Beste Forummers,
sinds een aantal dagen heb ik een raar gevoel bij mijn handrem. Als ik hem aantrek "rolt"de auto altijd nog een klein beetje naar achter (staat op een helling met neus naar boven).
Bijkomend probleem is nu dat als ik de auto nadat hij op de handrem heeft gestaan in zin achteruit zet hij niet van zijn plek komt. De kont van de auto komt omhoog. Lijkt dus wel alsof hij op de handrem blijft staan. Als ik dan iets naar voren rijd, en daarna in zijn vrij zet, is er niets aan de hand.
Omdat we op dit moment in Zuid-frankrijk zijn, is mijn vrouw angstig voor de terugreis. Kunnen jullie de angst wegnemen? Is het voor een leek ook te doen om het linker achterwiel eraf te halen en dan te kijken of er iets vast zit?
Probleem met achteruitrijden als de handrem erop is geweest
-
- 1st Gear member
Volvo V70 D5 Edition II by 10-2003, zwart, beige interieur, RTI, Telefoon, IMIV
- Frumpy
- 5th Gear member
Voor een leek zou ik het niet aanraden.
Problemen met de handremmen zijn bij Volvo vaker gehoord. De ingedraaide veertjes die de boel fixeren kunnen losschieten, of het remvlak van de schoentjes zelf laten ook wel eens los.
Advies zou toch zijn om een (Volvo-) garage op te zoeken. Informeer bij diverse bedrijven, en maak van tevoren duidelijke afspraken over de prijs. Die Fransen.................................
Problemen met de handremmen zijn bij Volvo vaker gehoord. De ingedraaide veertjes die de boel fixeren kunnen losschieten, of het remvlak van de schoentjes zelf laten ook wel eens los.
Advies zou toch zijn om een (Volvo-) garage op te zoeken. Informeer bij diverse bedrijven, en maak van tevoren duidelijke afspraken over de prijs. Die Fransen.................................
S80 2,5T AUT5 2004
-
- 1st Gear member
Zou de ANWB hier ook bij kunnen helpen?
- Frumpy
- 5th Gear member
Ja, die zouden in ieder geval de diagnose wel kunnen stellen, en eventueel ook de kwaal (bij los veertje) kunnen verhelpen. Is bij vele auto's hetzelfde principe.
Helemaal niet aan de ANWB gedacht.
Zijn die er nog in September?
Helemaal niet aan de ANWB gedacht.
S80 2,5T AUT5 2004
-
- 3rd Gear member
Dat kleine stukje rollen is volgens mij normaal, doet 'ie bij ons vanaf het begin. De laatste tijd gaat de handrem bij ons "kleven", als die er wat langer op staat. Op zich niet heel erg, maar wel iets om rekening mee te houden, niet te lang op de handrem dus.
Lijkt me dat ANWb toch 365 dagen / jaar rijdt? Tenimtse, ze rijden niet altijd zelf natuurlijk, maar vaak een zusterorganisatie.
Lijkt me dat ANWb toch 365 dagen / jaar rijdt? Tenimtse, ze rijden niet altijd zelf natuurlijk, maar vaak een zusterorganisatie.
V70 - 140pk - 2003
-
- 1st Gear member
Ik begrijp dat niemand mij de zekerheid kan geven, maar is het zonder heel groot risico om de handrem nu niet meer te gebruiken en nog wel 1200 kilometer naar Nederland te rijden?
- FrankS60
- 5th Gear member
Heb hetzelfde probleem gehad, echter is bij mij met het achteruit proberen te rijden vanaf een parkeerplek een achterwiel geblokkeerd. Bleek dat de remvoering van de handrem los was gekomen van het bevestigingsplaatje en dat was nu in kleine stukjes klem gaan zitten tussen de trommel/binnenkant remschijf en het handremsysteem. De ANWB had het bij mij in zo'n 30 min voor elkaar en heeft gewoon alles eruit gehaald en weer terug gebouwd. Kun je de handrem niet gebruiken maar het kan in ieder geval ook niet mis gaan!
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- mad
- 6th Gear member
Alstie verder geen vreemde geluiden maakt zou ik gewoon naar NL rijden, zonder de handrem te gebruiken. Even uitkijken waar je de auto parkeert. Leg iets over de handrem heen zodat je 'm niet "automatisch" gebruikt. Volgens mij no problem. Ook al doen je achterremmen het zelfs helemaal niet meer, je hebt altijd je voorremmen nog, waarmee 80% op neer komt. Andersom zou wel een probleem zijn...of als er lampjes branden van remvloeistof.roberthorst schreef:Ik begrijp dat niemand mij de zekerheid kan geven, maar is het zonder heel groot risico om de handrem nu niet meer te gebruiken en nog wel 1200 kilometer naar Nederland te rijden?
XC70 D5 2009 Ocean Race
-
- 1st Gear member
Gebeld met de ANWB, deze komen dus niet langs maar sturen me naar een voor hun bekende garage. Dit kan ik doen, maar de kosten van reparatie zijn toch voor eigen rekening. Ik kan natuurljk ook naar de lokale volvo dealer gaan...
Iemand nog advies hierover?
Iemand nog advies hierover?
- FrankS60
- 5th Gear member
Gewoon gaan rijden denk ik... Aan de andere kant, je moet het toch laten maken dus waarom niet in frankrijk bij de volvogarage. Handremschoentjes zouden ze wel op voorraad moeten hebben.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- mad
- 6th Gear member
Lokale Volvo-dealer is nooit weg, zou ik doen. Heb je 100% zeker wat kan en niet kan, en het is waarschijnlijk de handrem-voering. Heb hetzelfde gehad, is peanuts om dat (laten) te vervangen. Suc6!
XC70 D5 2009 Ocean Race
-
- 1st Gear member
nu maar gaan opzoeken wat remschoentje in het frans is dan... En hopen dat de franse automonteurs dit probleem ook snel kunnen verhelpen.
En tegelijkertijd contact op gaan nemen met de verkoper van de auto want dit is denk ik toch wel iets wat onder de garantie valt?
En tegelijkertijd contact op gaan nemen met de verkoper van de auto want dit is denk ik toch wel iets wat onder de garantie valt?
- AntonV70
- 1st Gear member
Voor alle duidelijkheid, het handremsysteem staat volledig los van je hoofdremsysteem, de schijremmen op je achterwielen blijven dus gewoon functioneren, hoef je niet bang voor te zijn. Dat de auto nog iets beweegt (ongeveer een halve meter) na het aantrekken van de handrem is normaal, de handremsegmenten hebben altijd speling op hun bevestiging. Blijkbaar komt de handrem niet goed vrij, bij het achteruitrijden lopen de remschoenen op en slaan vast. Bij vooruitrijden komen de remschoenen weer vrij. Controleer even of de auto echt vrij rolt als de handrem eraf is. Als dit zo is en als er geen piep- of slijpgeluiden bij de achterwielen vandaan komen zou ik gewoon terugrijden. Bij rare geluiden ligt de remvoering eraf en moet er wel iets aan worden gedaan. Dan zou ik de remschijf aan de kant waar het geluid vandaan komt in Frankrijk laten demonteren, stukken voering laten verwijderen, dit is een half uurtje werk, terugrijden en in Nederland nieuwe segmenten erop. Ook dan wel even laten controleren of de handremkabels soepel lopen maar dit zal de garage altijd doen.
Volvo V70 D5 Summum Geartronic 2004 MY2005, full options
Volvo 245 Polar 2.3 1993
Volvo 240 GL 2.3 1988
Volvo 240 GL 2.3 1981
Volvo Amazon Favorit 1966
Volvo 245 Polar 2.3 1993
Volvo 240 GL 2.3 1988
Volvo 240 GL 2.3 1981
Volvo Amazon Favorit 1966
Het zelfde hier al gezegd: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... 4&start=25

AlexV70 schreef:Volgens mij is het vrij normaal wat jij ondervindt.
