Kleppen stellen ja of nee ??

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
hb1295
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 07.07.2009 - 12:34

Hier ben ik weer met een vraag.
Mijn dealer adviseert kleppen te laten stellen voor mijn auto. Niet omdat er wat mis is nu maar voor de zekerheid.
Is dit nodig voor mijn 940 GL
VOLVO zelf en daarnaast benzine uiteraard.
Zijn er voor deze vraag meer gegevens nodig ?
Het punt is dat ik een nederlandse handleiding mis voor mijn nieuwe aanwinst !
Alvast dank voor jullie hulp .
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

bij LPG gebruik moeten ze om de 10000km worden gesteld bij een B200,B230 motor!
hb1295
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 07.07.2009 - 12:34

Ik zal het bij de volgende servicebeurt laten doen !!
Thanx !
Zelf heb ik daar geen kaas van gegeten.
Bedankt voor reactie !
ALF
4th Gear member
Berichten: 678
Lid geworden op: 29.03.2008 - 21:37
Locatie: Veenendaal

Is 10.000 niet wel heel kort op elkaar?
V70 D5 163PK 2002 AUT5, Moondust, HU-803 Dolby Pro Logic
hb1295
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 07.07.2009 - 12:34

Ik vind dat zelf ook wel omdat mijn auto alle dealer-servicebeurten heeft gehad en dat op jaarbasis of aantal kilometers. Dat zou betekenen dat je apart terug moet voor kleppen stellen ?
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Waarom stel je deze vraag als je het antwoord niet gelooft?
Bij LPG gebruik moeten ze om de 10000km gesteld&gecontroleerd worden.
hb1295
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 07.07.2009 - 12:34

Ik geloof het wel maar vraag daarom ook of je dan speciaal voor kleppen stellen terug moet naar garage buiten servicebeurten om want dan doen ze dat kennelijk niet standaard.
Ik ben benieuwd of iedereen die op LPG rijdt dit ook wel weet ?
We leren er toch van?
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Ik laat ze ongeveer elke 20.000 km nakijken. Vaak hoeft er dan nog niet veel te veranderen, soms één of twee stelplaatjes. In het instructieboekje staat er helemaal niet over en HAYNES geeft op: elke 30.000 MILES!!(of 3 jaar)

Omdat mijn 940 2,3 LPT MY1996 op LPG G3 loopt (Vialle LPi) vind ik 15 á 20.000 kilometer veilig genoeg hoor. Het luistert dus niet zó nauw: gewoon meenemen met een servicebeurt in de buurt van een kilometerstand!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Volvo gaf in de jaren dat deze modellen op LPG gezet werden op om ze om de 10000km te controleren of te stellen als dat nodig bleek.
Het gezegde,het luistert niet zo nauw,is uit de lucht gegrepen.
Klepspeling is het belangrijkste wat je goed in de gaten moet houden bij LPG.
En zeer zeker bij de 5 cilinder motoren van na modeljaar 2000 op LPG.
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Ik hou ook 15.000-20.000km aan voor controle van de klepspeling.
Niet echt moeilijk om zelf te doen maar het zal bij een garage ook niet echt duur zijn. Zelf meten kost je niet meer dan een klepdekselpakking.

Vervangen van de klepstelplaatjes is het handigst met een tooltje dat de kleppen geopend houdt terwijl je de plaatjes er tussenuit vist.

Ik heb Flashlube ingebouwd in de hoop de slijtage iets te vertragen.
Maar 450.000km moet sowieso wel haalbaar zijn op LPG met de 1e kop, lijkt me.
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
hb1295
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 07.07.2009 - 12:34

Ik vernam van een monteur dat bij de dealers de klepspeling vaak TE ruim wordt afgesteld.
knorrepot
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 16.06.2008 - 15:57
Locatie: Zaandam

Liever iets te ruim als te krap, zou ik zeggen. Te ruim hoor je wel voordat het schade oplevert. Hooguit slijt de nokkenas iets eerder, maar je kop gaat er niet zomaar stuk van. Als ze te krap staan heb je wel een probleem. Dit hoor je niet en deze sluipmoordenaar kan steeds een beetje meer worden, waardoor op een gegeven moment je kleppen niet meer goed sluiten, ze hun warmte niet meer kwijt kunnen en dan verbranden. Dan heb je wel een probleem die je niet aan hoort komen.
Ben
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Kleppen iets te ruim stellen,kan geen kwaad,wordt ook geadviseerd bij LPG gebruik.
Daar gaat een motor niet van stuk of een cilinderkop,dat is echt een broodje aap verhaal.
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Ja, lekkere monteur die denkt dat te ruime kleppen schade veroorzaken! Ik zou eens een andere garage nemen.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
HSGHOR
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 15.08.2007 - 09:55
Locatie: Zwolle

Jaarlijks laat ik de kleppen stellen bij de Volvodealer. Ik rij 25.000 km per jaar en rij op LPG (G3). Tot nu toe geen enkel probleem gehad. Km stand nu: 303.000 km.

Succes, Eric :study:
robbbie
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 26.02.2008 - 18:46

Mag ik vragen wat de kosten zijn voor kleppen stellen bij de dealer?
Gr rob
HSGHOR
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 15.08.2007 - 09:55
Locatie: Zwolle

Hallo Rob,

Ik zal eens kijken of ik de factuur nog ergens heb. Anders gewoon even bellen met de dealer. Het mooie is dat ze hier in Zwolle een vaste prijs hanteren, geen verrassing achteraf. Groet Eric
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Voor een vijfcilinder kost het tussen de 800 en 1000 euro bij de dealer,mits ze ervaring hebben met deze materie,de meeste dealers hebben dat niet!
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Ramon&Ramon schreef:Voor een vijfcilinder kost het tussen de 800 en 1000 euro bij de dealer,mits ze ervaring hebben met deze materie,de meeste dealers hebben dat niet!
Zo duur? :shock:

Is het zo'n speciale aangelegenheid bij een vijfcilinder dan?
Diamanten klepstelplaatjes?
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Gebruikersavatar
ArjanV
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 19.03.2008 - 21:02
Locatie: Dronten
Contacteer:

Ramon&Ramon schreef:Voor een vijfcilinder kost het tussen de 800 en 1000 euro
Dit vind ik dus pure geldklopperij :shock:

Ik ga denk ik maar een bedrijfje in kleppen stellen beginnen, kan ik over 10 jaar rentenieren!
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”