Aankoop kilometervreter

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
jorre
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 22.10.2009 - 14:49

Mijn eerste topic in het Volvo forum en gelijk een newbie achtige titel maar goed...

Ik ga vanaf januari aanstaande ongeveer 40.000 kilometer per jaar rijden en wil wel eens horen van jullie wat de geschatte kosten zijn wanneer ik een 940 danwel 960 estate hiervoor aanschaf.

Deze vraag begint natuurlijk met de aanschaf, zal ik een benzine/LPG/diesel kiezen, het verbuik ligt redelijk aan hoe diep je het pedaal intrapt (maar toch) en als laatste het onderhoud.

Na mijn nodige inlees werk kom ik er eigenlijk niet uit; ik neig naar een 940 2.3 16v (op betsaand LPG of ombouwen) maar weet eigenlijk te weinig van de Diesel uitvoeringen om definitief een knoop door te hakken.

M.a.w. welke 940/960 aan te schaffen om 40.000 per jaar mee te rijden...
Gebruikersavatar
Stinky
6th Gear member
Berichten: 3176
Lid geworden op: 24.01.2008 - 18:41
Locatie: Terheijden
Contacteer:

Vanaf ongeveer 10.000 per jaar wordt LPG (veel) goedkoper dan benzine.
De Volvo diesels genieten niet de voorkeur bij de meesten onder ons, maar
je hebt er verstokte dieselstokers bij natuurlijk. Nadelen zijn het gebrek
aan vermogen en het vele lawaai. Als je die 40.000 al cruisend met een
gangetje van 110 km/h wilt afleggen dan zou het nog gaan mischien.
Als je er 1 vind met al LPG er in, moet je goed de onderhoudshistorie nakijken.
LPG verbrandt bij hogere temperaturen dan benzine en zo om de 100.000
km zouden de klepzetels vervangen moeten zijn. Dat soort dingen :)

Succes!

PS: waarom geen 240? ;)

<edit: oeps, een nulletje...>
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

een 940 met een TIC dieselmotor gaat als de brandweer,niks mis mee en is redelijk zuinig..

Om de 10000km de klepzetels vervangen bij een LPG auto?Waar haal je deze onzin vandaan als ik vragen mag?

Zulke adviezen hebben de mensen niets aan hoor,sorry..
Gebruikersavatar
Hub440
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 08.10.2009 - 19:15
Locatie: Limburg

Omslagpunten kun je hieronder berekenen.

Benzine/lpg

Benzine/Diesel

Gas is onderhoudsgevoeliger dan diesel.

Wat vermogen, rijeigenschappen en dergelijke betreft ligt dat wat mijn betreft nogal persoonlijk. Ik zou je dan ook een proefrit in elk aanraden.
zelf - FF nikkes
zusje 940 Estate 1989
zwager 440 GL 1.8 1992 - 198k
moeders 164 1972 - onder restauratie
440 1.8I G3 1995 R.I.P. 303k
440 1.8I Fleet G3 1996 R.I.P. 321k
340 GL R.I.P.
240 GL LPG R.I.P.
345 GL R.I.P.
jorre
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 22.10.2009 - 14:49

&Ramon&Ramon Heb je zelf een Diesel uitvoering? Kun je een opstelling maken van jouw geschatte kosten?

@Stinky Tja een 240.... nice ... alleen die airbags ga ik denk ik toch een keer niet tegenkomen, ik heb een 3 jaar geleden de keus gemaakt voor een 9-3 ipv een 900 (ik zal het merk hier niet noemen) de liefde is voor de oer versie, het verstand heeft toch gekozen voor de veiligheid zonder een minuut spijt vandaar nu ook de keus voor de 900 serie...

Wat betreft de kleppen stel discussie ik ken deze uit een ander forum en ook of het een 8 of 16v is maakt wellicht uit, als ik dermate veel kilometers ga maken ga ik niet zelf eea onderhouden en zal dit overlaten aan een specialist (die ik dan de schuld kan geven als mijn vrouw stil komt te staan...)
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Hub440 schreef: Gas is onderhoudsgevoeliger dan diesel.
.
denk dat dat bij de 900 serie wel meevalt, misschien zelfs eerder andersom.

een 16V met gas... Weet niet of dat iets is, komt volgens mij weinig voor. Wat een super combi is, is de B230FK 2,3 met lage druk turbo. Dan komt 5 ton eerst geloof ik...
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
jorre
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 22.10.2009 - 14:49

@Hub440 Ik ken deze omreken modules maar ben wel nieuwsgierig hoe dat zich nu na al die jaren verhoudt dus inclusief huidige aanschaf
ksirk
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 04.01.2008 - 20:50

Ik geef al een 2-tal jaar de kosten van m'n 940 D24TIC in bij spritmonitor.de
http://www.spritmonitor.de/en/detail/225040.html

Dit geeft je misschien een idee van de kosten. Let wel: onlangs heb ik wat kosten gedaan door de 6 injectoren te reviseren maar dat zijn natuurlijk geen jaarlijkse kosten. Ik doe wel al mijn onderhoud zelf.
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

Kijk voor aankooptips van een 900 serie op mijn web-log.
Rij zelf een 960 estate op Lpi en zo'n 30.000 km per jaar. Zoals Walter al aangaf is een B230FK (een 940 MY95 en hoger) een perfecte combi, maar een koprevisie na 250.000 km is niet ongewoon. Een 960 heeft hydrolische klepstoters, dus kleppen stellen of uitgesteld is hier niet van toepassing.

Voor diesel kijk ook bij mijn aankooptips.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
jorre
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 22.10.2009 - 14:49

Bedoelen jullie voor de gas versie zo een als deze:

http://link.marktplaats.nl/287773620

Staat iets bij over aanpassen naar G3, dat zegt mij even niets?
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

G2 omzetten naar G3 voor een lagere belasting. Kan bij een auto na 1 jan. 1995.
Verder is dit een na MY 95 dus behorende tot de beste series!
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”