Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Zoals de titel al doet vermoeden Ik ga binnenkort mijn karretje laten tunen bij onze zweedse vrinden: BSR. :bday: Ik ga voor stage 2.
Hier wordt "standaard" een sport uitlaat bijgeleverd. Ik ben echter als de dood dat dit een sjappiepijp zal gaan worden. m.a.w. een hoog petjes gehalte. :car9: de voordelen van de uitlaat spreken voor zich, maar iemand een idee (liefst een voorbeeld in beeld en geluid) hoe zo'n pijp klinkt?
grazia!
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003. Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II. Volvo 240 DL 1987
Voor een sportuitlaat is het geluid op het filmpje vrij beschaafd, hoewel het belangrijker is om te weten hoe het geluid is tijdens het rijden. En dan met name binnenin jouw auto bij een toerental waarin je vaak rijdt. Tussen 2.200 en 2.400 toeren bromt een 5-cilindermotor vaak wat bij een free flow uitlaat. Dat vond ik zelf niet prettig en vermoeiend op de lange duur.
Ik heb namelijk een sportuitlaat van Ferrita (3" downpipe) met racekat. gemonteerd op een V70 2.5T en die klonk aanmerkelijk luider. Wellicht is een (niet open) einddemper vanaf de kat. van Remus (deze firma levert veelal sportuitlaten af-fabriek voor Volvo) een alternatief.
Je kunt het ook laten bij een grotere downpipe en racekat en de standaard einddemper laten zitten als de sportuitlaat uit meerdere delen bestaat. De turbo spoelt door de verminderde weerstand veel sneller op waardoor je eerder vermogen hebt. Het effect van een volledige sportuitlaat zit hem met name in het geluid is mijn ervaring. Naar mijn idee heb je met een stage 2 tuning niet een volledige free flow uitlaat nodig. Als je voor een beschaafde sound gaat, adviseer ik je om geen open einddemper te monteren.
3. Personenauto’s moeten blijven behoren tot een goedgekeurd type als bedoeld in artikel 2 van het Besluit typekeuring motorrijtuigen luchtverontreiniging (Stb. 1990, 393).
4. Personenauto’s moeten blijven behoren tot een goedgekeurd type als bedoeld in artikel 2 van het Besluit geluidproduktie motorvoertuigen (Stb. 1981, 741).
5. Personenauto’s mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB(A). Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, artikelen 30 tot en met 32, van toepassing.
Bijlage VIII artikelen 30 t/m 32 gaat over de wijze waarop een geluidsmeting dient te worden uitgevoerd.
Het gestelde in lid 3 t/m 5 van art. 5.2.11 wordt overigens bij de APK niet daadwerkelijk gemeten.
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
In artikel 5.4.11 staat ongeveer hetzelfde voor motorfietsen.
Hoe vaak denk je dat motorfietsen staande worden gehouden omdat het uitlaatsysteem en het daarbijbehorende geluidsniveau is aangepast en dus normoverschrijdend is?
Precies! Nooit dus. Ik zou me over een andere uitlaat op je auto dan ook maar niet druk maken.
BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc. S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.
Je hoeft je er ook niet druk om te maken, en als ze gaan meten is mijn ervaring dat ze kijken of je niet als een jumbo door de straat komt bulderen.
Overigens is 2dB al best wat, zit je op ongeveer 66% harder geluid dan standaard. Misschien ten overvloede, maar op de dB schaal is +3dB een verdubbeling van de geluidssterkte. Daarbij dan weer de kanttekening dat dit in absolute mate is, en niet overeenkomt met de ervaring die je als mens hebt. Dat wordt uitgedrukt in dB(A) en die is gecorrigeerd voor het menselijk oor met een bepaalde weging.