Bij normaal rijden is de achterste remvoering de secondaire (meelopende) remschoen.
Wat je nu doet op een helling (achteruit) is dat deze remschoen de primaire remschoen is geworden.
Ofwel zelf bekrachtigend, hoe groter de kracht naar achteren, hoe vaste de remschoen tegen de trommel zal worden gedrukt.
Als je de handrem lost, zou de veer de remschoen weer terug moeten trekken.
Maar als de kracht al te groot is op de remvoering/trommel, zal je eerst weer even vooruit moeten rijden.
Hoe stijl is jouw heuvel?
Of had je al even gas gegeven en ..... oja hij staat nog op de handrem... :oops:
Zolang je geen ernstige schuurgeluiden van de achterzijde hoort zou ik lekker naar huis rijden.
Succes.
Afhankelijk van bouwjaar en km-stand is misschien handig om in NL een keer naar je handrem te laten kijken.
-
- 1st Gear member
Hoi Alex V70, bedakt voor je reactie op het andere topic.
De helling is niet zo stijl, ik denk een paar procent. Dus niet al te groot denk ik.
En nee ik had de handrem eraf gehaald....
Vervelende is dat ik vanmiddag nog even getest heb of er gekke geluiden te horen zijn. Dit is niet. Ook heb ik geprobeerd als ik met de neus naar beneden sta, en daarna acheruit wil rijden. Ook dan geeft hij het probleem.
Vervolgens reed ik per ongeluk over een stoepje waarbij ik met de onderkant van de auto tegen de stoep aankwam. Mijn vrouw in paniek! Toen ik de auto ging inparkeren wilde ik even een stukj achteruit en toen was er ineens wel een heleboel lawaai!
Morgen maar naar de volvo garage in Aix-en-Provence en daar even laten kijken.
Ik houd jullie op de hoogte.
Robert
De helling is niet zo stijl, ik denk een paar procent. Dus niet al te groot denk ik.
En nee ik had de handrem eraf gehaald....
Vervelende is dat ik vanmiddag nog even getest heb of er gekke geluiden te horen zijn. Dit is niet. Ook heb ik geprobeerd als ik met de neus naar beneden sta, en daarna acheruit wil rijden. Ook dan geeft hij het probleem.
Vervolgens reed ik per ongeluk over een stoepje waarbij ik met de onderkant van de auto tegen de stoep aankwam. Mijn vrouw in paniek! Toen ik de auto ging inparkeren wilde ik even een stukj achteruit en toen was er ineens wel een heleboel lawaai!
Morgen maar naar de volvo garage in Aix-en-Provence en daar even laten kijken.
Ik houd jullie op de hoogte.
Robert
- mad
- 6th Gear member
Goed plan, suc6, en over het algemeen zijn de Fransen niet te beroerd om je te helpen... en als je je probleem een beetje beeldend brengt - met handen en voeten- gaat de prijs alleen maar omlaag omdat je zo'n aardige Hollander bent die Volvo-Frans probeert te spreken...
XC70 D5 2009 Ocean Race
Wat je eventueel kan proberen.
Auto op de krik zetten en het wiel even met de hand rondraaien.
Je mag dan in beide richtingen geen schurend geluid horen.
Zoja, als je het zelf niet kan is het idee van @AntonV70, om door de garage even het gedeelte van de remvoering dat los zit,
weg te laten halen een goede. Dan zie je in NL wel weer.
Even voor de duidelijkheid, van welk bouwjaar is jouw auto en welke km-stand heeft ie?
edit: zag het net, 2003. Als de km-stand ruim over de 150.000 is, dan is losse remvoering zeker goed mogelijk.
Auto op de krik zetten en het wiel even met de hand rondraaien.
Je mag dan in beide richtingen geen schurend geluid horen.
Zoja, als je het zelf niet kan is het idee van @AntonV70, om door de garage even het gedeelte van de remvoering dat los zit,
weg te laten halen een goede. Dan zie je in NL wel weer.
Even voor de duidelijkheid, van welk bouwjaar is jouw auto en welke km-stand heeft ie?
edit: zag het net, 2003. Als de km-stand ruim over de 150.000 is, dan is losse remvoering zeker goed mogelijk.
-
- 1st Gear member
Even een update
Vandaag contact gehad met de volvo garage in Aix. Zij wilden alleen kijken als ze daarna ook mochtn repareren en de kosten zouden zeker boven de 600 euro uitkomen... Dus dat was volgens ons niet echt een optie.
In overleg met de verkoper van de auto (die wel garantie geeft maar niet als er in het buitenland iets is) besloten de auto niet meer op de handrem te zetten en donderdag naar nederland te rijden.
Dus lekker naar het strand geweest vandaag... Totdat we thuiskwamen. De auto op de oprit van het vakantiehuisje stond en ik na drie minuten stilstaan instapte, de auto in de achteruit zette en wilde wegrijden.
Na een halve meter een doffe klap alsof ik op een stoeprand knalde en vervolgens leek het weer of de handrem erop zat. Dit terwijl ik die dus niet heb gebruikt!
We hebben gelijk de ANWB gebeld (we hebben toch niet voor niets europadekking) Zij laten morgenvroeg om 8 uur een monteur komen.
Dus na een dag strand is het helaas weer slechter gesteld met de auto.
Oja de vraag naar bouwjaar en km-stand. 2003 en 210000km. Ik heb de auto op 31 juli jl gekocht bij een universele handelaar. Hij heeft een nieuwe APK gekregen bij aflevering en de Volvo zomercheck gehad bij Bluekens in Breda.
Vandaag contact gehad met de volvo garage in Aix. Zij wilden alleen kijken als ze daarna ook mochtn repareren en de kosten zouden zeker boven de 600 euro uitkomen... Dus dat was volgens ons niet echt een optie.
In overleg met de verkoper van de auto (die wel garantie geeft maar niet als er in het buitenland iets is) besloten de auto niet meer op de handrem te zetten en donderdag naar nederland te rijden.
Dus lekker naar het strand geweest vandaag... Totdat we thuiskwamen. De auto op de oprit van het vakantiehuisje stond en ik na drie minuten stilstaan instapte, de auto in de achteruit zette en wilde wegrijden.
Na een halve meter een doffe klap alsof ik op een stoeprand knalde en vervolgens leek het weer of de handrem erop zat. Dit terwijl ik die dus niet heb gebruikt!
We hebben gelijk de ANWB gebeld (we hebben toch niet voor niets europadekking) Zij laten morgenvroeg om 8 uur een monteur komen.
Dus na een dag strand is het helaas weer slechter gesteld met de auto.
Oja de vraag naar bouwjaar en km-stand. 2003 en 210000km. Ik heb de auto op 31 juli jl gekocht bij een universele handelaar. Hij heeft een nieuwe APK gekregen bij aflevering en de Volvo zomercheck gehad bij Bluekens in Breda.
€ 600,- ??? Nooit doen. Willen ze de schijven, remblokken en lagers erbij vervangen?
Laat de ANWB de voering wat los zit er maar afhalen.
Kan je weer naar huis rijden.
Sterkte en houd ons op de hoogte. Blijf wel genieten van je vakantie.
Laat de ANWB de voering wat los zit er maar afhalen.
Kan je weer naar huis rijden.
Sterkte en houd ons op de hoogte. Blijf wel genieten van je vakantie.
- FrankS60
- 5th Gear member
Ja precies, gewoon de ANWB die remvoering eruit laten halen en lekker naar huis rijden. Die fransen proberen er gewoon een slaatje uit te slaan dat je weinig keus hebt. Het kan nu ook eigenlijk niet meer missen dat dat het probleem is dus dat zou snel geregeld moeten zijn door de ANWB. Succes er mee en nog een fijne vakantie!