ik vraag me in het algemeen ook wel af , of een "Belgische" V50 qua kwaliteit/ duurzaamheid te vergelijken is met een "echte" Zweedse Volvo.

Ik heb ongeveer een jaar geleden een V50 , 2.4i, 2004 , 80.000 km gekocht bij een particulier. Mijn eerste APK plus beurtje ( incl. aantal kleine reparaties) kostte 700 euro , en mij werd meegedeeld dat de fuseekogels aan vervanging toe waren!! Kostenraming iets van 500 euro.

Dit allles bij de echte Volvo dealer. Het rijden wordt zo wel kostbaar. Ik had met Citroens en Volkswagens geen last van "versleten Fuseekogels".
RampantBunny
3rd Gear member
Berichten: 452
Lid geworden op: 08.12.2008 - 23:42
Locatie: Apeldoorn

Missy schreef:De auto is altijd onderhouden bij een Volvo dealer. Ze vertelden me dat de aandrijfstang onder de "reguliere slijtage" valt, ook toen ik nogmaals benadrukte dat de km stand erg laag was.

Ze hebben een claim bij Volvo NL neergelegd voor de andere reparatie. Maar ik verwacht daar een "coulance voorstel" uit, en ik denk dat ik dat alleen zou accepteren wanneer het om de hele garantie gaat.

Ik had volgens de dealer/garage (is in onderhoud bij de dealer waar ik 'm kocht) 2 jaar garantie.

Ben overigens eerste eigenaar.
37000 is te laag lijkt me om te scharen onder "reguliere slijtage", tevens is het zo dat ook al is de garantie 1 jaar verlopen dat dat dan nog steeds niet wil zeggen dat je de volle 100% van de rekening hoeft te betalen (coulance regeling dus). Inderdaad de dealer een beete aanmoedigen en even wijzen op het geldende consumenten recht. Ik ben geen techneut en anderen op dit forum kunnen dit waarschijnlijk beter bepalen, maar volgens mij moet zo'n onderdeel 3x zo lang mee kunnen gaan toch?

PS: De auto bijv flink tunen en dan gaan "stoplichtridderen" gaat natuurlijk de situatie veranderen, maar dan nog moet de dealer aantonen dat de slijtage ontstaan is door "oneigenlijk" gebruik

Success!
Afbeelding
Opel Agila max cool
C30 04-08, 1.6D Kinetic
C30, 11-08, 1.6D R-Design momentum audioline, Zaurak Diamond Cut
850 T-5R, zwart, 337hp / 524Nm

Afbeelding
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Missy schreef:De auto is altijd onderhouden bij een Volvo dealer. Ze vertelden me dat de aandrijfstang onder de "reguliere slijtage" valt, ook toen ik nogmaals benadrukte dat de km stand erg laag was.
Dat is zeker geen reguliere slijtage! zou de dealer formeel (schriftelijk) in gebreke stellen daarbij refererende aan jouw rechten als consument
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Tegenwoordig maakt het echt niet uit of de Volvo nu uit Gent of uit Gothenburg komt. Echte Volvo's kun je het namelijk niet meer noemen. Zoveel toeleveranciers (Was vroeger ook al, maar nu echt alles), onderdelen die door diverse merken worden gebruikt etc. En meestal wordt de motor of dingen die daarbij horen echt niet in Gent of in Gothenburg gemaakt. Dat maakt weer een andere bedrijf/locatie en die leveren het in de assemblage fabrieken in Born of Gothenburg.

Vroeger in het tijdperk van de 2 en 7 serie hoorde men er weleens over dat het plaatwerk in Zweden beter is dan uit Gent.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

rollebol schreef:en mij werd meegedeeld dat de fuseekogels aan vervanging toe waren!! Kostenraming iets van 500 euro.

Dit allles bij de echte Volvo dealer. Het rijden wordt zo wel kostbaar. Ik had met Citroens en Volkswagens geen last van "versleten Fuseekogels".
Wow fuseekogels, weet je hoe duur die dingen zijn? 20 euro per stuk max. Vervangen is mij laatste gelukt in een uur tijd en ik heb geen brug of speciaal gereedschap om de draagarm van die fuseekogel af te krijgen. Dus 500 euro!!!!. Wie bedenkt dat, die firma's moeten zich schamen zeg.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Missy
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 17.07.2009 - 11:04

bart simpson schreef:
Missy schreef:De auto is altijd onderhouden bij een Volvo dealer. Ze vertelden me dat de aandrijfstang onder de "reguliere slijtage" valt, ook toen ik nogmaals benadrukte dat de km stand erg laag was.
Dat is zeker geen reguliere slijtage! zou de dealer formeel (schriftelijk) in gebreke stellen daarbij refererende aan jouw rechten als consument
Ik wacht even de reactie af die mijn dealer van VolvoNL gaat krijgen. Afhankelijk daarvan pas ik de inhoud van de brief aan die ik inderdaad zal gaan sturen.
Heb vanochtend ook al even gebeld met de consumentenbond.

