Johan s60 schreef:Carfreak schreef:Hij was er heel duidelijk over. De 140pk benz. heeft pas een nieuwe waterpomp nodig bij km stand 280.000 (hij is Chef Werkplaats)
Bij zijn garage doet men dat al jaren zo. Als die waterpompen massaal kapot zouden gaan dan zou men de werkwijze neem ik aan allang aangepast hebben.
Maar ik ben dusdanig aan het twijfelen geraakt door dit topic dat ik die extra kosten voor de waterpomp maar voor lief neem

Ik denk niet dat deze meneer, die deze klus privé voor me doet, iets zwart op wit gaat zetten

Dus vlgs. onderhoudsboekje (150+160) dkm =310 dkm !!!

En dan kom je er 30.000 tekort! (thank you, captain obvious!

)
Er zijn een paar cruciale onderdelen aan een auto waarop je nimmer moet besparen zoals (maar niet alleen) banden, remmen en de distrihandel op je blok. Als je ergens veiligheid wilt laat liggen of voor grote kosten wilt komen te staan in een later stadium dan moet je daar een paar tientjes op beknibbelen.
Je moet wel heel vaak geluk hebben in je leven met de waterpompen om die schadepost van 3000 euro voor een blok/kopwissel te kunnen rechtvaardigen. Zie het als een verzekering, als je iedere 150.000km zo'n 100 euro betaald, dan heb je een veel grotere kans om niet aan de beurt te zijn voor die 3000 euro grap. 3000 euro vs 100 euro, "penny wise - pound foolish" noemen de Engelsen dat!
Stel dat je in een jaar 30.000 km rijdt. Doe je gemiddeld 5 jaar met een auto voor de riem eraf moet. Stel dat je 50 jaar van je leven auto kunt rijden (van 20 tot 70jr). Moet je 10x een waterpomp van 100 euro meenemen. Is 1000 euro. 1000 euro in je hele leven om een blokwissel van 3000 euro een stuk onwaarschijnlijker te maken. Met een beetje pech heb je het 2x dat de pomp stuk loopt en dan is het kosten/baten plaatje al helemaal gunstig voor een pompwissel. Afgezien van alle rompslomp die je hebt als die riem knapt en je langs de weg staat...
Nouja, zo kijk ik er tegenaan maar hey; "everyone is an expert"

S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV -
IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -