Hier ben ik weer met een vraag.
Mijn dealer adviseert kleppen te laten stellen voor mijn auto. Niet omdat er wat mis is nu maar voor de zekerheid.
Is dit nodig voor mijn 940 GL
VOLVO zelf en daarnaast benzine uiteraard.
Zijn er voor deze vraag meer gegevens nodig ?
Het punt is dat ik een nederlandse handleiding mis voor mijn nieuwe aanwinst !
Alvast dank voor jullie hulp .
Kleppen stellen ja of nee ??
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
bij LPG gebruik moeten ze om de 10000km worden gesteld bij een B200,B230 motor!
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Waarom stel je deze vraag als je het antwoord niet gelooft?
Bij LPG gebruik moeten ze om de 10000km gesteld&gecontroleerd worden.
Bij LPG gebruik moeten ze om de 10000km gesteld&gecontroleerd worden.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 07.07.2009 - 12:34
Ik geloof het wel maar vraag daarom ook of je dan speciaal voor kleppen stellen terug moet naar garage buiten servicebeurten om want dan doen ze dat kennelijk niet standaard.
Ik ben benieuwd of iedereen die op LPG rijdt dit ook wel weet ?
We leren er toch van?
Ik ben benieuwd of iedereen die op LPG rijdt dit ook wel weet ?
We leren er toch van?
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Ik laat ze ongeveer elke 20.000 km nakijken. Vaak hoeft er dan nog niet veel te veranderen, soms één of twee stelplaatjes. In het instructieboekje staat er helemaal niet over en HAYNES geeft op: elke 30.000 MILES!!(of 3 jaar)
Omdat mijn 940 2,3 LPT MY1996 op LPG G3 loopt (Vialle LPi) vind ik 15 á 20.000 kilometer veilig genoeg hoor. Het luistert dus niet zó nauw: gewoon meenemen met een servicebeurt in de buurt van een kilometerstand!
Omdat mijn 940 2,3 LPT MY1996 op LPG G3 loopt (Vialle LPi) vind ik 15 á 20.000 kilometer veilig genoeg hoor. Het luistert dus niet zó nauw: gewoon meenemen met een servicebeurt in de buurt van een kilometerstand!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Volvo gaf in de jaren dat deze modellen op LPG gezet werden op om ze om de 10000km te controleren of te stellen als dat nodig bleek.
Het gezegde,het luistert niet zo nauw,is uit de lucht gegrepen.
Klepspeling is het belangrijkste wat je goed in de gaten moet houden bij LPG.
En zeer zeker bij de 5 cilinder motoren van na modeljaar 2000 op LPG.
Het gezegde,het luistert niet zo nauw,is uit de lucht gegrepen.
Klepspeling is het belangrijkste wat je goed in de gaten moet houden bij LPG.
En zeer zeker bij de 5 cilinder motoren van na modeljaar 2000 op LPG.
- MaGNeT
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
- Locatie: Friesland
Ik hou ook 15.000-20.000km aan voor controle van de klepspeling.
Niet echt moeilijk om zelf te doen maar het zal bij een garage ook niet echt duur zijn. Zelf meten kost je niet meer dan een klepdekselpakking.
Vervangen van de klepstelplaatjes is het handigst met een tooltje dat de kleppen geopend houdt terwijl je de plaatjes er tussenuit vist.
Ik heb Flashlube ingebouwd in de hoop de slijtage iets te vertragen.
Maar 450.000km moet sowieso wel haalbaar zijn op LPG met de 1e kop, lijkt me.
Niet echt moeilijk om zelf te doen maar het zal bij een garage ook niet echt duur zijn. Zelf meten kost je niet meer dan een klepdekselpakking.
Vervangen van de klepstelplaatjes is het handigst met een tooltje dat de kleppen geopend houdt terwijl je de plaatjes er tussenuit vist.
Ik heb Flashlube ingebouwd in de hoop de slijtage iets te vertragen.
Maar 450.000km moet sowieso wel haalbaar zijn op LPG met de 1e kop, lijkt me.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 16.06.2008 - 15:57
- Locatie: Zaandam
Liever iets te ruim als te krap, zou ik zeggen. Te ruim hoor je wel voordat het schade oplevert. Hooguit slijt de nokkenas iets eerder, maar je kop gaat er niet zomaar stuk van. Als ze te krap staan heb je wel een probleem. Dit hoor je niet en deze sluipmoordenaar kan steeds een beetje meer worden, waardoor op een gegeven moment je kleppen niet meer goed sluiten, ze hun warmte niet meer kwijt kunnen en dan verbranden. Dan heb je wel een probleem die je niet aan hoort komen.
Ben
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Kleppen iets te ruim stellen,kan geen kwaad,wordt ook geadviseerd bij LPG gebruik.
Daar gaat een motor niet van stuk of een cilinderkop,dat is echt een broodje aap verhaal.
Daar gaat een motor niet van stuk of een cilinderkop,dat is echt een broodje aap verhaal.
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Ja, lekkere monteur die denkt dat te ruime kleppen schade veroorzaken! Ik zou eens een andere garage nemen.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Voor een vijfcilinder kost het tussen de 800 en 1000 euro bij de dealer,mits ze ervaring hebben met deze materie,de meeste dealers hebben dat niet!
- MaGNeT
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
- Locatie: Friesland
Zo duur? :shock:Ramon&Ramon schreef:Voor een vijfcilinder kost het tussen de 800 en 1000 euro bij de dealer,mits ze ervaring hebben met deze materie,de meeste dealers hebben dat niet!
Is het zo'n speciale aangelegenheid bij een vijfcilinder dan?
Diamanten klepstelplaatjes?
- ArjanV
- 3rd Gear member
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 19.03.2008 - 21:02
- Locatie: Dronten
- Contacteer:
Dit vind ik dus pure geldklopperij :shock:Ramon&Ramon schreef:Voor een vijfcilinder kost het tussen de 800 en 1000 euro
Ik ga denk ik maar een bedrijfje in kleppen stellen beginnen, kan ik over 10 jaar rentenieren!