Ruitenwisserarmen demonteren

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
JSS
3rd Gear member

Hoi allemaal,

Om eindelijk van het irritante geluid van mijn oude ruitenwissermotor af te zijn (lagers versleten), heb ik een nieuwe gehaald bij een slopert. Nu wilde ik deze vanavond inbouwen maar liep meteen al tegen een probleem aan.

Volgens VADIS moet ik eerst de ruitenwisserarmen demonteren (logisch), en moet dat door het kapje eraf te halen en de moer een stukje los te draaien. Tot zover te volgen. Hierna zit de arm echter nog steeds muurvast, waarbij je volges VADIS met een kunststof hamer een paar tikken moet geven op de arm. Hierdoor zou deze, lijkt mij, los moeten schieten van de asstomp. Dit laatste lukt echter niet. Hoe hard ik ook op de wisserarm sla met een hamer, hij blijft muurvast zitten. Ik heb al wat WD40 en zelfs cola geprobeerd om eventueel roest te verminderen, maar dat mocht niet baten.

Heeft iemand een idee of ik iets verkeerd doe, of dat e.e.a. gewoon erg vast zit? Ik heb beide wisserarmen geprobeerd, maar beiden hetzelfde resultaat.

Alvast veel dank :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo S60 D5 Edition MY2004
Gast

Gewoon wat wrikken, dan moet ie gewoon los gaan.
Beste tik met een (kunststof) hamer om te laten "schrikken".
Ramon&Ramon
7th Gear member

En niet op de voorruit meppen:)
JSS
3rd Gear member

Hmm, nou ik heb gisteren dus al zulke klappen gegeven als je normaal gebruikt om een spijker in de muur te slaan. Lijkt me hard genoeg. Nog ideeën behalve nóg harder slaan (durf ik niet :P )
Gast

Ik heb nog nooit een hamer gebruikt.
Met wrikken en trekken kwamen ze altijd los. Welk merk dan ook.

Alleen bij de achterruitenwisserarm van mijn V70 durfde ik ook niet verder te gaan.
Moet ik nog een keer proberen met een trekker.
Ramon&Ramon
7th Gear member

Ze zijn er al af hoor:)
Was een makkie:):):)
Gast

Ramon&Ramon schreef:Ze zijn er al af hoor :)
Was een makkie :) :) :)
Ooh, is hij even bij jou langs geweest?
Ramon&Ramon
7th Gear member

:)
JSS
3rd Gear member

Ja, nog hulde voor Ramon&Ramon. Heb ze netjes schoongemaakt en ingevet en weer teruggeplaatst. Morgen rustig de tijd om de motor te vervangen!

Thanks nog, Ramon&Ramon ;)
Rob2u
5th Gear member

JSS schreef: Om eindelijk van het irritante geluid van mijn oude ruitenwissermotor af te zijn (lagers versleten), heb ik een nieuwe gehaald bij een slopert.
Ik herken dit, mag ik vragen hoeveel je ervoor betaald hebt? En wat zou een nieuw exemplaar kosten?
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
Bigdog
2nd Gear member
Contacteer:

Misschien een tip voor de volgende keer, neem gewoon een kleine poelie trekker, dan weet je ook zeker dat er niets kapot kan gaan.
Volvo, what else ?
Ramon&Ramon
7th Gear member

Eris een speciaal trekkertje voor te koop...
Ramon&Ramon
7th Gear member

En hoe dik je armen zijn:)
Ramon&Ramon
7th Gear member

Hoe sterker des te gaat tie beter:)
JSS
3rd Gear member

Rob2u schreef:
JSS schreef: Om eindelijk van het irritante geluid van mijn oude ruitenwissermotor af te zijn (lagers versleten), heb ik een nieuwe gehaald bij een slopert.
Ik herken dit, mag ik vragen hoeveel je ervoor betaald hebt? En wat zou een nieuw exemplaar kosten?
70 euro inclusief verzenden. Nieuwe inclusief montage zat bij de dealer zo rond de 350 euro geloof ik.

Overigens is het dus uiteindelijk niet gelukt :( Zaterdag alles helemaal losgehaald en net voor ik het mechaniek ging overzetten toch nog even snel geprobeerd de nieuwe motor te testen. Ik sluit hem dus aan op de stekker en geef een slinger aan het stokje achter m'n stuur: niks :evil: Je hoort 'm een soort van tikken zoals een relais doet, maar er draait helemaal niks. Na wat prutsen en de stekker een paar keer goed erop doen het uiteindelijk maar opgegeven en alles teruggebouwd. Nu even terug naar die slopert en hem een andere laten leveren.

Kan het zijn dat het te maken heeft met de leeftijd van de motor? De slopert zei dat deze uit een 2006 kwam, en ik vermoed zelfs uit een S80. Die van mij is uit 2003. Met uitzondering van het lange nummer (serienummer?) op de motor komen alle types en nummers overeen. Ook ziet hij er precies hetzelfde uit...

Gedachtes?
Ramon&Ramon
7th Gear member

mijn gedachte is dat degeen die je gekregen hebt ook stuk is!
FrankS60
5th Gear member

Maakt t ding geen aarde doordat je hem vastschroeft aan je auto? Of zat hij al wel vastgeschroefd?
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
JSS
3rd Gear member

Op zich een goede opmerking... maar volgens mij heb ik de oude ook op exact dezelfde 'losse' manier aangesloten gehad en die deed het toen wel. Hij gaat vandaag terug met de post en ik moet nu ergens anders een nieuwe vandaan toveren.
JSS
3rd Gear member

Nou, het heeft allemaal een lieve tijd geduurd.... maar hij zit erop!! :D :D

Na het terugsturen van de oude motor uiteindelijk bij RIMA terechtgekomen. Zij hebben me toen een complete set opgestuurd van ruitenwissermotor + mechaniek. Scheelt nogal bij het inbouwen ;)

En vandaag was de grote dag. Inmiddels als enigszins geoefend, had ik het nieuwe mechaniek er in een half uurtje in zitten! En wat zijn ze stil :o Meteen de auto maar even gewassen om hem even te verwennen..

Nogmaals dank aan Ramon&Ramon en de anderen voor hun hulp!
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Zoooo dan... oud topic

Ik moet de wisserarmen er ook af hebben, maar ze werken natuurlijk niet mee he :evil:
Ik heb er een sleutel 13 op gezet, maar de wisserarm draait vrolijk mee (stukje dan, ik wil de boel niet kapot draaien).
Ook een klap van de hamer trekt hij zich niets van aan. Even naar Utrecht zodat Ramon&Ramon me kan helpen is ook geen optie.

Het is toch gewoon de sleutel erop, en de boel losdraaien? Niet onder de kap ergens wat vasthouden ofzo...
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”