C70 T5 '98 ABS / Tracs lampje

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Euro
2nd Gear member

De C70 bevalt goed ... maar het zit me niet echt mee haha :)
Ik vermoed dat mijn ABS computer stuk is gegaan.
Hieronder wat ik vandaag heb gedaan:
  • * K&N filter op de auto gezet (verbruik is meteen 0.5 liter op 100km omlaag gegaan)
  • * Volvo veerpootbrug geïnstalleerd
  • * Pollenfilter vervangen (was totaal ZWART)
Allen geen elektronische werkzaamheden, maar toch!.

Na het installeren van de veerpootbrug en de nieuwe luchtfilter moest dit uiteraard even getest worden, rustig de auto warm gereden, vervolgens een leeg stukje weg opgezocht en 2x vlot geaccelereerd. De auto voelde lekker soepel aan en remde ook goed.

Hierna weer rustig naar huis gereden (rit van 10 minuten) en even wat opgehaald bij een kennis, tijdens dit ophalen heb ik de motor draaiend gehouden, hij stond maximaal 3 minuten stil. Afijn, ik stap weer in de auto rij weg, ga over een lichte hobbel en zie opeens ((ABS)) en TRACS oranje op mijn dashboard branden.

Auto op de parkeerplaats neergezet, even contact lost, en weer gestart, geen SERVICE lampje wat ging branden, vreemd! Dus maar helemaal gestart, maar binnen 15 seconden gingen het ABS en TRACS lampje weer branden.

Nou is er eerder geschreven over dit probleem en is het 95% kans dat het de ABS computer is, de KM stand van de auto is nu 110.000 en in de boekjes staat dat hij bij de dealer rond 45.000 KM al eens is vervangen.

Maar, de echte vraag is nu, hoe kan ik het beste diagnosticeren of het echt dit probleem is? Uitlezen bij de dealer kost 20 euro dus dat is het probleem niet, en leuker nog, hoe zou ik dit kunnen fixen? Het soldeersel reflowen of mogelijk een trafo vervangen? Ik ben zeker niet bang om te solderen, als er echter goedkope alternatieven zijn in de buurt van Rotterdam heeft dat mijn voorkeur. Scheelt toch weer wat risico!

Alvast bedankt voor de reacties
Euro
2nd Gear member

Update:

Vandaag rijden.

Bij het starten direct ABS maar geen TRACS lampje?
Druk op de TRACS knop, lampje gaat aan, maar zodra ik het knopje loslaat gaat hij weer uit. Ik dacht nog, dat deed hij gister niet.

Vervolgens zet ik hem in zijn D, en wat zien mijn ogen? Een stilstaande KM teller.! Nog een rondje om gedaan maar hij gaf geen krimp meer.

Ik denk dat dit nog duidelijker maakt dat het de ABS Computer is? Alleen nu is de vraag, kan hij nog worden gemaakt!? :(
RalphF
Starter

Wat denk je van het volgende.

2 maanden geleden heb ik voor nieuwe hardere dempers laten plaatsen. Twee dagen later kreeg ik een ABS/Tracs melding. Ik ondekt toen dat achter het kinker voorwiel een stekker los hing. Na plaatsing zijn de lampjes uitgegaan. Of de KM teller hieraan zit weet ik niet, rechts zit er ook zo'n stekker.

Momenteel gaan de lampjes af en toe aan, vooral na harde richels. Ook lijkt het weleens alsof de ABS in werking treedt zonder remeffect.

Zouden de stekkers vervangen moeten worden door stevigere exemplaren of is dat maar een lapmiddel?
Euro
2nd Gear member

kan alleen zeggen dat het bij mij echt de abscomputer was (volgens de monteur was ie goed "door").

ondanks dat het inderdaad bij mij ook met een hobbel begon.
had toen net mn veerpoorbrug geinstalleerd, volgens de monteur niet de schuldige, zat er al aan te komen :)
v40g3
1st Gear member

Ik heb een C70 T5 op G3 en bij mij gaat het lampje van de TRACS helemaal niet aan als ik de knop ingedrukt houd. Het dashboardlampje is niet stuk maar ik om een of andere reden de Tracs dus niet uitschakelen. Rara hoe kan dit? Ik heb nog nooit de ABS hoeven te gebruiken dus ik weet niet of deze uberhaupt wel werkt. Met spinnende banden wegrijden gaat niet of nauwelijks. Wie weet hoe dit zit?
Racingbrick
2nd Gear member

Ik zeg dan toch dat de ABS controller niet meer goed is.
Schandalig maar waar, die dingen zijn allemaal onbetrouwbaar na een paar jaar gebruik, dit is probleem al sinds de 850 aan de gang en heeft zich pas bij de 2002 modellen opgelost. ( hoewel die ook wel eens problemen kunnen hebben)
De ABS/TRACS problemen kunnen hele vreemde symptomen geven, verminderde remdruk ( als de controller denkt dat er een wiel geklokkeerd is zal hij de pompdruk verlagen en kan je niet goed meer remmen ) een en ander gaat niet altijd gepaard met een lampje dat gaat branden.
Het zwarte blok is in 99% van de gevallen de oorzaak, hier zitten zeer slechte soldeerverbindingen in die na verloop van tijd dergelijke problemen geven.
345GL 1,7, 365, 240GLE, 740GL Aut, 760GLE TD ,740GL Aut, V40 1.8 Aut, S40 2.0, V70 2.4 Aut, 850 T5 Aut.

S80 Exclusive , mobility Bi-Fuel CNG Automaat MY 2004 Nautic Blue Pearl
740GL Wagon LPG B230K 1987 wit
V70 T5 Automaat MY 1998 zilver

WWW.TPRPOWERFLUSH.NL
Q&A
1st Gear member

Zou dit ook een gevolg daarvan kunnen zijn ?
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=31996
V70R + 964 C4
v40g3
1st Gear member

Het zwarte blok?? Waar kan ik dat vinden en hoe kan ik testen of zien of er wat mis is? Kunnen die dingen makkelijk door een leek losgeschroefd worden om er een ruilexemplaar in te plaatsen??
Racingbrick
2nd Gear member

Onder de hoofdremcylinder ( vanaf voor gezien achter je luchtfilterbox ) en dan omlaag kijkend zie je de leidingen en ABS pomp.
Aan de zijkant als je er voor staat zit de ABS control unit links van de unit, onder de hoofdrem cylinder.
Goed kijken, een turbo blok is nogal druk onder de motorkap, vaak is het ook nog vechten met de turbodruk regelaar, de meeste mensen laten dat ding los zweven, was bij mij ook zo.

Dat zwarte ABS blok van plastic zit vast met 4 gekke torx schroeven, na demontage moet je dat ding open zien te pielen, en dan opnieuw solderen.
Je moet kunnen solderen, dat wel.

Handiger is op het Volvo 850 forum te kijken, daar staat alles duidelijk met plaatjes en zeer duidelijk beschreven.
Je bent zeker niet de eerste en ook zeker niet de laatste met dit probleem.
Succes....
345GL 1,7, 365, 240GLE, 740GL Aut, 760GLE TD ,740GL Aut, V40 1.8 Aut, S40 2.0, V70 2.4 Aut, 850 T5 Aut.

S80 Exclusive , mobility Bi-Fuel CNG Automaat MY 2004 Nautic Blue Pearl
740GL Wagon LPG B230K 1987 wit
V70 T5 Automaat MY 1998 zilver

WWW.TPRPOWERFLUSH.NL
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”