Wilde iig ook hier even horen dat ik niet de enige ben die deze schade niet vind kunnen....
De Achtbaan
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:00

De motor en waarschijnlijk ook de aandrijftrein zijn van PSA, dwz. dezelfde als voor Ford, Peugeot Ciroen, enz?
Mijn vorige S60 D5 had bij 180.000 km een nieuwe koppeling nodig. Ik had hem met 151.000 gekocht. Mijn garantie was net verlopen, toch heeft van Aarle een royale coulance toegepast. Dus mag Volvo zelf zich zeker niet laten kennen!!
GinoB
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 08.02.2009 - 20:23
Locatie: Lembeke

mightyspawn schreef:Tegenwoordig maakt het echt niet uit of de Volvo nu uit Gent of uit Gothenburg komt. Echte Volvo's kun je het namelijk niet meer noemen. Zoveel toeleveranciers (Was vroeger ook al, maar nu echt alles), onderdelen die door diverse merken worden gebruikt etc. En meestal wordt de motor of dingen die daarbij horen echt niet in Gent of in Gothenburg gemaakt. Dat maakt weer een andere bedrijf/locatie en die leveren het in de assemblage fabrieken in Born of Gothenburg.

Vroeger in het tijdperk van de 2 en 7 serie hoorde men er weleens over dat het plaatwerk in Zweden beter is dan uit Gent.
Volvo Gent heeft nooit een plaatslagerij gehad!en enkel de zware motoren zijn van Zweedse afkomst
de vorige generatie van de V70 en S60 waren nog ECHTE VOLVO'S,in de huidige generatie Volvo's zitten al veel onderdelen van Ford!
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

een in België gebouwde Amazon zul je niet snel nog tegen komen, een zweed nog in grote getalen, het afwerken van de plaatdelen zal het probleem wel geweest zijn, wel iets off-topic
eddy3
4th Gear member
Berichten: 732
Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:11

Wil yoch eens reageren.
Over kwaliteit van onderdelen ga ik niet uitbreiden,over assemblagekwaliteit zeker wel!
Rij 30 jaar Volvo,en 1 ding valt me toch duidelijk op.
Belgische Volvos zitten duidelijk beter in mekaar geschroefd dan Zweedse!
In Gent brengen ze konstant kleine verbeteringen aan,in Zweden daarentegen,kom je bij hetzelfde model met een tussentijd van 2 jaar nog steeds dezelfde onhebbelijkheden tegen,op identiek dezelfde plaatsen,zoals kraken en piepen,enz.

Grtn Eddy
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Ga toch even terug naar het begin, dit gaat over een in België gebouwde Volvo V50 die met 37.000km serieuze problemen vertoond, de rest van uw verhaal vind ik amusant maar inhoudelijk niet helemaal juist.
Missy
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 17.07.2009 - 11:04

De reactie van de dealer/garage is dat zij de kosten voor het abs/hydraulisch systeem voor hun rekening nemen en ik de aandrijfas. Oftewel (als alle kosten bij elkaar worden gedaan) ik 25% van de kosten voor mijn rekening neem.
Omdat ik niet helemaal helder heb wat de levensduur van mijn Volvo is (vandaar dit topic) kan ik niet goed berekenen wat een fair aandeel zou zijn. Als ik uitga van een levensduur van 12 jaar voor een V50, dan is dit een reeel voorstel.

Ik heb het overigens (weliswaar onder protest) geaccepteerd.
Gebruikersavatar
Peter-V50
4th Gear member
Berichten: 860
Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
Locatie: Twente

Tsja, 500 Euro is beter dan 2000 Euro. Hopelijk kun je straks weer genieten van je Volvo!
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09

“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Gebruikersavatar
hans98
4th Gear member
Berichten: 924
Lid geworden op: 19.12.2007 - 14:44
Locatie: Leiderdorp

Eddy en Bart, kunnen jullie de strijd Zweden versus België niet ergens anders uit gaan vechten zeg! :-)
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8

Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”