Na de introductie van de zuinige dieselvarianten komt Volvo nog dit jaar tevens met een schone benzinemotor in de XC60. Deze ruim 200 pk sterke tweeliter benzinemotor met turbo en directe inspuiting wordt gecombineerd met een zeer efficiënte Powershift automaat. Dit najaar staat de XC60 2.0T Powershift, voorzien van een groen C-label in de showrooms.
Volvo maakt gebruik van een compleet nieuwe generatie 4-cilinder turbomotoren met directe inspuiting, ook wel bekend als GTDi (Gas Turbo Direct injection) Met behulp van deze GTDi-technologie is het mogelijk een maatje kleinere motor te gebruiken, met vier in plaats van vijf cilinders. Het vermogen gaat er niet op achteruit, maar er wordt wel een 20 tot 30 procent lager benzineverbruik gerealiseerd, alsmede significant lagere CO2-emissies.
Nederland is de eerste Europese markt die beschikking krijgt over deze splinternieuwe motor. De exacte prijzen zijn nog niet bekend, maar de XC60 2.0T Powershift zal in ieder geval een vanafprijs onder de €50.000,- hebben.
XC60 nu ook met GTDi
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40982
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24660
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Das mooi!! Laat maar komen! En er komt ook nog een 1.6 versie van heb ik begrepen
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Ik dacht dat deze energielabel B zou krijgen?
(ik weet het eigenlijk zeker, benzine automaat met B-label)
(ik weet het eigenlijk zeker, benzine automaat met B-label)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24660
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
de eisen voor de labels zijn laatst weer aangepast...
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
de 2.0T is iig (met automaat) een C labeltje
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
nu nog wachten op een 5cylinder met dezelfde technologie. Zou spijtig zijn dat Volvo de heerlijk roffelende 5cylinder zou laten vallen.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
voor zover ik weet zijn ze bij mazda afkomstig
Volvo for life
- Johann
- 5th Gear member
- Berichten: 1305
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
- Contacteer:
Komt ook een Di SI6, ofwel de huidige T6 met directe inspuiting. Vermogen gaat dan over de 300 PK.menjo schreef:Dat zijn toch gewoon Ford Ecoboost motoren? Zou wel leuk zijn als die V6 ook komt, maar dan kun je gelijk de T6 schrappen denk ik.
- Johann
- 5th Gear member
- Berichten: 1305
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
- Contacteer:
Ik ben ook van mening dat Volvo toch wel een heel stuk "karakter" waar men jaren lang aan gewerkt heeft vrij makkelijk aan de kant drukken voor een zoveelste mainstream product waar ze zich niet meer mee kunnen onderscheiden.ppFreddy schreef:nu nog wachten op een 5cylinder met dezelfde technologie. Zou spijtig zijn dat Volvo de heerlijk roffelende 5cylinder zou laten vallen.
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40982
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Ik denk dat het belangrijker is om voldoende auto's te verkopen.Johann schreef:Ik ben ook van mening dat Volvo toch wel een heel stuk "karakter" waar men jaren lang aan gewerkt heeft vrij makkelijk aan de kant drukken voor een zoveelste mainstream product waar ze zich niet meer mee kunnen onderscheiden.ppFreddy schreef:nu nog wachten op een 5cylinder met dezelfde technologie. Zou spijtig zijn dat Volvo de heerlijk roffelende 5cylinder zou laten vallen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Volvoman
- 7th Gear member
- Berichten: 7759
- Lid geworden op: 20.09.2004 - 21:33
- Locatie: GLD
- Contacteer:
Komt die motor ook in de V70?
Bert-Jan Nijhuis
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
Ah, maar alleen het onderblok schijnbaar:bart simpson schreef:voor zover ik weet zijn ze bij mazda afkomstig
http://www.autoblog.com/2009/07/24/is-f ... ot-really/
In de pers hier wordt trouwens wel heel positief geschreven over de V6 EcoBoost (in tegenstelling tot Volvo's T6), hoop dat het wat goeds betekent voor de viercilinders.
