Dat van dat automatische stadslichten in/uitschakelen zoals beschreven op http://www.miketdi.de/faq/40/tagfahr.htm
Daar staat dat het alleen op Phase II werkt? Werkt dus ook op phase I!
- contact aan
- lichtstakelaar op stand 1 (parkeerlicht)
- grootlichthandel naar je toe halen en vasthouden
- lichtschakelaar weer naar 0 schakelen
- contact uit
Et voila, de lampen branden niet meer in stand 0 maar alleen nog in stand 2 (en met contact af is brand er niets, ook niet met schakelaar in stand 2).
Ik vind het persoonlijk wel handig als je bijvoobeeld ergens staat te wachten met draaiende motor dat je dan het licht uit kan doen.
Op een oudere phase 1 werkt het gegarandeerd niet, daar lopen de stroomkabels rechtstreeks van de accu via zekeringkast naar de schakelaar en vervolgens terug naar de lampen, zit niets tussen verder.
De lampen branden sowieso niet in stand 0.. bij mijn V40 (phase I, 2000) is dat gewoon de uitstand.. wat is hier zo bijzonder aan?
Wat ik begrijp dat bij latere modellen het licht niet uit kan als de motor aanstaat... ?
Yerun
Bij in ieder geval de Phase II zijn, bij ingeschakeld contact, altijd de lichten aan. Ook als de schakelaar op stand 0 staat.
Als je het contact afzet, maakt niet uit of de schakelaar in stand 0 of 2 staat, zijn de lampen allemaal uit.
Als je bij een Phase II je grootlicht continue wilt laten branden, of je mistverlichting aan wilt doen, moet de schakelaar in stand 2 staan. Bij de schakelar in stand 0 kan je dan alleen maar seinen.
Sommigen vinden dit irritant, ik heb er mee leren leven. (en vergeet nooit meer mijn lichten aan of uit te doen.) En neem de knipperaars in de vakantielanden maar voor lief en groet ze vriendelijk.
Ja was laatst nog op de tv in het programma wegmisbruikers.
Een ongeluk gebeurde toen een auto wou in halen en de tegenligger niet vroegtijdig aan zag komen.
oorzaak: geen verlichting aan!
Dus ik laat het zoals het is alleen bij het starten zet ik hem in standje 1 is wat beter voor de accu lijkt me.
Ja, ze gaan dus een keer extra uit en een keer extra aan, dus ze gaan 2 keer zo vaak aan en uit. De lampen slijten dan dus ook ongeveer 2 keer zo snel.
Maargoed, vind de lichtensoep van de Volvo goed geregeld. Ben fan van met hele dag met lampen aan rijden. Als het te veel brandstof kost wordt het tijd voor spaarlampen lijkt me
Het is bekend dat S/V40's nogal wat lampen verbruiken. Ik zag in de garage hystorie van mijn V40 dat de lampen bij elke 20000km beurt standaard zijn vervangen. Tja, dat kan natuurlijk ook.
Persoonlijk ben ik wel fan van het altijd licht voeren en zal mijn verlichting dus niet aanpassen. Op de V70 kon je het sowieso helemaal niet aanpassen. Het went erg snel dat je je lampen niet aan of uit hoeft te doen.
Ik heb Golf 4 gereden en daar schakel je de lampen handmatig aan(net als bij de meeste merken)...
Ik heb nog nooit zo veel lampen verwisseld als bij deze auto's!!! :sign7:
Heb de V40 nu 3 jaar en welgeteld 1 koplampje, 1 achterlicht en 1 zijverlichting verwisseld. Toch niet slecht, dacht ik zo.
JOS V40 mj 2003 1.8 aut. Europe sports edition, RTI nav, ECC
Nu: S60 mj 2004 2.5T GT full options