Ik heb hier een grijs en zwart relais liggen, op de spoel, tussen klem 85 en 86 meet ik ongeveer 70 ohm
Om te zien of ie echt goed werkt, 12V op deze klemmen zetten en de contacten nameten
Zwarte relais, in rust (=geen 12V erop) tussen klem 30 en 87 oneindig grote weerstand of OL of dergelijke op je meettoestel, met 12V op de spoel op deze klemmen ongeveer 0 ohm
Grijze relais idem, maar tussen klem 30 en 87a net het omgekeerde als tussen klem 30 en 87.
Kortsluiting - opgelost
-
- 3rd Gear member
Ps, zou jij dan even voor mij iets willen doen, ik vermoed dat ik een van de relais verkeert heb gestoken, het Hella relais met nr 3SB 004 438-05, zo een zwart relais, iets hoger, waar steekt dit bij jou?
-
- 4th Gear member
Zal vanavond even kijken naar de relais want hier heb ik nog niet naar gekeken. Had aleen de zekeringen bekeken. Zal je relais controleren.
Volvo 480 turbo 1993 Boosted project / daily / opknapper /
-
- 4th Gear member
Als ik de dimmer door verbind gaat de zekering eruit. Zonder de dimmer in de stekker blijft de zekering heel. Ligt dus niet aan de dimmer, maar aan iets daarna.
Relais heb ik bekeken en zie daar weining aan behalve dat sommige 1 pootje beetje gekleurd is.
relais met nr 3SB 004 438-05 zit in de punt van de box.
Relais heb ik bekeken en zie daar weining aan behalve dat sommige 1 pootje beetje gekleurd is.
relais met nr 3SB 004 438-05 zit in de punt van de box.
-
- 3rd Gear member
thx, btw, wat zit er achter je dimmer? Je dashboardverlichting, dus ik zou in die richting gaan kijken, ook eens je schakelaars van de verlichting nakijken. Als je je dashboard eruithaalt de schakelaars afplakken of je accu uitschakelen, zodat je geen tweede maal kortsluiting maakt.
-
- 4th Gear member
Gekeken achter me dashboard en tellers verwijderd en meeste plastic wat los kan, maar kan nog niks vinden.
Relais door meten ging niet echt, omdat ik een multimetertje heb van 5 euro. Eenvoudige dingen is die wel makkelijk. Moet de meter op me werk, maar even mee nemen naar huis om goede metingen te kunnen doen.
Relais door meten ging niet echt, omdat ik een multimetertje heb van 5 euro. Eenvoudige dingen is die wel makkelijk. Moet de meter op me werk, maar even mee nemen naar huis om goede metingen te kunnen doen.
-
- 4th Gear member
Kan het gewoon niet vinden en begin hem nu echt zat te worden.
Iemand nog tips?
Iemand nog tips?
- rene en erica
- 4th Gear member
en erg lastige storing.kun je alle stekkers van de betrefende zekeringgroep los halen en dan 1 voor 1 er weer in doen.op het moment dat de zekering springt weet je iets specifieker waar je de oorzaak moet zoeken.dus als je de stekker van bijvoorbeeld je raambediening er in doet en dan knapt je zekering kun je ervan uit gaan dat je het daar moet zoeken en kun je bepaalde zaken uitsluiten als oorzaak.het blijft natuurlijk een ka u tee storing om te vinden.succes.
groet'n uut grunn
-
- 4th Gear member
Als ik de dimmer er niet uit haal springt die er niet uit.
Dimmer gaat alleen naar het dashboard toe volgens mij. Dus moet het in het dashboard zitten of de draden die er naar toe lopen.
Dan moet ik het tape los halen rond de draden die naar me dashboard gaan.
Dashboard zelf kan het volgens mij niet zijn, want dan zou de printplaat kapot moeten zijn en van een eventueel kapot lampje kan je geen sluiting krijgen toch?
Dimmer gaat alleen naar het dashboard toe volgens mij. Dus moet het in het dashboard zitten of de draden die er naar toe lopen.
Dan moet ik het tape los halen rond de draden die naar me dashboard gaan.
Dashboard zelf kan het volgens mij niet zijn, want dan zou de printplaat kapot moeten zijn en van een eventueel kapot lampje kan je geen sluiting krijgen toch?
- rene en erica
- 4th Gear member
dat lijkt me ook erg onwaarschijnlijk,of het lampje moet helemaal in de fitting gesmolten zijn zodat hij altijd kortsluiting maakt maar daar zijn juist de zekeringen voor om het niet zover te laten komen.misschien kun je met een bedradingsschema uitvinden wat er allemaal achter de dimmer zit en waar het naartoe gaat.
groet'n uut grunn
-
- 4th Gear member
Heb voor de dikke kabelbomen bekeken onder de cockpit en kan niks vinden. Achter het dashboard ook geweest en kon daar ook niks vinden. Wel nog een blaupunkt versterkertje gevonden hier.
Zekering nummer 18 gaat er steeds uit. Hieronder valt ook het relais van de mislamp achter. Waar zit dit relais?
Heb in de kofferbak sluiting gemaakt dus misschien wel logisch dat er hier wat kapot is.

Zekering nummer 18 gaat er steeds uit. Hieronder valt ook het relais van de mislamp achter. Waar zit dit relais?
Heb in de kofferbak sluiting gemaakt dus misschien wel logisch dat er hier wat kapot is.
- Auk
- 6th Gear member
Massapunten al gecontroleerd?
Kun je een beetje schema's lezen? Kijk hier ff voor het elektrische schema, dat moet je al een heel stuk op weg kunnen helpen.
Kun je een beetje schema's lezen? Kijk hier ff voor het elektrische schema, dat moet je al een heel stuk op weg kunnen helpen.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

-
- 4th Gear member
Als ik geen goede massa meer heb gaat de zekering er niet uit volgens mij.
Ik vind die handleidingen daar heel raar ingedeeld, maar zal wel even gaan zoeken.
Heb het relais gevonden en zit onder de motorkap onder die driehoekige deksel. Als je voor de auto staat vanaf rechtsboven de 2e. Het relais klikt wel als ik er 12 volt op zet, maar of dit gelijk zegt dat die goed is weet ik niet???
Ik vind die handleidingen daar heel raar ingedeeld, maar zal wel even gaan zoeken.
Heb het relais gevonden en zit onder de motorkap onder die driehoekige deksel. Als je voor de auto staat vanaf rechtsboven de 2e. Het relais klikt wel als ik er 12 volt op zet, maar of dit gelijk zegt dat die goed is weet ik niet???
- rene en erica
- 4th Gear member
enkele relais zijn het zelfde,je zou even een andere kunnen proberen.
groet'n uut grunn
-
- 4th Gear member
Heb het probleem gevonden gelukkig. Bij de bolling op de grond bij de achterbank trok ik het tapijt weg en zag daar aan beide kanten van de bollig 2 zwarte stronken lopen!
Draden waren helemaal zwart en toen ik ze van elkaar aftrok waren sommige kabels gelijk bloot. Vond het raar dat het aan beide kanten was op exact dezelfde hoogte. Toen dacht ik gelijk aan me uitlaat. Die stopt halverwege precies op de plek onder me auto. Zit wel een demper op en wilde nog wel verder de uitlaat afmaken, maar wilde even zo rijden om te kijken wat het deed.
Het ging nog wel even door me hoofd dat uitlaatgassen heel heet zijn en dat het daar misschien warm zou worden. Maar dacht gassen gaan naar achter en er komt zat wind onder door. Niet dus!
Achteraf niet heel slim dus.
Ben blij dat alles het weer doet nu en kan weer verder:D
Draden waren helemaal zwart en toen ik ze van elkaar aftrok waren sommige kabels gelijk bloot. Vond het raar dat het aan beide kanten was op exact dezelfde hoogte. Toen dacht ik gelijk aan me uitlaat. Die stopt halverwege precies op de plek onder me auto. Zit wel een demper op en wilde nog wel verder de uitlaat afmaken, maar wilde even zo rijden om te kijken wat het deed.
Het ging nog wel even door me hoofd dat uitlaatgassen heel heet zijn en dat het daar misschien warm zou worden. Maar dacht gassen gaan naar achter en er komt zat wind onder door. Niet dus!
Achteraf niet heel slim dus.
Ben blij dat alles het weer doet nu en kan weer verder:D
- rene en erica
- 4th Gear member
mooi zo.
groet'n uut grunn
-
- 7th Gear member
Mazzel dat hij niet afgebrand is met de tank in de buurt!