Ervaring met (brede) banden op een S60/V70

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
RVL
4th Gear member

Heb in 37 jaar aardig wat bandjes versleten en in het begin maakte het niet uit (als ze maar rond zijn voor op de 2CV) maar later met de volvo's ruim 22 jaar na heel wat omzwervingen : continental ( spijkerhard) firestone (snelle slijtage) Dunlop ( afrolgeluid) toch altijd weer terug bij Michelin. Goede band met erg weining afrolgeluid en voorspelbare slijtage. Positieve uitzondering waren een setje Toyo banden die dicht in de buurt van de Michelins kwamen.
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
edraket
7th Gear member

Conti's spijkerhard? Ik vind deze banden altijd juist iets zweverigs (is positief) overkomen. Vind juist Pirelli's altijd spijkerhard. Heb eens in twee dagen 2 verschillende S40 mee gehad van de dealer. De ene op 16" Pirelli's en de andere op 17" Conti's/ De Conti auto was veel comfortabeler dan de auto met Pirelli's.

Heb zelf (na dor schade en schande wijs te zijn geworden) alleen nog maar Michelin. Geen last van trillingen enzo, altijd recht afslijten, niet opnieuw hoeven balanceren enz. De kwaliteit is gewoon erg goed.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
FrankS60
5th Gear member

Johan schreef:Las toevallig gisteren een bericht dat de Focus RS op de Nordschleife 1 hele seconde sneller was met de Toyo's in vergelijk met de standaard banden.

Is de conclusie dan dat het grip voordeel meer tussen de oren zit?
Lijkt mij niet, de belasting van de band, het soort auto, de velg, onderstelafstemming enz enz hebben ook allemaal een uitwerking op de hoeveelheid grip. Om het maximale uit een band te halen moet dat allemaal op elkaar afgestemd zijn. De Focus was natuurlijk afgesteld op de standaard band.

Ik heb de auto gekocht op dunlops die ongeveer half afgesleten waren. Heb wat bochten geprobeerd met max snelheid en ben een half jaar laten over gegaan op de toyo's. Ik haal een hogere bochtsnelheid voor de auto begint te glijden, en daarbij is het moment van glijden ook veel voorspelbaarder. Met die Dunlops was het vrij abrupt gedaan, met de toyo's kun je zelfs een tikkie glijden zonder dat de auto onbestuurbaar wordt. Ook met 180+.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
RVL
4th Gear member

Conti's spijkerhard? Ik vind deze banden altijd juist iets zweverigs (is positief) overkomen. Vind juist Pirelli's altijd spijkerhard
Edraket je hebt gelijk de contis lagen onder een VW leasebak en die stuiteren over de weg niet de banden De pirelli's zijn inderdaad erg hard
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”