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
ik heb zelfs al (van een bron binnen Volvo zelf) horen zeggen dat er nagedacht wordt over nieuwe R modellen, hij sprak over een S60R, V60R (jawel, de V60 zou de V70 vervangen) en een XC60R. Vermogen zou richting de 400pk gaan.Johann schreef:Komt ook een Di SI6, ofwel de huidige T6 met directe inspuiting. Vermogen gaat dan over de 300 PK.menjo schreef:Dat zijn toch gewoon Ford Ecoboost motoren? Zou wel leuk zijn als die V6 ook komt, maar dan kun je gelijk de T6 schrappen denk ik.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- Volvoman
- 7th Gear member
- Berichten: 7759
- Lid geworden op: 20.09.2004 - 21:33
- Locatie: GLD
- Contacteer:
spannend! ook met DrivE badge??
Bert-Jan Nijhuis
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
-
- 4th Gear member
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 21:37
- Locatie: Veenendaal
Allemaal mooi die pk's op zo'n klein blokje. Maar ik ben toch benieuwd naar de levensduur.
Tevens ben ik benieuwd waarom ze het 5 cylinderblok niet zodanig efficiënt kunnen maken.
Tevens ben ik benieuwd waarom ze het 5 cylinderblok niet zodanig efficiënt kunnen maken.
V70 D5 163PK 2002 AUT5, Moondust, HU-803 Dolby Pro Logic
- Johann
- 5th Gear member
- Berichten: 1305
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
- Contacteer:
zoveelste mainstream product waar ze zich niet meer mee kunnen onderscheiden.
- Maurice Pierik
- 4th Gear member
- Berichten: 843
- Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
- Locatie: Helmond
Het 5 cilinderblok is allicht te upgraden tot direct ingespoten super zuinige turboblok.
Maar er zal allereerst geen budget zijn om dit te doen. Daarnaast is er dusdanig veel vermogen uit een turbomotor te halen, dat het niet veel zin heeft om de vijfcilinder motoren te gaan benutten. Downscalen levert zuinigere en lichtere motoren op. Daar was het om te doen. Hoe jammer dit moge zijn, de vijfcilinders verdwijnen op termijn. Tenminste, de benzinemodellen dan.
Ik veronderstel dat vanaf de grotere facelifst, zoals de komende C30 en C70 de 5 pitter passé is. De nieuwere modellen als de XC60 zijn niet eens met vijfcilinder (3.2 heeft kennelijk bij Volvo (Ford?) de voorkeur boven de mooie 2.5T).
Zonder veel van de GDTi motoren te weten zou het me niet verbazen als de basis bij Mazda ligt. De huidige 1.8 en 2.0 viercilinders hebben hun oorsprong ook bij Mazda. Japanners zijn doorgaans erg goed in motoren, dus zo schadelijk hoeft dat niet te zijn.
Maar er zal allereerst geen budget zijn om dit te doen. Daarnaast is er dusdanig veel vermogen uit een turbomotor te halen, dat het niet veel zin heeft om de vijfcilinder motoren te gaan benutten. Downscalen levert zuinigere en lichtere motoren op. Daar was het om te doen. Hoe jammer dit moge zijn, de vijfcilinders verdwijnen op termijn. Tenminste, de benzinemodellen dan.
Ik veronderstel dat vanaf de grotere facelifst, zoals de komende C30 en C70 de 5 pitter passé is. De nieuwere modellen als de XC60 zijn niet eens met vijfcilinder (3.2 heeft kennelijk bij Volvo (Ford?) de voorkeur boven de mooie 2.5T).
Zonder veel van de GDTi motoren te weten zou het me niet verbazen als de basis bij Mazda ligt. De huidige 1.8 en 2.0 viercilinders hebben hun oorsprong ook bij Mazda. Japanners zijn doorgaans erg goed in motoren, dus zo schadelijk hoeft dat niet te zijn.
- Maurice Pierik
- 4th Gear member
- Berichten: 843
- Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
- Locatie: Helmond
Oja, hèhè. Dat werd tijd dat Volvo met een zuinigere benzinemodel komt.
PS. Powershift zal waarschijnlijk alles wat op Geartronic lijkt vervangen.
PS. Powershift zal waarschijnlijk alles wat op Geartronic lijkt vervangen.
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40982
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Misschien houden ze zich beter bezig met het verkopen van auto's waar er wel veel van te verkopen zijn.Johann schreef:zoveelste mainstream product waar ze zich niet meer mee kunnen onderscheiden.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70