Ik heb hem besteld omdat het me een simpele mod leek, die op de IPD website enthousiast werd beschreven door klanten. Verder vertrouwde ik de originele klep niet zo, zeker na een aantal topics op dit forum en nog wat verhalen van kennisen.
Dit is de unit:
IPD TCV op IPD website
Zo heb ik de valve ontvangen:

Zoals je ziet zitten er 3 klemmetjes bij om de slangen mee vast te zetten, een inbouw beschrijving met foto's en een bracket om het geheel mee vast te zetten. De beschrijving is in feite al voldoende om de TCV in te bouwen, het is echt kinderspel. Ik heb echter ook de nieuwe siliconen slangen erbij besteld, en dat is wat meer werk. Het was echter geen overbodige luxe, de oude slangen waren uitgehard,verdroogd en breekbaar. Als ik eerlijk ben zou ik iedereen aanraden de slangen er bij te vervangen. Het hoeft niet, maar het is wel een manier om problemen voor te zijn en een vlekkeloze werking te garanderen. Voor het geld hoef je het niet te laten in ieder geval.
Het losmaken van de oude TCV is vrij simpel. Er zitten 3 slangen aan, welke (volgens mij) allemaal met klemmetjes vast zitten. Verder zit er een stekker aan die los te maken is door de stalen "beugel" naar de stekker toe te drukken en dan de delen uit elkaar te trekken. De manual zegt dat je ze 1 voor 1 om moet steken naar de nieuwe TCV, maar als je de nieuwe siliconen slangen erin zet is dat uiteraard niet van toepassing.

De volgende stappen zijn alleen voor degene die ook de slangen gaat vervangen. Alleen de TCV installeren is een kwestie van de nieuwe klemmetjes om de slangen schuiven, de slangen per kleur op de nieuwe TCV zetten (kleur is aangegeven op TCV en met tape op de slangen) en de stekker aansluiten. Geef de TCV een plekje met de bracket en volg de inrij-instructies.
Maargoed; de slangen vervangen dus.
Ben begonnen met alle slangen los te halen uit de verschillende klemmen en bevestigingen. Verder heb ik een en ander losgehaald van andere slangen/kabels die me in de weg zaten vanwege de bevestiging. Daarna op zoek gegaan naar waar de slangen vast zitten op de motor, en uitgevonden dat er 2 op de turbo zitten en 1 op de inlaatpijp naar de turbo toe.
Deze gaat naar de turbo actuator klep:

Deze gaat naar de inlaatpijp, heb echter alleen een foto met de nieuwe slang erop. LET OP, er zitten meerdere slangen op de inlaatpijp op ongeveer die plek. Zorg er voor dat je zeker weet dat de slang die je lostrekt, de slang van de TCV is. Het is als je er voor staat de onderste slang. De foto hierboven zie je rechts naast de actuator slang de slang die je dus niet moet lostrekken:

En deze kun je alleen vinden als je onder de auto gaat liggen met de auto op de krik/assteunen/brug/smeerput. GA NOOIT ONDER EEN AUTO LIGGEN DIE OP JE KAN VALLEN!!!:

Bovenstaande foto is genomen recht van onderen, met mijn benen onder de voorkant van de auto vandaan. De slang zit aan de bestuurderskant zogezegd.
Het losmaken van de oude slangen is soms een beetje gepriegel. De klemmetjes zitten soms gedraaid en die moet je proberen rond te draaien tot je met een tang bij de uitsteeksels kunt. Samenknijpen en de klem gaat open. De oude slangen zitten soms behoorlijk vast omdat ze er al lang op zitten en niet flexibel meer zijn. Vooral de slang op de actuator valve bovenop de turbo zat bij mij erg vast. Neem een stanleymesje en snij voorzichtig in de lengterichting van de slang om het wat makkelijker te maken ze los te trekken.
Ik heb ze 1 voor 1 gedaan, en de kleurmarkering vervangen door 0, 1 of 2 stukjes tape. Ik had alleen zwart, als je verschillende kleuren hebt kun je dat ook doen. Zorg in ieder geval dat je weet welke slang/kleur je vervangt door welke nieuwe slang aangezien de nieuwe allemaal van 1 stuk blauwe slang komen. In de manual wordt ook vermeld welke kleur waar vandaan komt, mocht de kleurmarkering weg zijn of je hebt zelf een fout gemaakt.
De onderste slang aan de turbo is het lastigst vwb het weer erop schuiven van de nieuwe slang, dat heeft wat gepriegel gekost liggend onder de auto. Uiteindelijk met een beetje water op de aansluiting en een tang de slang er toch op gekregen. Vergeet niet van tevoren de klem om de slang heen te doen!
De slang bovenop de turbo op de actuator valve zat erg vast, uiteindelijk met een mesje de slang stukgesneden en de stukjes van de aansluiting afgepulkt. Was volledig vergaan en vastgeplakt aan de aansluiting. Even schoongemaakt met een doekje met terpentine en de nieuwe slang erop gezet.

De slang op de inlaatpijp is echt simpel, zit niet bijster vast en is zo gewisseld. Heb overigens voor alle slangen dezelfde lengte als origineel + 5 a 10 cm genomen.

Hierna alle slangen weer langs de oude weg terug leggen door het motorcompartiment, door de slangenbeugel heen en weer naar voren.
Dan komt de TCV aan de beurt. Bij mij zat de bracket er los bij, heb deze met 2 tangen vast moeten zetten omdat de boutjes+moertjes een amerikaanse maat hadden. Het hoeft niet gek vast, en de moeren zijn zelfborgend dus geen probleem. Daarna volgens de kleur/tape combinatie de slangen aansluiten op de kleurgecodeerde TCV. Stekker eraan en de aansluiting is klaar. Zet nog even vast wat je eventueel los hebt gemaakt om ergens bij te kunnen.

Je kunt de TCV tegen de luchtfilterbox aanschroeven met de bijgeleverde parker, of een andere plek kiezen met een boutje door de bracket heen. Bij mij zat er een opstaand oog op een plek die perfect uit kwam, heb daar de TCV op gezet met een klein boutje + moertje.

Hierna volgt de inrijprocedure, die in feite de computer de kans geeft om te wennen aan de karakteristieken van de nieuwe TCV. Stelt weinig voor, motor zachtjes warm rijden en een keer of 4 met +/- 50% turboboost rijden gedurende 7 tot 10 seconden. Of het precies 50% is maakt volgens mij niet zo gek veel uit, zolang je maar wat druk opbouwt en niet vol gas gaat.
Ik ben na de installatie met initiële inrijprocedure gaan eten, en heb daarbij een biertje op. Heb dus nog geen kans gehad om echt uitgebreid te testrijden maar bij het naar huis rijden na het inrijden merkte ik al duidelijk verschil met de oude TCV. Snellere reactie op het pedaal en mooi doortrekken ongeacht hoeveel gas je geeft.
Ik heb voor de valve $90, voor 7 ft slang $16 en voor een paar extra klemmetje $1,50 betaald. Met de huidige koers dus 76 euro. Een vriend van me heeft het meegenomen uit de states, dus verzenden kostte weinig omdat het alleen maar naar Phoenix AZ hoefde vanaf Portland OR.
Al met al erg tevreden over de mod, en zo'n 2 uur bezig geweest. De klep alleen kost denk ik 15 minuten om te installeren en nog 15 minuten rijden.
Bij vragen hoor ik het wel!