Heb vandaag mijn bougies gecontroleerd ivm ander probleem. Ik kon 3 vd 5 bougies met de hand losdraaien. Is dit normaal of kan dit het rommelige lopen van de motor misschien verklaren.
Gr Rob
bougies
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Als je ze echt gewoon beet kon pakken en los kon draaien dan is dat niet normaal. Dan kan het nog aan 2 dingen liggen, of jij bent niet normaal sterk in je handen, of de bougies zijn niet goed vastgezet. 
Als je bougies te los zitten dan kan er compressieverlies optreden omdat er mengsel langs de bougie gedrukt wordt. Het is niet zo veel maar het kan een effect hebben. Verder zitten je bougies dan niet meer op de optimale plek voor de ontbranding.
Als je bougies te los zitten dan kan er compressieverlies optreden omdat er mengsel langs de bougie gedrukt wordt. Het is niet zo veel maar het kan een effect hebben. Verder zitten je bougies dan niet meer op de optimale plek voor de ontbranding.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- steven460
- 5th Gear member
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
- Locatie: Almelo
- Contacteer:
kan ook vast smelten daar door omdat je bougie moet koelen naar de kop!!
Gewoon hand vast aandraaien. Geen hefboom oid gebruiken
Gewoon hand vast aandraaien. Geen hefboom oid gebruiken
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Nouja, wel zo vast dat ie niet zomaar los komt. Wat vaak redelijk uit komt met het aantal Nm waarmee je hem vast zou moeten zetten is handvast + maximaal een kwart slag met de ratel. Het is geen exacte wetenschap maar te vast is zeker zo erg als te los.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
kwartslag voor afbreken.
Aanhaalmomenten voor bougies met een vlakke zitting (met dichting):
........................18 mm ......14 mm .....12 mm .....10 mm
Gietijzeren kop 35-45 Nm 25-35 Nm 15-25 Nm 10-15 Nm
.Aluminium kop 35-40 Nm 25-30 Nm 15-20 Nm 10-12 Nm
Het aanhaalmoment kan ook naderhand gemeten worden, door de hoogte (dikte) van de dichtring te meten.
Als de dichtring van een bougie niet in elkaar gedrukt is, werd deze bougie met een te klein aanhaalmoment vastgedraaid.
Omgekeerd werd een bougie met een te sterk ineengeklemde dichtring met een te groot aanhaalmoment vastgedraaid.
Bron: NGK
Aanhaalmomenten voor bougies met een vlakke zitting (met dichting):
........................18 mm ......14 mm .....12 mm .....10 mm
Gietijzeren kop 35-45 Nm 25-35 Nm 15-25 Nm 10-15 Nm
.Aluminium kop 35-40 Nm 25-30 Nm 15-20 Nm 10-12 Nm
Het aanhaalmoment kan ook naderhand gemeten worden, door de hoogte (dikte) van de dichtring te meten.
Als de dichtring van een bougie niet in elkaar gedrukt is, werd deze bougie met een te klein aanhaalmoment vastgedraaid.
Omgekeerd werd een bougie met een te sterk ineengeklemde dichtring met een te groot aanhaalmoment vastgedraaid.
Bron: NGK
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
- Locatie: Drenthe
En te losse bougie,s kunnen ook het schroefdraad vernielen .
Zeker bij de lichtmetalen koppen !!!
Zeker bij de lichtmetalen koppen !!!
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998
-
- 1st Gear member
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 26.02.2008 - 18:46
Bedankt allemaal voor jullie antwoord. Ze zaten dus inderdaad te los. Ik heb de dop erop gezet en kon ze met 2 vingers losdraaien.
Heb ze erin gezet, met de hand aangedraaid en daarna klein tikje met de ratel verder. Moet goed zijn.
Gr Rob
Heb ze erin gezet, met de hand aangedraaid en daarna klein tikje met de ratel verder. Moet goed zijn.
Gr Rob
- steven460
- 5th Gear member
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
- Locatie: Almelo
- Contacteer:
Oh nee geen Lucht Ratel!? maar je bedoeld hand vast toch. 10 a 15nm
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Met de ratel bedoelen de meeste mensen gewoon die 2 weg stang uit je doppenset
Als hij luchtgereedschap zou hebben dat verwacht ik dat hij ook het antwoord op zijn eigen vraag zou weten!
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- steven460
- 5th Gear member
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
- Locatie: Almelo
- Contacteer:
Denk het ook wel, maar voor het geval deze post ooit door een outsider gelezen wordt..... Krijg je van die typische telegraaf kranten koppen van... "Volvo eigenaar zet bougies vast met ratel"
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Haha ja maar dan heb je het ook over de Televaag! Zo jammer dat mensen nog steeds bijna klakkeloos geloven wat er in de krant staat...
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
- Locatie: Drenthe
Ja ja volvo vliegt in de brand door te vaste bougie
( bron de teleraaf)

V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
GBV? Goed boeren verstand?
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Eh ja, dat bedoelde ik eigenlijk ook :oops:
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- steven460
- 5th Gear member
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
- Locatie: Almelo
- Contacteer:
Volgens de bosch site wel. Raar dat bosch geen bougies maakt voor de T5 :S
http://www.boschsparkplugs.net/
http://www.boschsparkplugs.net/
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
-
- 1st Gear member
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 26.02.2008 - 18:46
Heb in Son door gasspecialist diagnose laten stellen. Gaspomp loopt op z'n eind en alle gasinjectoren zaten los; daarvan stonden 3 injectorbuisjes scheef en was er een kapot. Motor zuigt valse lucht en geeft bij langdurig afremmen op de motor (afrit snelweg) emissiestoring.
De verschijnselen van de pomp zijn dat hij niet voldoende druk op kan bouwen. Als de motor koud is duurt het enige tijd voordat het systeem overschakelt en is er voldoende tijd om druk op te bouwen. Als hij warm is, schakelt hij sneller over en is er onvoldoende tijd om genoeg druk op te bouwen en dan lijkt het of hij even op 4 poten loopt en gaf in mijn geval ook uit te lezen meldingen van 'slechte loop cil 2'.
Loopt nu na reparatie goed, heb alleen de gaspomp nog niet laten vervangen.
Al met al goede diagnose en reparatie.
Gr Rob
De verschijnselen van de pomp zijn dat hij niet voldoende druk op kan bouwen. Als de motor koud is duurt het enige tijd voordat het systeem overschakelt en is er voldoende tijd om druk op te bouwen. Als hij warm is, schakelt hij sneller over en is er onvoldoende tijd om genoeg druk op te bouwen en dan lijkt het of hij even op 4 poten loopt en gaf in mijn geval ook uit te lezen meldingen van 'slechte loop cil 2'.
Loopt nu na reparatie goed, heb alleen de gaspomp nog niet laten vervangen.
Al met al goede diagnose en reparatie.
Gr Rob