Hallo allen,
Met wat zoekwerk heb ik de afstelinstructies gevonden voor mijn handrem. (ter info : In je armleuning zit een klepje, dus het klepje weggehaald en begonnen met draaien aan de daar aanwezige bout.)
Al gedaan:
15 kwartslagen zwaarder (naar rechts) is het MAX wat ik kan doen voor het echt te zwaar gaat om met de hand te doen (kleine sleutel)
En ik heb hem nu 11 kwartslagen vaster (naar rechts)
Probleem:
Als ik tegen een heuvel oprij en ik trek hem aan moet ik hem echt nogsteeds naar de allerbovenste stand trekken... vervolgens rolt de C70 nog 30 cm naar achter en dan staat ie stil... maar dat was met 15 slagen (dan grijpt hij al voor het eerste nokje) en bij een echte stijle heuvel (bijv. oprijden pond) pakt ie hem nogsteeds niet. (dus auto rolt achteruit)
Als ik een heuvel afrij dan pakt hij hem bij 11 slagen strakker gewoon vast!
Ik Kan hem omhoog trekken (voor 1e nokje) en je hoort de remmen al piepen, nog iets verder trekken (1/2e nok) en de auto staat stil. 3 nokjes verder en volgensmij is de auto dan onbeweegbaar. Als ik dit echter doe als ik nog wat snelheid van het rollen heb hoor je soms een *bonk*
De vraag:
De vraag is dus: wat kan er zijn dat hij heuvel op niet werkt, en heuvel af wel? Het is best vervelend om constant op de rem te moeten trappen als je voor een stoplicht staat.
Is heuvel op zoveel zwaarder?
p.s. hoe merk ik dat hij aanloopt buiten dat hij herrie maakt? Net even de auto van 40kmp naar 0 laten rollen maar ik had niet het gevoel dat het door mijn instellingen nu sneller ging dan eerst, dat is dus gelukkig wel goed denk ik.
Handrem werkt heuvel af wel, heuvel op niet (c70)
- edraket
- 7th Gear member
Let hier mee op: de remschoenen liggen waarschijnlijk (gedeeltelijk) los, waardoor dit kan ontstaan. Het is niet ondenkbaar dat de boel vastloopt met kapotte schijf en misschien ook klauw als gevolg. Ik zou geen risico nemen en de remschoenen zsm vervangen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Oceanracer
- Geartronic member
En dus tot die tijd de handrem niet gebruiken!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Euro
- 2nd Gear member
Hallo, bedankt voor jullie reacties 
Voor ik naar de garage snel; Is dit iets wat ik zelf kan oplossen?
Ik heb een krik en de ruimte, dus als er een manier is om te testen of een losliggende remschoen het probleem is wil ik best even de auto opkrikken. (en jullie voorstel uitvoeren)
De auto heeft 1.5 maand geleden nog een APK gehad, ik maakte toen melding van het feit dat de handrek op een heuveltje hem niet hield maar bij de remtest was de rem goed!?

Voor ik naar de garage snel; Is dit iets wat ik zelf kan oplossen?
Ik heb een krik en de ruimte, dus als er een manier is om te testen of een losliggende remschoen het probleem is wil ik best even de auto opkrikken. (en jullie voorstel uitvoeren)
De auto heeft 1.5 maand geleden nog een APK gehad, ik maakte toen melding van het feit dat de handrek op een heuveltje hem niet hield maar bij de remtest was de rem goed!?
- Oceanracer
- Geartronic member
Als je de remschijf verwijdert kun je bij de handrem.
Het is een zeer vaak voorkomend euvel. Gebruik de zoekfunctie maar eens.
- Euro
- 2nd Gear member
Had al wat gezocht maar niks gevonden.Oceanracer schreef:Als je de remschijf verwijdert kun je bij de handrem.
Maar zal nu specifiek zoeken naar de in het topic genoemde termen (ik zat meer in de richting van de termen; handrem niet sterk genoeg, enzo)
Remschrijf verwijderen, mhz... toch wel "wat" werk. Maarja, als ik risico loop dat de boel er stuk mee kan gaan dan moet het maar. Wil de auto in 101% perfecte staat houden dus het moet maar

Beide kanten (achter) neem ik aan? En ik zoek dus iets wat los zit?
Bedankt (opnieuw) voor de input. Heb ik morgen wat te doen

- Oceanracer
- Geartronic member
Beide kanten, want ik weet natuurlijk niet welke los is. En waarschijnlijk zit de remvoering los op de strip. Dus dat moet opvallen.
Kijk hier maar voor een vaste handrem en hier voor nog iemand die zijn handrem wou afstellen.
Handrem is natuurlijk een goed zoekwoord, maar remvoering doet het ook goed. Zie hier ook nog voor wat leesvoer.
Graag gedaan en succes.
Kijk hier maar voor een vaste handrem en hier voor nog iemand die zijn handrem wou afstellen.
Handrem is natuurlijk een goed zoekwoord, maar remvoering doet het ook goed. Zie hier ook nog voor wat leesvoer.
Graag gedaan en succes.
- Euro
- 2nd Gear member
Nou ik heb de topics gelezen die je gaf en meteen het juiste onderdeel gezocht (bij nordicar maar 24 eur!
) Ben zeker blij met deze info en zo blijkt maar weer eens: APK zegt niet alles!
Vooral door die foto in de laatste twee topics snap ik nu heel goed dat dit voor meer schade kan zorgen.
Alleen nog één vraagje (Sorry :oops: ) ik heb een krik, dat is het probleem niet, maar als ik hem nou morgen opkrik, wiel verwijder, moet ik dan de hele schijf incl. klauw verwijderen? Of kan ik de remklauw los laten hangen (dus niet dat ik opeens mijn remsysteem opnieuw kan vullen of afstellen omdat ik iets stoms deed) en enkel mijn schijf loshalen? (ik heb online plaatjes uit de werkplaatshandleiding gevonden maar die waren niet heel duidelijk)
Ik zal indien het de remschoenen zijn in iedergeval wat van mij laten horen zodat toekomstige x70 series rijden die dit topic vinden ook wat aan de oplossing hebben
(incl. foto’s!)

Vooral door die foto in de laatste twee topics snap ik nu heel goed dat dit voor meer schade kan zorgen.
Alleen nog één vraagje (Sorry :oops: ) ik heb een krik, dat is het probleem niet, maar als ik hem nou morgen opkrik, wiel verwijder, moet ik dan de hele schijf incl. klauw verwijderen? Of kan ik de remklauw los laten hangen (dus niet dat ik opeens mijn remsysteem opnieuw kan vullen of afstellen omdat ik iets stoms deed) en enkel mijn schijf loshalen? (ik heb online plaatjes uit de werkplaatshandleiding gevonden maar die waren niet heel duidelijk)
Ik zal indien het de remschoenen zijn in iedergeval wat van mij laten horen zodat toekomstige x70 series rijden die dit topic vinden ook wat aan de oplossing hebben

(incl. foto’s!)
- edraket
- 7th Gear member
De klauw moet even los, anders kan de schijf er niet af. Natuurlijk hoeft de remslang niet los, dus er hoeft niets gevuld te worden.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Euro
- 2nd Gear member
Dacht het ook al, maar just te be sureedraket schreef:De klauw moet even los, anders kan de schijf er niet af. Natuurlijk hoeft de remslang niet los, dus er hoeft niets gevuld te worden.

Wil niet een beun de haas actie uitvoeren

- Euro
- 2nd Gear member
Goed, de auto op de krik gezet en aan de slag gegaan.
Helaas, een vrouwelijke interventie die het toch wel eng vond dat ondergetekende aan de remmerij begon. (Daar is de dealer voor ja! …)
Resultaat: Einde oefening ...
Heb nog wel twee filmpjes kunnen maken van hoe het wiel loopt.
Vooral links maakt een lekker geluidje. Beide filmpjes zijn gemaakt terwijl de handrem er niet op stond.
Leuk detail echter, met de handrem er wel op kon ik het rechter achterwiel (links niet geprobeerd) gewoon nog één kant vrij draaien, oké het ging een tikkeltje stroever dan op de filmpjes, maar zonder enige echte inspanning ging het. Dat klopt dus met mijn eerdere constatering dat hij één rijrichting wel goed pakt, de andere niet.
De filmpjes
Links
Rechts
(bestandsextentie is .divx , dit kun je o.a. afspelen met VLC of Mplayer)
Vraag:
Wat zou dit herstel ongeveerd bij een Volvo dealer (Mobility centere) mogen kosten? Het helpt om een richtlijn te hebben want de je weet het maar nooit
De remschoenen zelf kosten inkoop incl. btw 17 euro, half uurtje werk? (uurloon is 90 EX BTW p/u!!)
Helaas, een vrouwelijke interventie die het toch wel eng vond dat ondergetekende aan de remmerij begon. (Daar is de dealer voor ja! …)
Resultaat: Einde oefening ...

Heb nog wel twee filmpjes kunnen maken van hoe het wiel loopt.
Vooral links maakt een lekker geluidje. Beide filmpjes zijn gemaakt terwijl de handrem er niet op stond.
Leuk detail echter, met de handrem er wel op kon ik het rechter achterwiel (links niet geprobeerd) gewoon nog één kant vrij draaien, oké het ging een tikkeltje stroever dan op de filmpjes, maar zonder enige echte inspanning ging het. Dat klopt dus met mijn eerdere constatering dat hij één rijrichting wel goed pakt, de andere niet.
De filmpjes
Links
Rechts
(bestandsextentie is .divx , dit kun je o.a. afspelen met VLC of Mplayer)
Vraag:
Wat zou dit herstel ongeveerd bij een Volvo dealer (Mobility centere) mogen kosten? Het helpt om een richtlijn te hebben want de je weet het maar nooit

De remschoenen zelf kosten inkoop incl. btw 17 euro, half uurtje werk? (uurloon is 90 EX BTW p/u!!)
-
- 4th Gear member
Dus einde oefening !
Vrouwelijke interventie had dan wel goede onderbouwde argumenten.
Vrouwelijke interventie had dan wel goede onderbouwde argumenten.
V60 cross country 2023 Silver Dawn
- Oceanracer
- Geartronic member
Ik heb het zelf dus ook gehad, maar vraag me niet wat het gekost heeft. Niet de hoofdprijs, dacht ik.
- Euro
- 2nd Gear member
Ja, ga er nu maar mee naar de dealer.
Zal voor de upgrade naar 302mm remmen ook wel naar de dealer moeten... Maar dat doen we maar een andere keer, huidige remmen zijn genoeg. (heb alleen ook wel is in een 99'er met 302 gereden en die grijpt toch iets directer naar mijn idee)
Zal als ik langs ben geweest wel laten weten wat het kost zodat anderen nog wat aan dit topic hebben.
p.s. lopen mijn wielen nog soepel? Ik vond ze zelf wel vrij veel weerstand geven maar ik ben een 440 gewend dus die had "iets" kleinere wielen (15" vs 18")
Zal voor de upgrade naar 302mm remmen ook wel naar de dealer moeten... Maar dat doen we maar een andere keer, huidige remmen zijn genoeg. (heb alleen ook wel is in een 99'er met 302 gereden en die grijpt toch iets directer naar mijn idee)
Zal als ik langs ben geweest wel laten weten wat het kost zodat anderen nog wat aan dit topic hebben.
p.s. lopen mijn wielen nog soepel? Ik vond ze zelf wel vrij veel weerstand geven maar ik ben een 440 gewend dus die had "iets" kleinere wielen (15" vs 18")
- Euro
- 2nd Gear member
Over de kosten.
Ze denken er 2 uur voor nodig te hebben. (beide kanten)
totaal kwam ik op 600 ex BTW voor
- Handrem maken (als het de remschoenen zijn)
- nieuw brandstoffilter plaatsen
- nieuwe automaatbak olie (bak is nu 110.000 km oud dus mag wel eens vind ik)
- nieuwe olie + oliefilter (5W40 Van Shell Volvo)
Redelijke prijs? (uurtarief = 90 ex de btw)
Ze denken er 2 uur voor nodig te hebben. (beide kanten)
totaal kwam ik op 600 ex BTW voor
- Handrem maken (als het de remschoenen zijn)
- nieuw brandstoffilter plaatsen
- nieuwe automaatbak olie (bak is nu 110.000 km oud dus mag wel eens vind ik)
- nieuwe olie + oliefilter (5W40 Van Shell Volvo)
Redelijke prijs? (uurtarief = 90 ex de btw)
- VolvoC70T5
- 2nd Gear member
ikzelf vind het best prijzig voor 2 uurtjes arbeid + die materiaal kosten wat er dan bij komt..
- Euro
- 2nd Gear member
Nee voor enkel de handremis het 2 uur (2x 90 ex + de remnschoenen zelf á 30 ex)
Maar omdat ik de rest ook gedaan wou hebben kwamen ze op een totaal voor alles wat ik noemde van 600ex btw.
Vraag me af of het redelijk is, is bij een Volvo dealer (mobility centre)
Maar omdat ik de rest ook gedaan wou hebben kwamen ze op een totaal voor alles wat ik noemde van 600ex btw.
Vraag me af of het redelijk is, is bij een Volvo dealer (mobility centre)