XC60 nu ook met GTDi

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40982
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Na de introductie van de zuinige dieselvarianten komt Volvo nog dit jaar tevens met een schone benzinemotor in de XC60. Deze ruim 200 pk sterke tweeliter benzinemotor met turbo en directe inspuiting wordt gecombineerd met een zeer efficiënte Powershift automaat. Dit najaar staat de XC60 2.0T Powershift, voorzien van een groen C-label in de showrooms.

Volvo maakt gebruik van een compleet nieuwe generatie 4-cilinder turbomotoren met directe inspuiting, ook wel bekend als GTDi (Gas Turbo Direct injection) Met behulp van deze GTDi-technologie is het mogelijk een maatje kleinere motor te gebruiken, met vier in plaats van vijf cilinders. Het vermogen gaat er niet op achteruit, maar er wordt wel een 20 tot 30 procent lager benzineverbruik gerealiseerd, alsmede significant lagere CO2-emissies.

Nederland is de eerste Europese markt die beschikking krijgt over deze splinternieuwe motor. De exacte prijzen zijn nog niet bekend, maar de XC60 2.0T Powershift zal in ieder geval een vanafprijs onder de €50.000,- hebben.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24660
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Das mooi!! Laat maar komen! En er komt ook nog een 1.6 versie van heb ik begrepen
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ik dacht dat deze energielabel B zou krijgen?
(ik weet het eigenlijk zeker, benzine automaat met B-label)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24660
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

de eisen voor de labels zijn laatst weer aangepast...
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

de 2.0T is iig (met automaat) een C labeltje
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

nu nog wachten op een 5cylinder met dezelfde technologie. Zou spijtig zijn dat Volvo de heerlijk roffelende 5cylinder zou laten vallen.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Dat zijn toch gewoon Ford Ecoboost motoren? Zou wel leuk zijn als die V6 ook komt, maar dan kun je gelijk de T6 schrappen denk ik.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

voor zover ik weet zijn ze bij mazda afkomstig
Volvo for life
Gebruikersavatar
Johann
5th Gear member
Berichten: 1305
Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
Contacteer:

menjo schreef:Dat zijn toch gewoon Ford Ecoboost motoren? Zou wel leuk zijn als die V6 ook komt, maar dan kun je gelijk de T6 schrappen denk ik.
Komt ook een Di SI6, ofwel de huidige T6 met directe inspuiting. Vermogen gaat dan over de 300 PK.
Gebruikersavatar
Johann
5th Gear member
Berichten: 1305
Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
Contacteer:

ppFreddy schreef:nu nog wachten op een 5cylinder met dezelfde technologie. Zou spijtig zijn dat Volvo de heerlijk roffelende 5cylinder zou laten vallen.
Ik ben ook van mening dat Volvo toch wel een heel stuk "karakter" waar men jaren lang aan gewerkt heeft vrij makkelijk aan de kant drukken voor een zoveelste mainstream product waar ze zich niet meer mee kunnen onderscheiden.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40982
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Johann schreef:
ppFreddy schreef:nu nog wachten op een 5cylinder met dezelfde technologie. Zou spijtig zijn dat Volvo de heerlijk roffelende 5cylinder zou laten vallen.
Ik ben ook van mening dat Volvo toch wel een heel stuk "karakter" waar men jaren lang aan gewerkt heeft vrij makkelijk aan de kant drukken voor een zoveelste mainstream product waar ze zich niet meer mee kunnen onderscheiden.
Ik denk dat het belangrijker is om voldoende auto's te verkopen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Volvoman
7th Gear member
Berichten: 7759
Lid geworden op: 20.09.2004 - 21:33
Locatie: GLD
Contacteer:

Komt die motor ook in de V70?
Bert-Jan Nijhuis
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

bart simpson schreef:voor zover ik weet zijn ze bij mazda afkomstig
Ah, maar alleen het onderblok schijnbaar:
http://www.autoblog.com/2009/07/24/is-f ... ot-really/

In de pers hier wordt trouwens wel heel positief geschreven over de V6 EcoBoost (in tegenstelling tot Volvo's T6), hoop dat het wat goeds betekent voor de viercilinders.
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Johann schreef:
menjo schreef:Dat zijn toch gewoon Ford Ecoboost motoren? Zou wel leuk zijn als die V6 ook komt, maar dan kun je gelijk de T6 schrappen denk ik.
Komt ook een Di SI6, ofwel de huidige T6 met directe inspuiting. Vermogen gaat dan over de 300 PK.
ik heb zelfs al (van een bron binnen Volvo zelf) horen zeggen dat er nagedacht wordt over nieuwe R modellen, hij sprak over een S60R, V60R (jawel, de V60 zou de V70 vervangen) en een XC60R. Vermogen zou richting de 400pk gaan.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
Volvoman
7th Gear member
Berichten: 7759
Lid geworden op: 20.09.2004 - 21:33
Locatie: GLD
Contacteer:

spannend! ook met DrivE badge??
Bert-Jan Nijhuis
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
ALF
4th Gear member
Berichten: 678
Lid geworden op: 29.03.2008 - 21:37
Locatie: Veenendaal

Allemaal mooi die pk's op zo'n klein blokje. Maar ik ben toch benieuwd naar de levensduur.

Tevens ben ik benieuwd waarom ze het 5 cylinderblok niet zodanig efficiënt kunnen maken.
V70 D5 163PK 2002 AUT5, Moondust, HU-803 Dolby Pro Logic
Gebruikersavatar
Johann
5th Gear member
Berichten: 1305
Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
Contacteer:

zoveelste mainstream product waar ze zich niet meer mee kunnen onderscheiden.
Gebruikersavatar
Maurice Pierik
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
Locatie: Helmond

Het 5 cilinderblok is allicht te upgraden tot direct ingespoten super zuinige turboblok.
Maar er zal allereerst geen budget zijn om dit te doen. Daarnaast is er dusdanig veel vermogen uit een turbomotor te halen, dat het niet veel zin heeft om de vijfcilinder motoren te gaan benutten. Downscalen levert zuinigere en lichtere motoren op. Daar was het om te doen. Hoe jammer dit moge zijn, de vijfcilinders verdwijnen op termijn. Tenminste, de benzinemodellen dan.

Ik veronderstel dat vanaf de grotere facelifst, zoals de komende C30 en C70 de 5 pitter passé is. De nieuwere modellen als de XC60 zijn niet eens met vijfcilinder (3.2 heeft kennelijk bij Volvo (Ford?) de voorkeur boven de mooie 2.5T).

Zonder veel van de GDTi motoren te weten zou het me niet verbazen als de basis bij Mazda ligt. De huidige 1.8 en 2.0 viercilinders hebben hun oorsprong ook bij Mazda. Japanners zijn doorgaans erg goed in motoren, dus zo schadelijk hoeft dat niet te zijn.
Gebruikersavatar
Maurice Pierik
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
Locatie: Helmond

Oja, hèhè. Dat werd tijd dat Volvo met een zuinigere benzinemodel komt.

PS. Powershift zal waarschijnlijk alles wat op Geartronic lijkt vervangen.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40982
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Johann schreef:zoveelste mainstream product waar ze zich niet meer mee kunnen onderscheiden.
Misschien houden ze zich beter bezig met het verkopen van auto's waar er wel veel van te verkopen zijn.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”