Rijtest: Volvo XC60

De eerste generatie XC60
MRM
Starter

Een tijdje geleden ben ik even gaan testrijden met een Volvo XC60. Foto's ervan zijn hieronder terug te vinden, het volledige artikel (inclusief rij-impressie) kan je op: http://www.groenlicht.be/2009/07/28/rij ... lvo-xc-60/ terugvinden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat een wagen!
De motor was een 2.4 D en ondanks het feit dat het de lichtste motor was, had ik toch steeds het gevoel genoeg vermogen te hebben!
Johan
5th Gear member

Mooie test!

BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.

MRM
Starter

bedankt :D
ALF
4th Gear member

Dat is het nieuwe stuur toch?

Leuke foto's en verslag,.
V70 D5 163PK 2002 AUT5, Moondust, HU-803 Dolby Pro Logic
Paul
Geartronic member

Hou op over dat stuur...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
sanco
5th Gear member

Om voor mezelf wat meer duidelijkheid te krijgen in de te maken keuzes voor een opvolger van mijn inmiddels ruim 5 jaar oude V50 heb ik gisteren voor het eerst ook een rondje gereden in de XC60. Als particuliere rijder koop ik nl een auto om er daarna voor langere tijd in de rijden en die keuze wil je dan ook graag weloverwogen maken. Ondanks de hogere prijs staat de XC60 al sinds de intro op mijn verlanglijstje en ik had dan ook redelijk hooggespannen verwachtingen. Waarom: iets hoger zitten dan in de V50 lijkt me prettig. Een wens van jaren is om nog eens iets extra's bovenop een 4 cilinder te bezitten. Omdat ik tegenwoordig wat vaker op pad ben in drukte en files, is een automaat een aanlokkelijk extraatje geworden. Een beetje extra ruimte achterin is ook handig, evenals een skiluik. Nu dan ook de FWD met nieuwe motor beschikbaar is (de AWD heb ik niet nodig in de dagelijkse praktijk) leken de kaarten geschud: immers op papier lijkt de XC60 dan een prima aanbod en het prijsverschil acceptabel, gezien het gebodene.

Nu na de proefrit ben ik verdeeld. Ja, het is een mooie ruime wagen en ja, de motor loopt heerlijk en het rijdt over het algemeen erg goed maar toch.... het gekke is dat ik op de rit terug in mijn eigen trouwe bakkie niet het gevoel had om een stap terug te moeten doen. Laat ik het anders zeggen, en dat is niet negatief bedoeld: evenals in de V70 waar ik vorig jaar in heb gereden, geeft deze auto me meer dan verwacht het gevoel dat je met een relatief grote en zware wagen op pad bent. Ook het rollen om de lengteas is voor mij een onbekend fenomeen. Immers hoger op de wielen en meer massa, dat laat zich ondanks een prima onderstel nu eenmaal niet verbloemen en dat is natuurkundig gezien ook geen verrassing, maar toch....
Eenmaal onderweg doet de geartronic zijn werk goed, maar als je een handbak gewend bent, is het wel wennen en heb je vaak de indruk dat je de motor flink in toeren moet jagen om snel even een obstakel te passeren of vlot een kruising of rotonde te kunnen nemen. Kortom erg goed, maar niet perfect..
En daarmee kom ik bij de kern van mijn "probleem" nl. de auto heeft zichzelf (nog) niet aan mij "verkocht", hetgeen ik op grond van de specs wel had verwacht. Ik ben er niet uit of de voordelen qua uiterlijk, comfort, ruimte etc voor mij opwegen tegen het verlies aan rijgevoel (direkt en strak sturen). Als ik dan ook nog het financiele aspect laat meewegen, dan maak ik het mezelf nog moeilijker. Vraag is dan wel welke andere opties er zijn. Nu nog een nieuwe V50 met D5 kopen voor weer een jaar of 5 lijkt me onverstandig en de V70 rolt weliswaar minder om zijn lengte as, maar gaf me geen wezenlijk ander rijgevoel.
Kortom: deze kennismakings heeft me 1 ding duidelijk gemaakt: de keuze ligt nog open en ik zal moeten bepalen welke eigenschappen in een auto voor mij het zwaarste wegen. De XC60 komt dicht in de buurt, maar kan niet geheel aan mijn "verwachtingen" voldoen. Mogelijk moet er eerst enige gewenning optreden en kan een langere rit helpen de zaken op een rij te krijgen tegen bijgestelde en meer realistische eisen.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Ben
Executive Member
Contacteer:

Ik denk dat je in je laatste zinnen de kern vertelt.
Een nieuwe auto is een nieuwe auto. Daar ben je nog niet aan gewend.
Als je dan weer in je eigen auto gaat zitten voel je je meteen weer thuis, de geur, de iets doorgezakte zit, alles op een vertrouwde plek..
Zelfs als je een proefrit maakt in hetzelfde model als waarin je nu rijdt zul je terug in je eigen auto datzelfde ondervinen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
RVL
4th Gear member

Ik ben het met Ben eens. Stap maar eens in een nieuwe V50 dat voelt echt heel anders dan je eigen 'vertrouwde' V50. Persoonlijk vind ik de XC60 een plaatje met volvo's nieuwste veiligheids snufjes !
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
Paul
Geartronic member

Is ook weer wat je gewend bent, als ik uit de XC70 (MY07) in de XC60 ga rijden, voelt hij als een kleine lichte auto die ongelooflijk goed op de weg ligt.
Ga ik daarna in mijn C30 rijden, heb ik alleen het idee dat ik lager zit.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf

sanco
5th Gear member

Om te beginnen: dank voor jullie input!
Op zich hebben jullie wel gelijk met jullie bewering dat je het beste aan je eigen auto gewend bent, maar ik bedoel ook nog iets anders. Bij elk van de 3 nieuwe auto's die ik tot nu toe heb kunnen kopen was er na 4 a 5 jaar steeds sprake van een dusdanige ontwikkeling dat je met je nieuwe aankoop op alle fronten voortgang boekte. Dus qua prestatie, qua wegligging, qua ruimte etc. Er was nooit het gevoel dat je een afweging moest maken om te kiezen voor het een, danwel het ander, waardoor de stap om de oude achter te laten en met de nieuwe verder te gaan snel gemaakt was.
Nu heb ik echter voor het eerst de ervaring dat ik bij een eventuele verandering niet op alle fronten vooruit ga, terwijl ik feitelijk naar een modernere auto van een iets hogere prijsklasse kijkt. Dat punt maakt het voor mij misschien wel moeilijker.
Overigens, ik vind het opvallend Paul dat juist jij, met zoveel rijervaring in de verschillende modellen, een XC60 naast een C30 zet en dan alleen het idee hebt lager te zitten. Ik heb vorig jaar een dag een C30 D5 als leenauto meegehad, maar die vond ik ondanks het zware blok toch echt nog weer lichtvoetiger dan mij eigen V50, laat staan een XC60! (je mag en kunt ze ook niet echt vergelijken denk ik, maar toch) Desondanks geloof ik graag dat de XC60 in verhouding tot andere auto's in zijn klasse of in vergelijk met een XC70 voelt als een "kleinere en lichtere" auto. Voor mij telt op dit moment echter mijn eigen gevoel, en ja, het is misschien raar om te zeggen, maar ik had andere verwachtingen.
Nogmaals: met de auto is niets mis en ik heb hem ook niet afgeschreven, maar het ritje heeft me eerder weer in twijfel gebracht, dan dat ik als een blok ben gevallen voor deze wagen.
Gelukkig is er nog voldoende tijd een en ander op een rij te zetten en een afspraak voor een langere rit staat over een tijdje gepland, dus wie weet.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
RVL
4th Gear member

Ik begrijp nu wat je bedoeld en inderdaad is de XC 60 misschien niet de vernieuwing die je zoekt. De nieuwe generatie V70/XC70 bekoort mij persoonlijk helemaal niet en ook de C70 op basis van de V50 is eigenlijk schandalig lelijk. Maar ja er is dus gewoon genoeg keus (overigens allemaal helaas buiten mijn budget) en je hebt een luxe probleem
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
Paul
Geartronic member

Misschien een beetje te kort door de bocht, maar omdat de nieuwe D5 zo strak op de weg ligt en strak stuurt en heerlijk sjoeft over de weg, vind ik wel echt dat hij heel erg veel weg heeft van mijn C30.

En ik ken alle modellen uit mijn hoofd en weet hoe elke rijdt, maar ja deze nieuwe XC voelt gewoon niet als een XC.
Ik reed namelijk vorige week in een XC70 DrivE en die rijdt zo wiebelig dat ik er zelfs misselijk in werd. (nu hadden meer mensen dit dus volgens mij klopte er iets niet aan het model) Maar goed, een V70 (vorig model) vond ik altijd een beetje schommelig rijden.
Een V50 altijd heerlijk strak, net zoals mijn C30 en die XC60 past gewoon helemaal in dat rijtje, al meteen bij de introductie vorig jaar had ik dat gevoel.

Bart
8th Gear member

sanco schreef:Om voor mezelf wat meer duidelijkheid te krijgen in de te maken keuzes voor een opvolger van mijn inmiddels ruim 5 jaar oude V50 heb ik gisteren voor het eerst ook een rondje gereden in de XC60. Als particuliere rijder koop ik nl een auto om er daarna voor langere tijd in de rijden en die keuze wil je dan ook graag weloverwogen maken. Ondanks de hogere prijs staat de XC60 al sinds de intro op mijn verlanglijstje en ik had dan ook redelijk hooggespannen verwachtingen. Waarom: iets hoger zitten dan in de V50 lijkt me prettig. Een wens van jaren is om nog eens iets extra's bovenop een 4 cilinder te bezitten. Omdat ik tegenwoordig wat vaker op pad ben in drukte en files, is een automaat een aanlokkelijk extraatje geworden. Een beetje extra ruimte achterin is ook handig, evenals een skiluik. Nu dan ook de FWD met nieuwe motor beschikbaar is (de AWD heb ik niet nodig in de dagelijkse praktijk) leken de kaarten geschud: immers op papier lijkt de XC60 dan een prima aanbod en het prijsverschil acceptabel, gezien het gebodene.

Nu na de proefrit ben ik verdeeld. Ja, het is een mooie ruime wagen en ja, de motor loopt heerlijk en het rijdt over het algemeen erg goed maar toch.... het gekke is dat ik op de rit terug in mijn eigen trouwe bakkie niet het gevoel had om een stap terug te moeten doen. Laat ik het anders zeggen, en dat is niet negatief bedoeld: evenals in de V70 waar ik vorig jaar in heb gereden, geeft deze auto me meer dan verwacht het gevoel dat je met een relatief grote en zware wagen op pad bent. Ook het rollen om de lengteas is voor mij een onbekend fenomeen. Immers hoger op de wielen en meer massa, dat laat zich ondanks een prima onderstel nu eenmaal niet verbloemen en dat is natuurkundig gezien ook geen verrassing, maar toch....
Eenmaal onderweg doet de geartronic zijn werk goed, maar als je een handbak gewend bent, is het wel wennen en heb je vaak de indruk dat je de motor flink in toeren moet jagen om snel even een obstakel te passeren of vlot een kruising of rotonde te kunnen nemen. Kortom erg goed, maar niet perfect..
En daarmee kom ik bij de kern van mijn "probleem" nl. de auto heeft zichzelf (nog) niet aan mij "verkocht", hetgeen ik op grond van de specs wel had verwacht. Ik ben er niet uit of de voordelen qua uiterlijk, comfort, ruimte etc voor mij opwegen tegen het verlies aan rijgevoel (direkt en strak sturen). Als ik dan ook nog het financiele aspect laat meewegen, dan maak ik het mezelf nog moeilijker. Vraag is dan wel welke andere opties er zijn. Nu nog een nieuwe V50 met D5 kopen voor weer een jaar of 5 lijkt me onverstandig en de V70 rolt weliswaar minder om zijn lengte as, maar gaf me geen wezenlijk ander rijgevoel.
Kortom: deze kennismakings heeft me 1 ding duidelijk gemaakt: de keuze ligt nog open en ik zal moeten bepalen welke eigenschappen in een auto voor mij het zwaarste wegen. De XC60 komt dicht in de buurt, maar kan niet geheel aan mijn "verwachtingen" voldoen. Mogelijk moet er eerst enige gewenning optreden en kan een langere rit helpen de zaken op een rij te krijgen tegen bijgestelde en meer realistische eisen.
Ik geloof dat we in het topic over mijn V50 het er al eens over gehad hebben, maar ik herken dit ontzettend. Tuurlijk, een XC60 rijdt heerlijk, maar ik had niet het gevoel meteen mijn V50 te willen laten staan en voor die XC60 te gaan..
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Max
7th Gear member

Ik kan hier (nog) niet over meepraten :? , dus ik zal binnenkort ook maar eens een ritje in een XC60 gaan maken.
Ondanks andere ervaringen denk ik nog steeds dat het mijn volgende Volvo wordt. :P
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.

2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
jds
4th Gear member

Sanco,

Misschien gewoon wachten op de nieuwe V60. Het hoge zwaartepunt kan je natuurlijk niet wegsteken. Anderzijds indien je dan toch strak wilt sturen, zou ik voor een sedan gaan. Bij een V vind ik de verhoudingen dan weer niet kloppen en vind ik de XC60 veel mooier.

Johan DS
XC30
4th Gear member
Contacteer:

Beste Sanco,

Leuk dat je ons de ervaringen laat meedelen. Wat jouw indruk betreft ga je de huidige V50 2.0D en handbak vergelijken met een XC60 2.4d? met automaat. Door het hogere gewicht en de automaat zal de XC60 wat tam overkomen. Helemaal als je deze tegenover die beresterke 2.0D in je V50 zet. Ik heb al bij de introductie in een XC60 D5 gtr (185 pk) mogen rijden. Ook mijn eerste indruk was dat het snelheidsgevoel wat achterwege bleef. Het gevoel van een hoger zwaartepunt had ik eigenlijk helemaal niet, in tegenstelling tot het rijden in een nieuwe XC70.
Ik denk eigenlijk dat jouw grootste manco jouw huidige auto is. Deze is nog zo goed dat een stap hoger nog niet in het huidige Volvo-gamma geleverd wordt.
Ga gewoon nog eens in de XC60 rijden. Probeer misschien eens een handbak. Ook zou de R-design met ander onderstel nog wat kunnen verbeteren.
Jaguar I-Pace my18
Range Rover Evoque PHEV my21
Paul
Geartronic member

Nou ik ben ook even bezig geweest.

Heb vanochtend in de XC70 gereden en toen ben ik gaan rijden in een oude XC60 (lees de 185pk D5) en dan valt nog steeds op dat hij veel stakker op de weg zit en wat stijver geveerd is. En niet zo strak als de C30 inderdaad.

Maar ga je in de Nieuwe Xc60 met de Nieuwe D5 rijden, die is snel en rijdt echt heel strak. En daar had ik echt het gevoel gewoon met een hogere auto te rijden.

Maar goed daarna natuurlijk meteen in mijn eigen C30. Et voila die rijdt inderdaad veel strakker en natuurlijk wat meer verschil met de XC.
Wat je alleen echt niet merkt met de XC60 is dat je met een grote auto rijdt, ga maar eens met een XC90 rijden ... (dan merk/zie/voel je dat je in een truck zit!)

Dat is wat ik gewoon in de eerste post vooral vertelde, niet het idee dat je in een grote auto rijdt, een XC die echt heel goed op de weg zit. Met de nieuwe D5 ook nog eens heel snel is, maar vooral ook met een hele goede geartronic.

sanco
5th Gear member

Wederom dank allen! ik hoop dat ik jullie niet al te zeer vermoei met mijn overwegingen, waarbij ik af en toe wel eens in herhaling zal vallen......

Om te beginnen Paul, leuk dat je het nog eens voor me op een rijtje hebt gezet hoe je het zelf ervaart. De XC90 als vergelijking ken ik niet, maar dat is voor mij ook niet aan de orde.
Maar, als ik je beluister is een MY10 D5 GT qua rijgevoel mogelijk nog een iets andere auto dan de MY09 D5 GT die ik heb gereden? Ligt dat alleen aan de krachtiger motor of heb je inderdaad ook de indruk dat de GT wat vlotter pakt / minder slip heeft? (Dit ook gezien de in sommige tests en reviews vaker terugkomende kreet dat het allemaal iets vlotter mocht met de GT)
Al met al reden genoeg om over enige tijd de MY10 FWD 2.4D met handbak nog eens wat uitgebreider te testen. De invloed van de automaat blijft dan even buiten beeld zodat ik me beter op de rest kan concentreren.
Overigens, de auto stond op 18", dat heeft momenteel ook mijn voorkeur. Als ik echter in gedachten neem welk effect de 16" 55 serie winterbanden onder mijn auto hebben in vergelijking met de 17" 50 serie zomerbanden, zou ook daar misschien nog wel een stap zijn te maken. Uiteindelijk zijn de wangen van de XC nog hoger natuurlijk. Staat tegenover dat de huidige 19" velgen niet mijn smaak zijn.

Dan nog even een korte reaktie op de anderen:
@V70 en C30: Voor alle duidelijkheid: ik vond de prestaties op zich goed genoeg, dat was niet doorslaggevend in het hele plaatje. De handbak ga ik als gezegd zeker nog rijden. En ja, op zich ben ik het met je eens dat het rijgedrag van de V50 op hoog niveau ligt, waardoor het wel eens moeilijk zou kunnen zijn om nog verder te verbeteren op bepaalde aspecten, zeker als je extra hoogte en gewicht moet compenseren. Vwb de R-design, weet het niet, gaat me denk ik net een stapje te ver, nog los van het evt. kostenaspect.
@jds: die S60 ziet er ook niet verkeerd uit, maar uit praktische overwegingen koop ik geen S. De V laat nog wel even op zich wachten dacht ik, en als je ook de fase van evt kinderziektes nog wilt afwachten duurt dat allemaal nog wel erg lang. (of vergis ik me?) maar wie weet. Het zou een optie kunnen zijn, ware het niet dat het hogere zitten dan naar de achtergrond verdwijnt.
@Max: zeker doen, zelf eens ondervinden. Wie weet ervaar jij het anders! het blijft een mooie wagen hoor!
@Bart: klopt helemaal, ik weet dat jij al eens met hetzelfde gevoel je XC60 leenauto weer hebt achtergelaten bij de dealer. Maar ook denk ik dat jij als geen ander weet (zie je eigen topic keuzes) hoe een dergelijke beslissing je bezig kan houden.... en hoewel je zelf uiteindelijk de afweging maakt is het leuk en soms zinvol om ook de mening van anderen te lezen.
@RVL: inderdaad het is natuurlijk wel een luxe probleem. Maar laat heel duidelijk zijn dat het uitzoeken van een nieuwe auto, en zeker als het om dit soort bedragen gaat nieuw voor me is, en het wordt ook in de toekomst zeker geen vanzelfsprekende zaak. Om dit eventueel mogelijk te maken heb ik hard moeten werken en flink moeten sparen en juist daarom is het zo belangrijk om een goede keuze te maken en niet te belanden in een situatie van het "bezit van de zaak is het einde van het vermaak". De afweging die ik voor mezelf moet maken is heel helder: is de XC60 me ook na een jaar nog de extra centen waard (zowel in aanschaf als in gebruik) versus hetgeen de auto me kan bieden bovenop mijn huidige wagen. Daar hoop ik de komende tijd achter te komen.
En de lat ligt best hoog omdat ik op zich gewoon zeer te spreken ben over mij eigen V50. Dat is nu typische een keuze geweest waarvan ik achteraf kan zeggen dat het het dubbel en dwars waard is geweest. (ondanks een wat moeilijker eerste periode door enige kinderziektes)
Paul
Geartronic member

Helemaal correct, D5 met de nieuwe geartronic is echt een andere rijervaring. Mijn vader gaat het in Spanje mee maken, want daar staat toevallig die van kennissen van ons. Velgen maken trouwens ook een verschil 18inch ligt beter op de weg, vooral op de snelweg, maakt de auto namelijk net wat stugger.

De DrivE's hebben de meeste dealers inmiddels wel staan, punt is alleen dat er ook een kenteken op moet zitten of dat er mee gereden mag worden, helaas bij mijn dealer waren ze allemaal van klanten. De D5 GT uit Beesd is tot eind oktober gereserveerd.

sanco
5th Gear member

Zoals ik eerder in dit topic heb aangegeven (zie de posts van half augustus) stond er nog een uitgebreide proefrit met een XC60 2.4D FWD met handbak op de rol. Het doel: helderheid krijgen of de XC60 voor mij in aanmerking komt als opvolger. Inmiddels heeft de proefrit plaatsgevonden.
Allereerst de positieve zaken: De vernieuwde motor loopt erg mooi rond en doet rustig zijn werk. De koppeling laat zich prettig bedienen. De handbak schakelt soepel en de overbrengingen passen goed bij de motor. De combinatie heeft ruim voldoende in huis om lekker vlot maar toch zuinig met de auto te kunnen rijden. Het door mij gerealiseerde verbruik bedroeg 1 op 14 (echte liters), hetgeen ik acceptabel vind. De rust aan boord is van hoge klasse (een stuk beter zelfs in vergelijking met de “oude D5 GT” die ik in augustus kort heb proef gereden). Het overzicht op het verkeer voor me, door de hoge zit, heb ik ook als erg prettig ervaren. Het rijgedrag op de snelweg vind ik redelijk goed. Ondanks de hoogte en het gewicht is er daar weinig neiging tot rollen en deinen. Op rotondes en slechtere wegen merk je natuurlijk wel dat je met enig gewicht onderweg bent. Als geheel nodigt het concept mijns inziens enigszins uit tot cruisen. (waarmee ik niet wil zeggen dat de auto niet vlot kan worden bereden). Het interieur is strak en opgeruimd, gewoon prettig als omgeving. Qua indeling had het opstaande radio koepeltje voor mij niet op die plek hoeven zitten, maar dat is persoonlijk.
Dan enkele (praktische) zaken die mij in minder positieve zin zijn opgevallen: het stuur is relatief klein en dun. Het sturen gaat naar mijn smaakt veel te licht waardoor er gevoel en precisie verloren gaat. De parkeerrem werkt elektrisch, maar geef mij maar gewoon een handrem. Dit geldt ook voor de achterklep. Het elektrisch openen en sluiten kost even tijd en de klep blijft ca 5cm onder zijn hoogste stand "hangen" (net te laag om onder door te lopen). Gevoelsmatig doe ik dit ook liever op handkracht (dit is echter uitvoeringsafhankelijk, std. vanaf momentum). De standaard radio is niet slecht, maar haalt het ondanks de 6 luidsprekers niet bij de high performance van mijn huidige V50, daar kan echter wat aan gedaan worden (optie). De laadlengte vanaf de achterklep tot aan de voorstoel door het skiluik gemeten is ca 1,70 tot 1,75 meter, en dat is niet veel meer dan in mijn huidige V50 (en krap aan voor een paar ski’s: dus toch nog een rek op het dak nodig ??). De relatief hoge bagagevloer en de niet weg te klappen zitbank zorgen in verhouding tot de wagenhoogte maar voor een beperkte extra ruimte (is natuurlijk een gevolg van het AWD concept). Ik had hier gezien de buitenafmetingen iets meer van verwacht. De (lederen) voorstoelen zijn nogal vlak waardoor ik zijdelingse steun mis. Of het door mij ervaren gemis aan steun in de rug een kwestie is van nog wat beter op mijn persoon instellen, daarover kan ik nu geen oordeel vellen, maar het was niet “in een keer goed”. Al eens eerder aangegeven: ik vind een temperatuur meter een zinvol instrument, die mis ik dus echt. Het overzicht over de voor- en achterzijde van de auto viel me niet mee, ondanks de hoge zit. Natuurlijk zal er sprake zijn van gewenning, maar de sensoren voor en achter waren voor mij geen overbodig accessoire, terwijl ik een gemis daaraan tot nu toe nooit zo heb ervaren.

En dan naar de conclusie: kan de bestelbon getekend worden? Helaas niet. Vooropgesteld dat ik niet van vandaag op morgen een andere auto hoef aanschaffen vanwege betrouwbaarheids problemen of een extreme kilometerstand van de huidige, ik had wel sinds geruime tijd mijn zinnen gezet op een XC60 FWD als concept. Helaas blijkt de auto als geheel in de praktijk minder goed bij mij te passen dan ik had gehoopt en gedacht. Ik heb de auto in de dagelijkse omgang als vrij fors ervaren, en heb eigenlijk toch wat moeite met de uitgesproken achterzijde. Dit in combinatie met het stuurgedrag en het ontbreken van een DSG-achtige automaat icm de 5 cilinder diesel, heeft mij voor dit moment doen besluiten niet verder in onderhandeling te gaan. Immers een dergelijke aanschaf doe je niet zomaar. Daar moet je in volle tevredenheid achter kunnen staan, zodat je weer een jaar of 5, 6 vooruit kunt. Hoewel de uitkomst voor mij nu enigszins teleurstellend is, ben ik toch blij dat deze uitgebreide proefrit me heeft geholpen om voor nu deze (moeilijke) beslissing te nemen. Ik realiseer me echter ook dat ik op dit moment geen pasklaar alternatief voorhanden heb. Toch nog maar weer een jaar of langer geduldig wachten en gaan voor een V60 ? We zullen het zien.
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”