Wat een wagen!
De motor was een 2.4 D en ondanks het feit dat het de lichtste motor was, had ik toch steeds het gevoel genoeg vermogen te hebben!
Ik geloof dat we in het topic over mijn V50 het er al eens over gehad hebben, maar ik herken dit ontzettend. Tuurlijk, een XC60 rijdt heerlijk, maar ik had niet het gevoel meteen mijn V50 te willen laten staan en voor die XC60 te gaan..sanco schreef:Om voor mezelf wat meer duidelijkheid te krijgen in de te maken keuzes voor een opvolger van mijn inmiddels ruim 5 jaar oude V50 heb ik gisteren voor het eerst ook een rondje gereden in de XC60. Als particuliere rijder koop ik nl een auto om er daarna voor langere tijd in de rijden en die keuze wil je dan ook graag weloverwogen maken. Ondanks de hogere prijs staat de XC60 al sinds de intro op mijn verlanglijstje en ik had dan ook redelijk hooggespannen verwachtingen. Waarom: iets hoger zitten dan in de V50 lijkt me prettig. Een wens van jaren is om nog eens iets extra's bovenop een 4 cilinder te bezitten. Omdat ik tegenwoordig wat vaker op pad ben in drukte en files, is een automaat een aanlokkelijk extraatje geworden. Een beetje extra ruimte achterin is ook handig, evenals een skiluik. Nu dan ook de FWD met nieuwe motor beschikbaar is (de AWD heb ik niet nodig in de dagelijkse praktijk) leken de kaarten geschud: immers op papier lijkt de XC60 dan een prima aanbod en het prijsverschil acceptabel, gezien het gebodene.
Nu na de proefrit ben ik verdeeld. Ja, het is een mooie ruime wagen en ja, de motor loopt heerlijk en het rijdt over het algemeen erg goed maar toch.... het gekke is dat ik op de rit terug in mijn eigen trouwe bakkie niet het gevoel had om een stap terug te moeten doen. Laat ik het anders zeggen, en dat is niet negatief bedoeld: evenals in de V70 waar ik vorig jaar in heb gereden, geeft deze auto me meer dan verwacht het gevoel dat je met een relatief grote en zware wagen op pad bent. Ook het rollen om de lengteas is voor mij een onbekend fenomeen. Immers hoger op de wielen en meer massa, dat laat zich ondanks een prima onderstel nu eenmaal niet verbloemen en dat is natuurkundig gezien ook geen verrassing, maar toch....
Eenmaal onderweg doet de geartronic zijn werk goed, maar als je een handbak gewend bent, is het wel wennen en heb je vaak de indruk dat je de motor flink in toeren moet jagen om snel even een obstakel te passeren of vlot een kruising of rotonde te kunnen nemen. Kortom erg goed, maar niet perfect..
En daarmee kom ik bij de kern van mijn "probleem" nl. de auto heeft zichzelf (nog) niet aan mij "verkocht", hetgeen ik op grond van de specs wel had verwacht. Ik ben er niet uit of de voordelen qua uiterlijk, comfort, ruimte etc voor mij opwegen tegen het verlies aan rijgevoel (direkt en strak sturen). Als ik dan ook nog het financiele aspect laat meewegen, dan maak ik het mezelf nog moeilijker. Vraag is dan wel welke andere opties er zijn. Nu nog een nieuwe V50 met D5 kopen voor weer een jaar of 5 lijkt me onverstandig en de V70 rolt weliswaar minder om zijn lengte as, maar gaf me geen wezenlijk ander rijgevoel.
Kortom: deze kennismakings heeft me 1 ding duidelijk gemaakt: de keuze ligt nog open en ik zal moeten bepalen welke eigenschappen in een auto voor mij het zwaarste wegen. De XC60 komt dicht in de buurt, maar kan niet geheel aan mijn "verwachtingen" voldoen. Mogelijk moet er eerst enige gewenning optreden en kan een langere rit helpen de zaken op een rij te krijgen tegen bijgestelde en meer realistische eisen.