Mrb Benzine +/- E. 150,-- p/kwartaal is E. 600,-- p/jaar, mrb Diesel +/- E. 300,-- p/kwartaal is E. 1.200,-- p/jaar.
Bij een verbruik van 1 op 10 voor een benzine doet een benzine 1000 ltrs a E. 1,40 = E 1.400,--, bij een verbruik van 1 op 15 voor de diesel doet deze 667 ltrs a E. 1,-- E. 667,-- (beiden zijn in de praktijk trouwens het nodige zuiniger in het voordeel van de diesel) totaalkosten voor een Benzine per jaar E. 2.000,--, totaalkosten voor de Diesel per jaar E. 1.867, beiden op die 10.000km, is de investering gelijk kun je zondermeer een diesel overwegen met die 15.000km/jaar
Aankoop Volvo V40
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
- Okke
- 4th Gear member
- Berichten: 587
- Lid geworden op: 20.02.2006 - 10:42
Mrb LPG Bifuel +/- E. 200,-- p/kwartaal is E. 800,-- p/jaar.
Bij een verbruik van 1 op 9 voor LPG is dat 1112 ltrs a E. 0,50 = E 556,--., plus 100 liter benzine a E 1,40 (starten) = E 706,-- aan brandstof. Kleppen stellen iedere 30K (is wel erg overdreven, maar om het verglijk netjes te houden) = 600 Euro, dus E 200,-- per 10.000 Km. Ook dit is allemaal ruim geschat, praktijk is voordeliger.
Totaalkosten per 10.000 Km is dan E 1706,--
Bij een verbruik van 1 op 9 voor LPG is dat 1112 ltrs a E. 0,50 = E 556,--., plus 100 liter benzine a E 1,40 (starten) = E 706,-- aan brandstof. Kleppen stellen iedere 30K (is wel erg overdreven, maar om het verglijk netjes te houden) = 600 Euro, dus E 200,-- per 10.000 Km. Ook dit is allemaal ruim geschat, praktijk is voordeliger.
Totaalkosten per 10.000 Km is dan E 1706,--
V40
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
1 op 9 voor gas is best erg dapper, 1 op 15 voor een diesel eigenlijk veel te mager..
een diesel is ook een veel beter beschikbaardere motor dan een bifuel
een diesel is ook een veel beter beschikbaardere motor dan een bifuel
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1429
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
- Locatie: venhuizen
het volgende heb ik niet zo lang geleden ergens berekend en gepost:
volvo v40 1.8 lpg verbruik 1 op 9 0.56 euro per liter 218euro per 3 maand
volvo v40 1.8 benzine verbruik 1 op 11 1.30 euro per liter 150euro per 3 maand
volvo v40 1.9 diesel verbruik 1 op 16.7 1.03 euro per liter 300euro per 3 maand
per jaar 10000 km, brandstof incl wegenbelasting
lpg 622 euro + 872 euro = 1494euro
benzine 1181 euro + 600 euro = 1782 euro +288euro
diesel 616 euro + 1200 euro = 1818 euro +324euro
per jaar 20000 km, brandstof incl wegenbelasting
lpg 1244 euro + 872 euro = 2116euro
benzine 2362 euro + 600 euro = 2962 euro +846euro
diesel 1232 euro + 1200 euro = 2432 euro +316euro
per jaar 30000 km, brandstof incl wegenbelasting
lpg 1866 euro + 872 euro = 2738euro
benzine 3543 euro + 600 euro = 4143 euro +1405euro
diesel 1848 euro + 1200 euro = 3048 euro +310euro
hoe berekend: kilometers delen door verbruik, dan keer de literprijs. dan heb je de
kostprijs voor die afgelegde afstand. als je daar de wegenbelasting bij optelt per jaar
dan heb je de prijs per jaar voor die kilometerstand, inclusief de wegenbelasting.
wat ik zie is dat benzine ten alle tijden duur is, en alleen maar duurder wordt.
de diesel doet niet onder voor de lpg rijder, het zal ongeveer 300 euro duurder per jaar zijn.
voor lpg sta je behoorlijk vaker bij een tankstation. 1 tank diesel is 2 tanken lpg.
bij lpg lees ik dat na 150000 km je tankpomp stuk kan zijn, dan kan er ook nog kans
zijn op een versleten kop. bij een diesel zal er ook wel wat stuk gaan maar mogelijk niet de
cilinderkop of een brandstofpomp.
ik rij een v40 diesel 115pk(getuned naar 144) en die heeft een gemiddeld verbruik van 1 op 18, gemeten over 25000km. goed zuinig dus.
volvo v40 1.8 lpg verbruik 1 op 9 0.56 euro per liter 218euro per 3 maand
volvo v40 1.8 benzine verbruik 1 op 11 1.30 euro per liter 150euro per 3 maand
volvo v40 1.9 diesel verbruik 1 op 16.7 1.03 euro per liter 300euro per 3 maand
per jaar 10000 km, brandstof incl wegenbelasting
lpg 622 euro + 872 euro = 1494euro
benzine 1181 euro + 600 euro = 1782 euro +288euro
diesel 616 euro + 1200 euro = 1818 euro +324euro
per jaar 20000 km, brandstof incl wegenbelasting
lpg 1244 euro + 872 euro = 2116euro
benzine 2362 euro + 600 euro = 2962 euro +846euro
diesel 1232 euro + 1200 euro = 2432 euro +316euro
per jaar 30000 km, brandstof incl wegenbelasting
lpg 1866 euro + 872 euro = 2738euro
benzine 3543 euro + 600 euro = 4143 euro +1405euro
diesel 1848 euro + 1200 euro = 3048 euro +310euro
hoe berekend: kilometers delen door verbruik, dan keer de literprijs. dan heb je de
kostprijs voor die afgelegde afstand. als je daar de wegenbelasting bij optelt per jaar
dan heb je de prijs per jaar voor die kilometerstand, inclusief de wegenbelasting.
wat ik zie is dat benzine ten alle tijden duur is, en alleen maar duurder wordt.
de diesel doet niet onder voor de lpg rijder, het zal ongeveer 300 euro duurder per jaar zijn.
voor lpg sta je behoorlijk vaker bij een tankstation. 1 tank diesel is 2 tanken lpg.
bij lpg lees ik dat na 150000 km je tankpomp stuk kan zijn, dan kan er ook nog kans
zijn op een versleten kop. bij een diesel zal er ook wel wat stuk gaan maar mogelijk niet de
cilinderkop of een brandstofpomp.
ik rij een v40 diesel 115pk(getuned naar 144) en die heeft een gemiddeld verbruik van 1 op 18, gemeten over 25000km. goed zuinig dus.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
kortom, onverwacht veel argumenten voor een diesel
Volvo for life
- MartijnAG
- 2nd Gear member
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 04.01.2009 - 14:06
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Ook maar eens naar een diesel kijken dan.
1994 - Volvo 440 1.8i GLE
- MartijnAG
- 2nd Gear member
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 04.01.2009 - 14:06
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Ja ik ga even een kostenberekening maken denk ik. Want een diesel is natuurlijk ook weer duurder in wegenbelasting en dat wil ik er dan natuurlijk wel uithalen 

1994 - Volvo 440 1.8i GLE
- Okke
- 4th Gear member
- Berichten: 587
- Lid geworden op: 20.02.2006 - 10:42
Diesel viel voor mij daarom af. Die moet je rijden, en als je eens echt minder rijdt betaal je wel meer houderschapsbelasting. De diesels zijn eenmaal op dreef niet slecht, maar de benzine versie's lopen mooier. Een turbo op een diesel is noodzakelijk, op een benzine versie is het een feest. Als je de tijd hebt (en geld), rij dan eens in de 2T. Die zijn echt nog wel geleverd in de laatste jaren. Tuurlijk, je moet goed zoeken. Maar ook ik vond (na ongeveer een half jaartje) precies de v40 die bij mij past 

V40
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1429
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
- Locatie: venhuizen
als ik naar mijn berekening kijk:
bij 10000 km is benzine 36 euro goedkoper per jaar t.o.v. diesel
bij 20000 km is benzine 530 euro duurder per jaar t.o.v. diesel
diesel blijft per jaar zo'n 300 euro duurder dan lpg, benzine wordt bij 30000 nog duurder..... dat zegt toch wel iets.
bij 10000 km is benzine 36 euro goedkoper per jaar t.o.v. diesel
bij 20000 km is benzine 530 euro duurder per jaar t.o.v. diesel
diesel blijft per jaar zo'n 300 euro duurder dan lpg, benzine wordt bij 30000 nog duurder..... dat zegt toch wel iets.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
- Okke
- 4th Gear member
- Berichten: 587
- Lid geworden op: 20.02.2006 - 10:42
Klopt, maar de topicschrijver geeft aan niet meer dan 15.000 per jaar te gaan rijden, vandaar.
Overigens Sjoerd, ik zag dat je eerder schreef:
Neemt niet weg, en daar heeft Bart gelijk in, dat er veel minder Bifuels te koop staan. Ze werden uiteindelijk door belastingmaatregelen ook relatief duur.
Eigenlijk is zou ik qua motoren de 1.6 en de 1.8i echt afraden... Ik heb zelf verder nooit de 1.8i (GDI) gereden, maar ook gelezen op dit forum dat daar wel eens problemen mee zijn. En dat is meteen dan ook enorm subjectief van mij...want er zijn ongetwijfeld mensen die er veel plezier aan beleven, net als de 1.6
Overigens Sjoerd, ik zag dat je eerder schreef:
Ik heb een ander systeem (en een aangepaste kop, fabrieks af). Dus dat is niet zo te stellen. Ik heb daar in ieder geval geen last van gehad, staat dik 2 ton op en motorisch in uitstekende staat!sjoerdb schreef:bij lpg lees ik dat na 150000 km je tankpomp stuk kan zijn, dan kan er ook nog kans
zijn op een versleten kop.
Neemt niet weg, en daar heeft Bart gelijk in, dat er veel minder Bifuels te koop staan. Ze werden uiteindelijk door belastingmaatregelen ook relatief duur.
Eigenlijk is zou ik qua motoren de 1.6 en de 1.8i echt afraden... Ik heb zelf verder nooit de 1.8i (GDI) gereden, maar ook gelezen op dit forum dat daar wel eens problemen mee zijn. En dat is meteen dan ook enorm subjectief van mij...want er zijn ongetwijfeld mensen die er veel plezier aan beleven, net als de 1.6
V40
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1429
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
- Locatie: venhuizen
en ben je al wat wijzer geworden om een keuze te maken? je kan ook hier links posten met wat je gevonden hebt en of het een goeie keuze zou zijn.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
- MartijnAG
- 2nd Gear member
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 04.01.2009 - 14:06
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Nou het plan is natuurlijk om de auto pas in december aan te schaffen, maar ik ben zeker al een hoop wijzer geworden.
Binnenkort even in een benzine en een dieselversie rijden om te kijken of daar veel verschil in zit. Want qua kosten ontloopt het elkaar allemaal niet zo veel.
Als ik wat leuks vind zal ik het zeker hier posten.
Binnenkort even in een benzine en een dieselversie rijden om te kijken of daar veel verschil in zit. Want qua kosten ontloopt het elkaar allemaal niet zo veel.
Als ik wat leuks vind zal ik het zeker hier posten.
1994 - Volvo 440 1.8i GLE
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1429
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
- Locatie: venhuizen
op afspraak kan je bij mij langskomen, dan kan ik je laten rijden in een v40 1.9D getunde diesel 144 pk. venhuizen valt mee met afstand toch?
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
- MartijnAG
- 2nd Gear member
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 04.01.2009 - 14:06
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Dat is aardig van je! Ja Venhuizen is goed te doen, ben ook redelijk vaak in Heerhugowaard.
1994 - Volvo 440 1.8i GLE
- Wiebe
- 5th Gear member
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Leugens Sjoerd! Je hebt maar 115 geen 144 :angel4:volvo V40 1.9D 115PK
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1429
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
- Locatie: venhuizen
ehm, goed lezen: getunde diesel.... dus wel zeker 144pk. op papier is het een 115pk maar in het echt niet.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
- Wiebe
- 5th Gear member
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Ik zag het wel goed, maar ik maakte een grapje over je onderschrift
Snappie?

Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...