Hoe dan ook, de politie/wet is niet iets om je mega druk over te maken
Dat gezegd hebbende; wat zoek je dan wel precies voor geluid in de uitlaat? En zou je niet investeren (zoals eerder geopperd) in een downpipe ipv het cat-back gedeelte? De winst zit hem voornamelijk in de downpipe, niet achter de cat...
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Ik heb de BSR uitlaat, ziet er mooi uit en het geluid valt me erg mee (bij constante snelheid op de snelweg is het niet heel veel luider dan standaard). Ben er erg tevreden mee, zeker in combinatie met het open luchtfilter. Ook al diverse opmerkingen gehad van monteurs dat ze het een mooi systeem vonden.
Mijn 8 jaar oude uitlaat was trouwens bijna doorgeroest bij de demper achteraan.
Johan schreef:In artikel 5.4.11 staat ongeveer hetzelfde voor motorfietsen.
Hoe vaak denk je dat motorfietsen staande worden gehouden omdat het uitlaatsysteem en het daarbijbehorende geluidsniveau is aangepast en dus normoverschrijdend is?
Precies! Nooit dus. Ik zou me over een andere uitlaat op je auto dan ook maar niet druk maken.
Tenzij je op een aanvoer route van de TT woont dan zie je ze regelmatig staan.
Johan schreef:In artikel 5.4.11 staat ongeveer hetzelfde voor motorfietsen.
Dat is natuurlijk geen argument !
Net zoiets als: 'Ik rijd altijd te hard maar ben nog nooit aangehouden of geflitst !' dús .............te hard rijden is legaal !
En nooit aangehouden ? Ik heb jarenlang Harley gereden en mijn vrouw nog steeds. Wij weten alles van 'niet aangehouden worden' ! :roll:
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Johras schreef:Ik heb de BSR uitlaat, ziet er mooi uit en het geluid valt me erg mee (bij constante snelheid op de snelweg is het niet heel veel luider dan standaard). Ben er erg tevreden mee, zeker in combinatie met het open luchtfilter. Ook al diverse opmerkingen gehad van monteurs dat ze het een mooi systeem vonden.
Mijn 8 jaar oude uitlaat was trouwens bijna doorgeroest bij de demper achteraan.
Hebbie er ook een filmpje van?
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003. Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II. Volvo 240 DL 1987
Johan schreef:In de tijd dat ik er nog woonde bestond die flauwekul nog niet.
Nederlan regel land, datgene wat ze moeten regelen, regelen ze niet.
Ik moet wel zeggen dat als je wordt ingehaald en ze draaien het gas open op het moment dat ze naast je zitten, dat ik dan weleens vloekend in de auto zit. Regels komen er omdat men er een potje van maakt en het zichzelf niet kan regulieren.
aertssenhjc schreef:Hebbie er ook een filmpje van?
Helaas geen camera, dat filmpje hierboven klinkt trouwens heel anders. Bij mij is hij net iets luider als standaard en een klein beetje lager op stationair, ik vind hem heel beschaafd maar dat is een mening
FrankS60 heeft er vandaag ook even mee gereden, volgens mij vond hij hem ook beschaafd. In ieder geval is het zeker geen "sjappiepijp"
aertssenhjc schreef:Hebbie er ook een filmpje van?
Helaas geen camera, dat filmpje hierboven klinkt trouwens heel anders. Bij mij is hij net iets luider als standaard en een klein beetje lager op stationair, ik vind hem heel beschaafd maar dat is een mening
FrankS60 heeft er vandaag ook even mee gereden, volgens mij vond hij hem ook beschaafd. In ieder geval is het zeker geen "sjappiepijp"
Ja is echt een nette uitlaat! Ik ben ook niet van blèhrpijpen maar ik moet eerlijk bekennen dat de uitlaat me eigenlijk amper opviel binnen in de auto tijdens het rijden. En er is best een beetje gas gegeven dus daar lag het ook niet aan! Heb alleen geen stuk snelweg gereden dus durf niks te zeggen over de lange afstand ritjes.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -