Ik vermoed dat mijn ABS computer stuk is gegaan.
Hieronder wat ik vandaag heb gedaan:
- * K&N filter op de auto gezet (verbruik is meteen 0.5 liter op 100km omlaag gegaan)
- * Volvo veerpootbrug geïnstalleerd
- * Pollenfilter vervangen (was totaal ZWART)
Na het installeren van de veerpootbrug en de nieuwe luchtfilter moest dit uiteraard even getest worden, rustig de auto warm gereden, vervolgens een leeg stukje weg opgezocht en 2x vlot geaccelereerd. De auto voelde lekker soepel aan en remde ook goed.
Hierna weer rustig naar huis gereden (rit van 10 minuten) en even wat opgehaald bij een kennis, tijdens dit ophalen heb ik de motor draaiend gehouden, hij stond maximaal 3 minuten stil. Afijn, ik stap weer in de auto rij weg, ga over een lichte hobbel en zie opeens ((ABS)) en TRACS oranje op mijn dashboard branden.
Auto op de parkeerplaats neergezet, even contact lost, en weer gestart, geen SERVICE lampje wat ging branden, vreemd! Dus maar helemaal gestart, maar binnen 15 seconden gingen het ABS en TRACS lampje weer branden.
Nou is er eerder geschreven over dit probleem en is het 95% kans dat het de ABS computer is, de KM stand van de auto is nu 110.000 en in de boekjes staat dat hij bij de dealer rond 45.000 KM al eens is vervangen.
Maar, de echte vraag is nu, hoe kan ik het beste diagnosticeren of het echt dit probleem is? Uitlezen bij de dealer kost 20 euro dus dat is het probleem niet, en leuker nog, hoe zou ik dit kunnen fixen? Het soldeersel reflowen of mogelijk een trafo vervangen? Ik ben zeker niet bang om te solderen, als er echter goedkope alternatieven zijn in de buurt van Rotterdam heeft dat mijn voorkeur. Scheelt toch weer wat risico!
Alvast bedankt voor de reacties