Distributieriem kapot / Kleppen krom?

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
VolvoGuy
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 18.03.2007 - 20:10

Goedemiddag heren,( dames?)

Ik zou graag wat advies van jullie willen wat betreft een gesprongen distributieriem.

Het zit namelijk zo , mijn distributieriem is laatst kapot gegaan terwijl ik achter een tractor met boot reed ( ja normaal haal ik die in ja :wink: ) en terugschakelde van 2 naar 1
Ik reed toen 5-10 km p/u en heb verder helemaal niks gehoord wat op een kapotte riem zou duiden..
Dus ik ben gaan kijken bij mn onsteking want die vonkte ook niet al te best.
Verdelerkap eraf gehaald en de contactpunten eb rotor waren aardig gaar dus die heb ik nieuw gehaald met het idee dat het probleem opgelost zou zijn.. Niet dus.. Wel betere vonk daarna uiteraard....
Daarna ben ik er dus achter gekomen dat het de distributieriem was die kapot gesprongen is. Ondertussen al wel 20 keer kort gestart natuurlijk :-x

Nu is mijn vraag aan jullie..
Hoe groot schatten jullie de kans in dat mijn kleppen nu krom zijn gegaan?
En wat is de beste optie om te gaan doen.
1. Nieuwe distributieriem erop + rollen etc. (120 excl. btw)
2. Eerst kleppen controleren dus de kop eraf halen?

Als de kleppen krom zijn en het een en ander moet gereviseerd worden gaat mij dit rond de 1000 euro bij de volvo dealer kosten is mij verteld.
Dit grapje is voor mij iets te duur voor een 440 uit 96 met 225.000 op de teller.

Misschien dat jullie mij wat advies kunnen geven op dit punt!? :fadein:

Mvg, Dennis
verwe760
2nd Gear member
Berichten: 110
Lid geworden op: 05.05.2007 - 13:38

Een 440 uit 96 met kontackt punten.. Denk het niet.. Je bedoeld de rotor en verdelerkap zeker. Maar ja er bestaat een kans dat ze krom zijn, echter met stapvoets rijden kon je wel eens geluk hebben.
Volvo S40 2.0I 16V Exclusive, Luxury line
RVL
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 31.03.2009 - 15:14
Locatie: Prinsenbeek

Als de kleppen krom zijn kan je dat zien aan de klepspeling onder de nokkenassen. Die speling is dan veel te groot. Kleppendeksel eraf en je weet al veel meer. Ik zal voor je duimen
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
VolvoGuy
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 18.03.2007 - 20:10

@ Verwe760 , Ik bedoelde inderdaad die contactpuntjes die in de verdelerkap zitten. En ik reed stapvoets indd maar ik weet niet of het starten op de startmotor daarna nog veel schade aangericht zou kunnen hebben.

@ RVL , Bedankt dat je voor me duimt rvl :wink:
Ik zal het kleppendeksel er eens af gaan halen dan.
Dit word dan meteen mn 1e keer , nog dingen waar ik op moet letten?

Bedankt voor de reacties!
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member
Berichten: 283
Lid geworden op: 24.01.2007 - 19:31

Als het een 2 liter is mag de distributieriem springen, kleppen gaan niet krom, ergens gelezen op een forum en gehoord van iemand van de volvo 480 club in België, maar het is geen 2 liter zeker?
Gebruikersavatar
redrooster
3rd Gear member
Berichten: 301
Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Enige jaren geleden knapte de mijne in een 1700 Renault blok in een 340.
Bij het optrekken bij een stoplicht.
Dat is toen goedgekomen.

Het schijnt dat bij de tweeliter blokken het ook niet hoeft mis te lopen.
Afbeelding
De 460 GL carb van Frans
VolvoGuy
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 18.03.2007 - 20:10

Ok , nee had ik maar een 2 liter moter..
Het blok wat er bij mij inzit is eenn 1800cc moter.

Ik ga heb trouwens het kleppendeksel er niet af gehad.
IK heb gisteren een distributieriem +rollen setje gehaal en die ga ik er zo opzetten..
En maar hopen dat de kleppen niet krom zijn.
Nog dingen waar ik moet letten misschien?

Gr, Dennis
Gebruikersavatar
redrooster
3rd Gear member
Berichten: 301
Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

1700 of 1800 maakt niet uit. Het is en blijft dat Renaultblok.

Verdraaid goed opletten dat je de juiste beschrijving er bij hebt en die navolgt.

Je kan in principe met een ringsleutel de as rond draaien om te kijken of het allemaal wil draaien zonder nare bijgeluiden.
Afbeelding
De 460 GL carb van Frans
VolvoGuy
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 18.03.2007 - 20:10

Ja oke daar heb je gelijk in ja.
Maar de beschrijving die ik er nu bij heb is de vraagbaak voor de 440 tot 95...
maar zoals ik het bekijk klopt die excact met mijn model uit 96.
Ik ga zo beginnen en dan zal ik inderdaad s kijken of ik was hoor als ik de as rond draai.
Met het test starten hiervoor toen ik nog niet wist dat het de distr. riem was heb ik dus helemaal niet gehoord dat het mn riem was die kapot was.
Dr zitten ook wat sporen op de bovenkant van de riem dus misschien dat er toch een rol is vastgelopen ofzo..
VolvoGuy
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 18.03.2007 - 20:10

Als ik de nokkenas rondraai dan hoor ik geen vreemde geluiden en de kleppen lijken op het eerste gezicht in orde.. Kan het niet helemaal goed nakijken zo denk.
Mijn distriiebutieriem is er al wel af omdat die afgebroken was.

Nu staat er in het boekje dat de poly-v riemen ook losgemaakt moeten worden maar dat hoeft toch eigenlijk niet?

Mn specificaties van mn auto zijn trouwens ;
440 uit 96 , 1800cc moter (B18U ?)
Verder heeft de auto Airco , stuurbekrachting
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

de poelie moet eraf,dus ook de multiriem enz.
Let op de juiste draairichting van de riem,anders gaat het mis,er staan pijlen op.met de draairichting mee lopen de pijlen...
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

maarja, om nu de motor rond te draaien zonder distributieriem.... Dat heeft natuurlijk totaal geen zin, en de kans op nog meer kromme kleppen is dan natuurlijk wel erg groot.
Wel knap dat je zo kunt zien dat de kleppen in orde zijn. Enige manier is de distributie op tijd zetten, riem erop en starten. Als de motor als vanouds loopt is er niets beschadigd. Voro de zekerheid kun je een compressietest uitvoeren.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
VolvoGuy
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 18.03.2007 - 20:10

Hoi Edraket , het lijkt mij niet dat de kleppen daardoor meer beschadigen als ik de nokkenas handmatig rondraai toch?
En ik heb niet gezegd dat ik gezien heb dat ze helemaal in orde zijn ;)
Morgen gaat de riem erop.
Ik zie op de distributiekap alleen geen markeringsteken aangegeven wat wel in het boek staat.
Dr zit wel n verflikje op het nokkenastandwiel en op de bout die erinzit
Gebruikersavatar
redrooster
3rd Gear member
Berichten: 301
Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Dat ronddraaien is gewoon een eerste indicatie. Stel dat de boel wel flink kapot is dan merk je daar wel iets van. Maar is niet belangrijk.

Ikzelf ben wel erg voorzichtig met distributieriemen plaatsen terwijl ik zelf best wel veel doe.
Ik heb lang geleden bij een Audi gehad dat ik een boekje van een iets nieuwer type in handen had. En dat ging dus eerst mis. Het was net even anders.
Bij een 1700 Renault motor in een 340 ging het ook eerst mis en dat was toch net een iets andere riem dan dat we (ze) dachten.

Maar mensen met meer kennis van de 400 zouden het kunnen bevestigen of dat de afstelling in verschillende blokken hetzelfde is.
Afbeelding
De 460 GL carb van Frans
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

VolvoGuy schreef:Hoi Edraket , het lijkt mij niet dat de kleppen daardoor meer beschadigen als ik de nokkenas handmatig rondraai toch?
En ik heb niet gezegd dat ik gezien heb dat ze helemaal in orde zijn ;)
Morgen gaat de riem erop.
Ik zie op de distributiekap alleen geen markeringsteken aangegeven wat wel in het boek staat.
Dr zit wel n verflikje op het nokkenastandwiel en op de bout die erinzit
Ik dacht dat je de krukas ronddraaide, en dat is natuurlijk niet zinvol. Een klep duw je echt heel gemakkelijk krom door de krukas te torderen, vandaar mijn opmerking. Als een klep blijft openstaan doordat een klep is verbogen (zeer waarschijnlijk scenario) klinkt het allemaal erg soepel op deze manier, terwijl de motor loopt als een zieke kip. De enige echte test is de riem erop en starten. Juich nu niet te vroeg.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

op hetkrukastandwiel en op de nokkenas zit een merkteken,op de nieuwe riem ook,die moeten corresponderen met de tekens op de tandwielen,let op de goeie draairichting,er staan pijlen op de riem,het dubbelgeverfde streepje komt op het krukastandwiel.met dubbelgeverfd bedoel ik het streepje dat aan beide zijden van de riem staat...de draairichting is rechtsom
succes...
VolvoGuy
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 18.03.2007 - 20:10

Bedankt voor de nadere uitleg Ramon&Ramon.

Ik zat al te klooien want nu staat het dubbelgeverfde streepje onderaan..
Maar in de beschrijvingen staat ook dat het streepje van nokkenastandwiel moet corresponderen met het streepje op de distributiekap alleen staat er bij mij geen streepje op die kap...?
Mn nokkenas staat nu zo dat er bij de 2e cilinder(vanafvliegwiel gezien) een rood merkteken bovenop de nokkenas staat.
Maargoed ik zal de riem even omgooien want nu zit hij dus precies andersom.
het is mn 1e keer dus vergeef mn geklooi :roll: :wink:
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Op de nokkenastandwielkap zit een inkeping
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
VolvoGuy
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 18.03.2007 - 20:10

Wpee , Waar zit die inkeping dan volgens jou? Bij mij zit die er volgens mij niet , behalve dan de inkeping voor de kap die er daarna overheen gaat.
En het Krukastandwiel moet in het BDP punt van de 1e cilinder
staan toch?
Ga er morgen weer naar kijken, dank je (jullie)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Dan ben jij de enige waar die niet zit,kijk maar is goed op de voorkant van de tandwielen,op het krukastandwiel zit een vierkantje op een tand en op het nokkenastandwile een streepje.
Waarom denk je dat ze merktekens op de riem gemaakt hebben.
Ik heb er al een paar honderd gedaan,dus ik weet echt waar ik het over heb...
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”